Rekommendera en offroadare till mig!

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Ursäkta att jag är och kladdar i en massa trådar här inne men det blir komplicerat.
Jag ska köpa en grushoj för jag vill grusbusa lite i närområdet.

Kraven är:

Det måste vara relativt låg sitthöjd! 95cm funkar inte!
Den ska vara lätt (väga under 130kg)
Den ska ha elstart
Den ska inte kosta mer än 20k! (okej.......25 då.....:brynad)
LV-reggad för jag måste åka en bit på väg innan gruset tar vid.

Det är inte tal om avancerad crosskörning, men grus- och större skogsstigar vill jag kunna åka på.
Det är heller inte tal om nån adventurekörning med packning och komfort.

De 600-650 som jag testat upplever jag som för höga och för tunga.

Ge mej tips på modeller som skulle kunna funka för mig! Observera kraven ovan.

puss puss
 
hmm, XR 400 är väl en ganska bra hoj. Kanske inte världens rappaste, men duger mer än väl till grusbus, sen är det inte så farsligt mycket service på dom. Men jag vet dock inte vad sitthöjden är på dom:gnissla

Men att hitta en landsvägsreggad hoj med elstart för max 25 k, kanske är lite svårt.

Sen finns ju även suzuki DR. En bra maskin som oftast håller bra. Funderar själv på att köpa en mindre manskin som man behärskar i skogen:tungan
 
Yamaha TT600E
http://www.blocket.se/vi/12273959.htm?ca=11_s

Tror sitthöjden är 940mm dock så väger den närmare 150kg men
är klart värd att provsitta alt provköra tycker jag!

BMW 650f Funduro
http://www.blocket.se/vi/12250116.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/11693349.htm?ca=11_s

Vet inte sitthöjden men den är låg t.o.m min fru på 158cm kan sitta på en sådan! Vikten är tyvärr över 130kg även på denna!

Honda SLR650
http://www.blocket.se/vi/12113390.htm?ca=11_s

Samma motor som dominatorn, sitthöjden tror jag hittade någonstans som det stod 770mm. Fin hoj är om jag bara provkört på asfalt men det andra däck så borde det klara grus och lättare skogsstigar! Vikten tror jag var strax under 150kg

XT600e
http://www.blocket.se/vi/11420443.htm?ca=11_s
Här får du både elstart, offroadhjul & motardhjul

Slitvarg som få men väger dock inte 130kg, sitthöjd vet jag inte men ring och fråga ägaren av hojen ovan. Brukar i de felsta fall gå att byta hundbenen i länkaget för att fö den lägre!

Honda NX250 lättare alt än NX650
http://www.blocket.se/vi/11770090.htm?ca=11_s

Låg sitthöjd men tror inte den väger 130kg utan säkert närmare 150kg!

Men ditt fall så kommer det nog luta åt en Suzuki DR350!
http://www.blocket.se/vi/10422202.htm?ca=11_s

Det är bara ett litet urval jag hittade!

En DRZ 400 tror jag vore ett bra val för dig, t ex: http://www.blocket.se/vi/11656781.htm?ca=11_s

Modernare en XR 400 och så har den elstart.

/ Andreas

Å jäklar trodde inte det fanns billiga DRZ 400s i den prisklassen!

Då blir det den hetaste kortet även från mig!!!
 
Last edited:
DRZ:an i Halmstad är het som fan - men tyvärr på tok för långt bort :-(

Det lutar åt en DR350 nu eller en 125:a av nåt slag :-)
Alternativt en benförlängning.
 
Jag måste lära mig att kicka. :-|

Husa - är det inte såna där maskiner som man måste byta kolvar i var femte minut, eller nåt? Det är orimligt för mig.
 
Jag måste lära mig att kicka. :-|

Husa - är det inte såna där maskiner som man måste byta kolvar i var femte minut, eller nåt? Det är orimligt för mig.

ska du ha alla ovanstående krav samt lite service finns det bara dom större 600cc+ hojarna kvar
 
Jag har köpt en Suzuki DR350 nu!
Den har kickstart :mad:, men är låg och lätt. Jag når ner med tåspetsarna och jag kommer att kunna manövrera den på grus- och skogsvägar.

Den går som ett surt arsel, det är nåt knas med förgasarn - den bluddrar och är trött trött vid gaspådrag, som om den ej får soppa nästan, men det går väl att fixa va..?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top