Rekond av MC

PunisherSWE

Flickvän alt. sällskapsdjur sökes!!!
Gick med
7 May 2007
Hoj
KTM 690 SM -08
Rekond, bra eller anus?

Har en liten fundering på att lämna in hojen på en rekondfirma. Nån som vet vad dom gör och vad det kostar och om det är några som gör hojar överhuvudtaget? Vore nice att få bort alla smårepor och få på ett lackskydd.
Ska jaga lite själv också och om jag hittar något så skriver jag det om någon nu skulle vara intresseerad.

Puss på er era dårar och vi ses blänkande om ett par månader:tuttar

Last edited:
dom på bilputsar firmorna kan fixa hojjarna så klart.. hehe.

Varför inte göra det själv ?

Borrmaskin + polersvamp + grov polish alt. ngn form av rubbande medel för att få bort repor.
Oscillerande slipmaskin + polersvamp + polish för att få bort oxid o rengöra lacken.
Vax för att försegla o få yta...

Jag använder Autosmarts produkter , men smaken är som baken....prova dig fram.

Visst kan man göra det själv, men som snickare vet jag hur mycket bättre jag gör snickarjobb än hemmapularna:huvet gör så självklart är jag nyfiken på hur bra det blir på en bra rekondfirma. Men jag vill att dom ska ha erfarenhet av mc så det inte står någon idiot o brassar på med högtryck över hela hojen.
Har ett par tips som jag ska kolla upp under dagen så återkommer jag om det.

Jag tror ni kommer att bli mest nöjd om ni polerar upp era motorcyklar under vintersäsongen själva. Dela upp arbetet så blir det inte så jobbigt. Det är inte så lönsamt för en rekondfirma att polera upp en motorcykel om vi förutsätter att den är lite eftersatt i sitt "underhåll" sedan tidigare. Det finns nog en risk för att ni blir besvikna på resultatet.

En bil som utsätts för väder och vind året runt kan en lackbehandling vara bra. Bilen blir lättare att hålla ren. En motorcykel som används en begränsad period och i värsta fall utsätts för lite regn tror jag en lackbehandling är ganska overkill.

Håller ni efter motorcykeln under säsongen och tvättar av flugor, vax från kedjan och smuts regelbundet så krävs det inte så mycket mer för att den ska se fin ut. På hösten kan ni vaxa och polera upp kåpor och fälgar så att det är lättare att hålla rent kommande säsong. Rengör även kedja och drev och smörj upp igen.

Har lämnat in Bladen på Mint Condition här i Sthlm. Ska bli spännande att se resultatet. Återkommer med hur den ser ut när jag får den tillbaka, om det var värt pengarna.:gnissla

Visst kan man göra det själv, men som snickare vet jag hur mycket bättre jag gör snickarjobb än hemmapularna:huvet gör så självklart är jag nyfiken på hur bra det blir på en bra rekondfirma. Men jag vill att dom ska ha erfarenhet av mc så det inte står någon idiot o brassar på med högtryck över hela hojen.
Har ett par tips som jag ska kolla upp under dagen så återkommer jag om det.

Jag kan göra det åt dig. Givetvis har jag jobbat med rekond och har proffsmaskiner samt proffesionella material jag använder mig av.
Jag har givetvis en hel drös med referenser och bilder på jobb jag gjort.
Kasta över ett PM om jag kan hjälpa dig!

Ahh, skitockså...såg inte ditt sista inlägg:huvet
Nåja, det kanske är andra som behöver hjälp framöver.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph