Rekommendation eftermarknads-strålkastare?

Då är den ju ny, efter nån gång 1999 (kanske 1/7) är allt helfordonsgodkänt. Min KLR650 måste vara några av de sista icke helfordonsgodkända fordonen om jag minns rätt så finns det nån på regbeviset som visar om dom är helfordonsgodkända.

Än så länge bryr man väl sig inte myndigheterna om detta men skulle dom vilja gå hårt fram här skulle det nog bli många fordon som skulle få gå till skroten.
Ja är man paragrafryttare så går ju allt bort inklusive större tankar bättre bromsar osv så hoppas man aldrig kommer dit
 
Så stor rund som möjligt med hel/halvljus om det är ljus du är ute efter
Har en megalight 8” med xenon på xren för vinterkörning och ljus saknas inte 😂men inget som är godkänt för gata

men dom där är väl inte gatgodkända ? Har inte varit förr o står inget nu
Kanske leta upp en gammal rund strålkastare från en bil. Med torkare.
 
Då är den ju ny, efter nån gång 1999 (kanske 1/7) är allt helfordonsgodkänt. Min KLR650 måste vara några av de sista icke helfordonsgodkända fordonen om jag minns rätt så finns det nån på regbeviset som visar om dom är helfordonsgodkända.

Än så länge bryr man väl sig inte myndigheterna om detta men skulle dom vilja gå hårt fram här skulle det nog bli många fordon som skulle få gå till skroten.
Enligt KTM är den antik.
Men jo, vi får väl tacka för att vi inte är lika anala med helfordonsgodkännande som andra länder verkar vara.
 
Du har en gammal hoj med växelström, enklast är att köpa ett endurolyse med H4-lampa.
Inte bäst men tillräckligt bra ... (och lagligt)
Ledar kräver likström
 
Du har en gammal hoj med växelström, enklast är att köpa ett endurolyse med H4-lampa.
Inte bäst men tillräckligt bra ... (och lagligt)
Ledar kräver likström

Är du helt säker på att det är växelström? Jag har svårt och tro det då den mesta elen i motorcyklar brukar vilja ha likström. Tuta, blinkers etc brukar inte fungera så bra på växelström.

Dessutom så går det väl köra led med växelström, bara spänningen är rätt. Strömmen går förstås bara i en riktningen men det hindrar ju inte lampan från att lysa.
Förslagsvis kan man väl i så fall parallellkoppla ett motstånd med ledlampan så strömmen har någonstans att gå när den byter riktning. Jag vet inte om det verkligen behövs men då har man i alla fall ordnat den saken och kanske det förlänger livslängden på ledlamporna.
 
Ganska många offroadhojar från 1980-talet typ Yamaha XT, Suzuki DR osv har växelström från spolen och till belysningen; ett litet 6V-batteri sköter signalhorn, blinkers och bromsljus. Som på jämnåriga mopeder. En diod till batterier för laddning och en spänningsregulator för att inte bränna lamporna på höga varv.

Det finns kit med 12V-spolar och likströmsregulator på eftermarknaden.


Mvh
 
Jag hade en Ktm exc 450 -08.
Belysningen gick på växelström, blinkers , tuta , batteri-laddning mm gick på likström.
Jag hade ett extraljus (led) som tog strömmen direkt från batteriet
 
Du har en gammal hoj med växelström, enklast är att köpa ett endurolyse med H4-lampa.
Inte bäst men tillräckligt bra ... (och lagligt)
Ledar kräver likström

Om det skulle visa sig vara växelspänning så finns det LED lampor som tål växelspänning, har en sån till grabbens CRF100 med nån KTM kopia till lyse med 35W lampa (tror jag, är i alla fall inte H4) men annars kan man ju alltid likrikta matningen till lyset. Kruxet med LED är väl hur mycket backspänning som dioderna tål så därför är det nog klokt att likrikta om man ska köra LED med växelspänning.

Inbillar mig att det ändå är hyfsat frekvent förekommande med växelspänning till lysena och sen likspänning via batteri till blinkers, bromsljus och tuta på på offroad, enduro hojar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top