Relä till bensinpump (CBR 900RR-95)

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Är det någon som har ett relä till en bensinpump? Ska passa en Cbr900rr -95. Kikat på Lelles med icke.

Eller om någon kan rekommendera ett företag som säljer dessa...?
Tacksam för all hjälp! :Bugar

Maria1980 skrev:
Är det någon som har ett relä till en bensinpump? Ska passa en Cbr900rr -95. Kikat på Lelles med icke.

Eller om någon kan rekommendera ett företag som säljer dessa...?
Tacksam för all hjälp! :Bugar

Kollade du på Lelles hemsida eller? Slå en pling eller åk dit. Bara att beställa hem. Honda orginal del ju. Prova skrotar annars

Fler i närheten

Fritidsprodukter (Uppsala)
JHAM Motorservice (Uppsala)
Lelles MC-Import (Uppsala)
MB Racing AB (Västerås)

WestW skrev:
Kollade du på Lelles hemsida eller? Slå en pling eller åk dit. Bara att beställa hem. Honda orginal del ju. Prova skrotar annars

Fler i närheten

Fritidsprodukter (Uppsala)
JHAM Motorservice (Uppsala)
Lelles MC-Import (Uppsala)
MB Racing AB (Västerås)

Tacktack!

Hua vilka priser för ett litet relä :mad:

Är det någon som vet om man kan använda ett "vanligt" 12 volts relä istället? Borde kunna gå att skarva kablarna & byta ut gamla relät & på så vis spara 700kr...

Koppla ett nytt relä över tändningen (nyckeln)

Maria1980 skrev:
Hua vilka priser för ett litet relä :mad:

Är det någon som vet om man kan använda ett "vanligt" 12 volts relä istället? Borde kunna gå att skarva kablarna & byta ut gamla relät & på så vis spara 700kr...

Har för mig att ditt relä i din Honda sluter genom att elektroniken känner av pulserna från tändningen (rätta mig om jag har fel?) kan vara bra om pumpen stänger sig vid en eventuell krasch, därav det höga priset. Om du inte ”behöver” avstängningsskyddet så är det enkelt att koppla in ett nytt relä.

Snubblade över en tråd där UrbanTiger redogjorde för hur reläet var/är kopplat, PM:a honom eller ta fram en elmätare ;)

(Finns flera äldre CBR 900RR där bensinpumpen inte är monterad, fungerar bra med att låta gravitationen göra jobbet)

SirCastic skrev:
Har för mig att ditt relä i din Honda sluter genom att elektroniken känner av pulserna från tändningen (rätta mig om jag har fel?) kan vara bra om pumpen stänger sig vid en eventuell krasch, därav det höga priset. Om du inte ”behöver” avstängningsskyddet så är det enkelt att koppla in ett nytt relä.

Snubblade över en tråd där UrbanTiger redogjorde för hur reläet var/är kopplat, PM:a honom eller ta fram en elmätare ;)

(Finns flera äldre CBR 900RR där bensinpumpen inte är monterad, fungerar bra med att låta gravitationen göra jobbet)

Tack. Det förklarar nog varför de kan ta betalt om inte annat. Men menar Du att man kan "koppla förbi" bensinpumpen på något sätt?

Maria1980 skrev:
Tack. Det förklarar nog varför de kan ta betalt om inte annat. Men menar Du att man kan "koppla förbi" bensinpumpen på något sätt?

Har haft två Fireblads med förgasare tidigare (och en med insprutning vilken av naturliga skäl måste ha en pump). Blev förvånad när jag konstaterade att kompisens Fireblad var utrustad med bensinpump men inte min. Till saken hör att min maskin gick klart bättre än kompisens, så…

Alltså, på mina maskiner var slangen från tanken dragen rakt ner till förgasarna utan någon pump i mellan. Men det är klart, vill man köra mycket på ”bakslangen” så krävs det säkert en pump.

Funderade lite över ditt nya relä, är det inte så att du helt enkelt kan skippa relä och bygla i relähållaren? Typ en kabel med två flatstift mellan de grova kablarna (svart och blå/svart?).
Hur som helst, mät med en elmätare så du inte skickar in ström i hojens CDI-krets :brinnerup

Ett tips bara i all välmening...
Det bästa/enklaste är ju om du kan åka utan pump o relä...men om du inte kan det:

..Så är det som vanligt så att våra små japanska vänner är hemskt bra på att ta bra betalt för sina delar.

Om du nu skulle ha nåt revolutionerande relä som ingen annan bil- eller hojtillverkare ännu kommit på så är det tyvärr så att du o alla vi andra som vanligt blir uppskörtade å det heligaste!

Ett exempel:

Jag har 10 stycken relän på min ena hoj...varav nåra har strulat lite.
Kawasaki vill ha 740:-/styck!
Smart som jag var så kollade jag runt lite o det visade sig att tex både Toyota o Subaru använder exakt samma relän!..(Alltså dom runda...som jag antar att även Honda använder).
Så jag ringde Toyota....o dom ville ha 350:-/styck!

Nu är det ju dock så att om du nu som sagt inte har en hoj som är tänkt att gå i rymdfart eller åtminstone i rymden, så funkar ALLA relän på samma sätt oavsett form eller fabrikat...ELLER för den delen, priset!

Så med andra ord finns det två alternativ:

Antingen köper du helt vanliga "extraljusrelän" på Biltema för 19;-/styck.Ger en halvtimmes arbete med att skarva till nya kablar, eller så åker du en tur till bilskroten o plockar till dig en påse relän från gamla Toyotor eller vad som helst.
Ofta vill dom inte ens ha betalt för såna skitsaker som kostar 15:- nya, men en bullpåse till kaffet brukar dom uppskatta.

Oavsett vilket så funkar dom EXAKT lika bra o på samma sätt som originalen!

Ha det

kawa1300 skrev:
Antingen köper du helt vanliga "extraljusrelän" på Biltema för 19;-/styck.Ger en halvtimmes arbete med att skarva till nya kablar, eller så åker du en tur till bilskroten o plockar till dig en påse relän från gamla Toyotor eller vad som helst.
Ofta vill dom inte ens ha betalt för såna skitsaker som kostar 15:- nya, men en bullpåse till kaffet brukar dom uppskatta.

Oavsett vilket så funkar dom EXAKT lika bra o på samma sätt som originalen!

Ha det

Tack för ett kanonbra tips :Bugar
Jag kommer nog att köpa ett billigt relä från Biltema, det finns ju så mycket annat man kan lägga pengarna på till hojen... En halvtimmes jobb är det garanterat värt för att spara 700kr :banana

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D