Något som irriterar mig enormt är försöken att skrämma bort nytillskott från banåka genom att utförligt beskriva hur mycket prylar och uppgraderingar och nya dyra hojar man behöver för att köra bana!! Killen ber om råd om något billigt att kuska runt på bana med i prisklassen runt 20 000kr, och förslagen haglar in om hojen för mer än dubbla det priset med motivering att annars går det varken att köra, hitta reservdelar eller lita på att hojen inte exploderar i första böj.
Till att börja med:
1, Vad säger att en äldre hoj kommer hålla ihop sämre än en dyrare? Visst, sannolikheten för haverier ökar med antalet mil men en äldre hoj behöver inte ha gått superlångt eller vara hårt körd. Vad som sliter på en motor är hur den körs. Finns gott om rasade motorer på RR hojar från 2010-talet. Skillnaden är att en "ny" begagnad motor då kostar 25000kr istället för 5000kr som till min hoj från -99. För att slippa meka själv kan man också lämna bort motorbytet till någon annan och ändå ha det jävligt billigt. Du har nog faktiskt råd att lämna bort 2-3 motorbyten till samma peng.
2, Varför skulle det vara svårare med reservdelar till en äldre hoj!? Jag utgår igen från min egen cykel för den känner jag till läget kring bäst. Det fullkomligt dräller av reservdelar över hela världen och massvis av skrotar har gott om delar, till inga pengar alls. TS säger ju att han vill ha något billigt att vurpa! Jag köpte nyligen sving, kompletta fälgar, ram, komplett gaffel med styrhalvor, fotpinnar och kompletta bromssystem för 3500kr till min hoj. Får man ens en framfälg för det priset till en 2008 R6?
Rena raceprylar är det värre med, finns att hitta det mesta utom tex motorskåpskydd dock. Men i england finns det även sådant att hitta från små tillverkare. Men TS ska inte köra RR heller vad jag förstått och som sagt så finns det delar ändå så det är inget problem.
3, Varför skulle det inte gå att köra snabbt på en gammal hoj? I classic superbike kör man tider som matchar rookieklasserna. Dvs mycket snabbare än vad gatåkare brukar prestera på bana, så alltså spelar hojen i princip ingen som helst roll om man inte ska elitsatsa på roadracing. Härligt också att köra om en sprillans R1 eller BMW på yttern med ett gammalt as.
Roadracing behöver inte vara så förbannat dyrt! Det är roligt även med billiga grejer!