Rekommendera bra däck. Eller vilka är bäst helt enkelt.

Michellin road pilot är riktigt bra på vått och tort och räcker även till bana tycker jag. Mina personliga favoriter i alla fall
 
Jag kör Michelin pilot Road 2 och är väldigt nöjd. För några år sedan så jobbade jag på en gummiverkstad, efter det köper jag inget annat än Michelin, oavsett vilket fordon det skall sitta på!
 
Jag testade qualifier förra bytet, de är snorhala på vått underlag, och när de är kalla. Sportsmart var mycket bättre, även om de tog slut mycket snabbare.
 
Har du provat båda? har du källa på det du påstår?.

Hej Tina.

Jag tänkte att jag kunde svara på din fråga, som egentligen inte ställdes till mig, då jag har erfarenheter av de däcken som diskuteras:

Längsta livslängd på Sportsmart, som jag har fått bekräftat, är ca 865mil.
Det däcket var använt till banåkning, SMC-kurs, pendling samt semesterresa til Norge.
En oerhört bra siffra i mina ögon med tanke på att man kan använda samma däck att köra 1,13-tider på Gelleråsen.

Längsta livslängd på ett PR3, som jag har fått bekräftat, är ca 1680mil.
Det däcket har gått SMC-kurs, pendling till jobb samt lång semesterresa till Europa.

Längsta livsläng på ett RS2, som jag har fått bekräftat, är ca 1500mil.
Det däcket har också gått SMC-kurs, pendling till jobb samt lång semesterresa till Europa.


Därför anser jag att det blir lite fel att jämföra Sportsmart med PR3 då de ligger i helt olika segment.

Sportsmart är ett jättebra däck som håller många mil.
För att vara ärlig så finns det inget hypersportdäck som kommer i närheten av den livslängden.

Men då PR3 är ett sporttouringdäck, så haltar jämförelsen lite.
Då är det bättre att jämföra med Roadsmart 2 som ligger i samma segment.
Där vinner RS2 på bättre feedback och torrgrepp.
PR3 vinner på bättre livslängd samt bättre våtgrepp.

Jag har baserade mina förslag till TS på hans frågor samt hojtypen.(ej sporthoj)
Våtgrepp. livslängd och ekonomi finns i sporttouring-segmentet.



/Tom
 
Hej Tina.

Jag tänkte att jag kunde svara på din fråga, som egentligen inte ställdes till mig, då jag har erfarenheter av de däcken som diskuteras:

Längsta livslängd på Sportsmart, som jag har fått bekräftat, är ca 865mil.
Det däcket var använt till banåkning, SMC-kurs, pendling samt semesterresa til Norge.
En oerhört bra siffra i mina ögon med tanke på att man kan använda samma däck att köra 1,13-tider på Gelleråsen.

Längsta livslängd på ett PR3, som jag har fått bekräftat, är ca 1680mil.
Det däcket har gått SMC-kurs, pendling till jobb samt lång semesterresa till Europa.

Längsta livsläng på ett RS2, som jag har fått bekräftat, är ca 1500mil.
Det däcket har också gått SMC-kurs, pendling till jobb samt lång semesterresa till Europa.


Därför anser jag att det blir lite fel att jämföra Sportsmart med PR3 då de ligger i helt olika segment.

Sportsmart är ett jättebra däck som håller många mil.
För att vara ärlig så finns det inget hypersportdäck som kommer i närheten av den livslängden.

Men då PR3 är ett sporttouringdäck, så haltar jämförelsen lite.
Då är det bättre att jämföra med Roadsmart 2 som ligger i samma segment.
Där vinner RS2 på bättre feedback och torrgrepp.
PR3 vinner på bättre livslängd samt bättre våtgrepp.

Jag har baserade mina förslag till TS på hans frågor samt hojtypen.(ej sporthoj)
Våtgrepp. livslängd och ekonomi finns i sporttouring-segmentet.



/Tom



Hej Tom@Work

Den infon du kom med var grymt bra. Efter att ha läst igenom den å kommer det att bli pr3 sulor på. Det billigaste jag hittade var 2600:- för Fram/Bak

Tusen tack
 
Har du provat båda? har du källa på det du påstår?.

Hitta ett inlägg på ett annat forum av en som provat både Sportsmart och PP 3

Ingen källa mer än mig själv, givetvis har jag provat däcken jag skriver om!

Sportsmart är ett sportigare däck o jämförelsen haltar som sagt med PR3 sporttouring däck MEN dubbla livslängden på PR3 är ingen överdrift. Som föregående talare säger så är Roadsmart en bättre jämförelse men även de har sämre livslängd. JAG föredrar PR3 i både vått o torrt pga känslan de förmedlar. Även om Roadsmart kanske ger något mera grepp så räcker PR3's torrgrepp mer än väl...

Olika smak och olika cyklar. Tror dock att både Roadsmart och PR3 kommer kännas som ett bra köp som allaround däck för de flesta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top