Rekommendation till bra första hoj för bandagar

Hej.

Tack för all input, det har klarnat upp lite, långt kvar till säsongen börjar men man måste juh har något att pyssla med och torrgasa med under vintern.

Skall åka och kolla på Honda och Suzuki på vägen hem och se vilken som känns bäst, så får man se vad man börjar leta efter.

Tack än engång, kommer säkert fler trådar framöver med diverse frågor gällande banåka.

Mvh
Jonas Lillman

Lycka till! :tummenupp
 
Något som irriterar mig enormt är försöken att skrämma bort nytillskott från banåka genom att utförligt beskriva hur mycket prylar och uppgraderingar och nya dyra hojar man behöver för att köra bana!! Killen ber om råd om något billigt att kuska runt på bana med i prisklassen runt 20 000kr, och förslagen haglar in om hojen för mer än dubbla det priset med motivering att annars går det varken att köra, hitta reservdelar eller lita på att hojen inte exploderar i första böj.

Till att börja med:
1, Vad säger att en äldre hoj kommer hålla ihop sämre än en dyrare? Visst, sannolikheten för haverier ökar med antalet mil men en äldre hoj behöver inte ha gått superlångt eller vara hårt körd. Vad som sliter på en motor är hur den körs. Finns gott om rasade motorer på RR hojar från 2010-talet. Skillnaden är att en "ny" begagnad motor då kostar 25000kr istället för 5000kr som till min hoj från -99. För att slippa meka själv kan man också lämna bort motorbytet till någon annan och ändå ha det jävligt billigt. Du har nog faktiskt råd att lämna bort 2-3 motorbyten till samma peng.

2, Varför skulle det vara svårare med reservdelar till en äldre hoj!? Jag utgår igen från min egen cykel för den känner jag till läget kring bäst. Det fullkomligt dräller av reservdelar över hela världen och massvis av skrotar har gott om delar, till inga pengar alls. TS säger ju att han vill ha något billigt att vurpa! Jag köpte nyligen sving, kompletta fälgar, ram, komplett gaffel med styrhalvor, fotpinnar och kompletta bromssystem för 3500kr till min hoj. Får man ens en framfälg för det priset till en 2008 R6?
Rena raceprylar är det värre med, finns att hitta det mesta utom tex motorskåpskydd dock. Men i england finns det även sådant att hitta från små tillverkare. Men TS ska inte köra RR heller vad jag förstått och som sagt så finns det delar ändå så det är inget problem.

3, Varför skulle det inte gå att köra snabbt på en gammal hoj? I classic superbike kör man tider som matchar rookieklasserna. Dvs mycket snabbare än vad gatåkare brukar prestera på bana, så alltså spelar hojen i princip ingen som helst roll om man inte ska elitsatsa på roadracing. Härligt också att köra om en sprillans R1 eller BMW på yttern med ett gammalt as.

Roadracing behöver inte vara så förbannat dyrt! Det är roligt även med billiga grejer!

This.

Du kan köra bana i princip med alla hojar.

Min BMW F800R funkade riktigt bra på bana. Se bara till att ha en motorcykel med hög markfrigång till fotpinnar och hyffsat fräsch fjädring. Körde min F800R med standard fjädring, men med andra fjädrar hade den varit mycket bättre.

Kör man lite udda hojar så är en nackdel att man kanske inte får en tid som man kan jämföra med andra. Kör man en modern R6/CBR600/GSXR etc så vet man litegranna vad för tid som anses bra. Annars är udda/gamla hojar hur roliga som helst på bana, om man kör för skojs skull :)
 
Ja hade letat efter en honda 600 07/08, eller kanske en sån Ducati 848 hade vart kul.

Hade tidigare en Hona 600 -05 för bana. Kände aldrig att ja behövde starkare motor.
 
Lugna upp sig lite nu.
1. Det är mer än hur den körts som har att göra med hur motorn slits. Hur stor koll brukar man ha på servicehistoriken på den genomsnittliga 80talsräsern?
Det behöver inte vara ett motorras heller, det är ju långt vanligare med skitfel - en slang som ger upp, en sönderdragen slangklämma går på lunch, hela cykeln slits med åren och milen, inte bara kolvarna, och en läckande kylarslang eller oljeslang som hoppat av (vilket händer även på nyare hojar) kan lätt sätta stopp för en bandag.

2. Just motorskydd kan vara rätt trevligt att ha, de kan lätt avgöra om en lowsider innebär en stunds sanering och avslutad körning för dig, eller om du åker in med skamkärran o drar dit en m8 bult som växelpetare o drar ut på banan igen 40 minuter senare. O hojen behöver inte vara från 2015 för att hitta det, men tidigare 90-talare kanske man ska hålla sig borta från? Det går att hitta färdiga banhojar från 01-05 för 15-25k så han ens slipper bry sig, kan det kanske duga? Så modern som möjligt innebär inte sprillans ny, det innebär så modern som du känner att du har råd att kasta i backen.

3. Det går, men det kräver mer jobb att få till en gammal surhink som någon hittat stående i farfars lada sedan 6 år tillbaka till något kördugligt och användarvänligt, än något hyfsat modernt som någon annan redan byggt iordning och tagit hand om.

För övrigt så verkar oljesaneringarna något mer frekventa i Classic än med de modernare hojarna, men det kanske bara är inbillning...

Att säga till någon som inte är upprörd att lugna sig är en härskarteknik vilket är fult att dra i diskussioner! :arsele

1, Jag pratar inte 80-tals räser. Jag pratar gsxr 600/750 96-99, R1/R6 98-02, gsxr 1000 01-02 etc. Att kylarslangar, kontakter och gummidetaljer är okej kollar man snabbt över och köper man en hoj från millennieskiftet i bra skick så är sådant absolut inget vanligt att råka ut för.
Min egen racehoj har gått över 5000mil och ventilerna har fortfarande inte rörts sedan den lämnade fabrik, kolla i vintras och alla var inom specifikationerna. Ingen rost och inget som läcker. För att gardera mig lite kommer jag ställa ventiler i vinter och byta kolvringar.
Att slippa få stopp mitt i en bandag löser man inte genom att köpa en dyr hoj utan genom att hålla koll kontinuerligt på den hoj man har tänker jag.

2, Ja, och då är det bara att köpa motorskydd som sagt. Och jag propagerade ju för en bra hoj från millennieskiftet redan från början för 25 000kr precis som TS föreslog själv i sin trådstart?? Så börjar du dilla om tidigt 90-tal?

3, Vem pratar om något som det växt mossa på i en lada? Nu får du ju ge dig :7peta En helt vanlig någorlunda servad gammal gatkörd r6 , gsxr600 eller dylikt vågar jag påstå går att kasta runt rätt enkelt i överljudsfarterna i rookie 600 utan större modifikationer.

Ang classic så körs det som du mycket väl vet tvåtaktare från typ 1930 och framåt i de klasserna, klart de dräller olja. Men radfyrorna från 90-talet i classic har inte fan fler haverier än någon annan klass.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top