Rekommendera första motorcykel

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Hoj
Ingen ännu
Hej,
vid 45 års ålder har jag precis börjat ta MC-kort, och hoppas ha det i handen i början av juli. Nu vill jag ha tips på motorcykel att köpa, och jag har tänkt köpa så snart jag hittar vad jag söker (gärna innan jag har fått kortet). Eftersom jag inte kan köra hem hojen själv så är det smidigast om den finns i Stockholm (där jag bor) så att jag kan få förra ägaren att köra den till mig.

Min budget är upp till 20 000 kr, möjligen något över ifall jag hittar en riktig pärla. 600-750 kubik, och det gör inget om den är strypt... jag vill inte ha en för stark hoj. Touring är det nog jag sneglar åt, alternativt off road (dock ingen terränghoj då, utan snarare nåt att åka upp i fjällen med... t ex BMW F650).

Har ni koll på begagnatmarknaden i Stockholm får ni gärna tipsa mig om bra köp, t ex på Blocket. Jag gillar färger, så svart är inte så hett... helst rött eller kanske blått eller grönt.

Tack på förhand!
/Per

Last edited:
CBR600F
ER6F
F650CS
Kan ju vara några att kika på..
Men tänk inte så mycket på effekten, det är inte direkt så att den kommer att döda ihjäl dig DiREckT! bara du sätter dig på hojen.
Köp hojen som får hjärtat att ticka snabbare, förståndiga inköp har inget med hojandet att göra, då kan man ju lika gärna köpa bil.

Hur lång är du?
Korta eller långa ben?
Jämfört med längden?
Möjligheterna att anpassa hojen efter kroppen är ju jämfört med bil: Obefintliga i originalskick.
Och du kanske inet vill böra direkt med att flytta sadeln, fotpinnarna och styret.
Så därför är din längd viktig.
Är du lång är det ju inte så bra med en låg hoj.
Och tvärtom, är du kort gåller det ju välja en liten hoj !

Det finns bara en sak jag tycker du kan göra.
När du har "kortet" åker du runt till handlarna i stan och provar det du TROR att du vill ha.
Hitta en snygg hoj och åk och prova den, känns den bra KÖP! :tummenupp

"off road " är bra att börja med :tummenupp
De funkar bra på gata med rätt däck, bra komfort mm

Bandit 600 är riktigt skön tycker jag. Men vill du ha mer offroadkapacitet finns det ju flera varianter i 600-klassen att kolla på!

Jag fullkomligt älskar min 2007 års Honda hornet 600, för mig en optimal första hoj. Lättkörd, rätt bra med klös och jävligt skoj, dock får det nog bli en äldre långmilad om du "bara" ska ge 20k

Last edited:
Kan bara sekondera Ulvhamne, ER6F är riktigt skön. Det var min första hoj, betalade dock lite mera än 20 för min. Men ändå. Ducatis hojar är väl alltid röda och de brukar säljas hyfsat billigt.

Som ett alternativ till ER6 kan man ju kika på en Verys, samma motor men med lite mer vrid och en mer upprätt sittställning. Dock ligger även den en bit över 20k, ser ut som man hamnar närmare 30k i dagsläget. Men en väldigt trevlig hoj som fått bra betyg i de tester jag läst och jag gillade verkligen min :tummenupp

Japp, köpte en blå Kawazaki ER-5 på Blocket häromdagen! :) Och det känns som en perfekt förstahoj för mig. Tyvärr har jag ingen att övningsköra privat med, så den stor och väntar ivrigt i hallen.

/Per

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...