Rekluse som inte riktigt frikopplar på tomgång

storskogen

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
Suzuki RMX250 -99, KTM 525/540 EXC/SM
Jag har en 525 EXC - 05 med rekluse koppling som ligger och smådrar på tomgång. Vanliga kopplingen hjälper inte heller mot det (gissar att den blir satt ur spel på tomgång pga rekluse'n frikopplar?).
Vilken olja kör ni som har rekluse med?
Kan man justera den så att den släpper mer? Bifogar bild på hur kopplingen ser ut då jag inte vet vilken modell det äruploadfromtaptalk1433884476799.jpg

Gissar att du har eller haft rekluse, vilken olja använde du? Nu har jag haft en Castrol MC olja men såg i manualen att rekluse föreslår Shell Rotella T, finns dock flera olika alternativ av den på Shell's hemsida.

Jag har en likadan på min xr650, hur är det med tomgångsvarvtalet. Den har ju ett ganska kort spann på varvtal när den börjar greppa tycker jag. Oljan tror jag inte är problemet. Om den tjuvdrar även med kopplingen så låter det ju som det är för tight spel mellan lamellerna för man ska kunna bestämma över den med kopplingshandtaget, så är min iaf.

Kopplingshandtaget är mer eller mindre satt ur spel, det känns som att stången som trycker på lamellcentrum är för kort då att spelet mellan stålskivorna och lamellerna är för litet kan nog stämma. Om jag kickar eller kör elstarten med växel ilagd så vill hojen röra sig. Om jag förstått rekluse manualen rätt så har jag ca 0,40mm spel mellan första stålskivan och lamellen. Jag har luftat kopplingen flera gånger både uppifrån och nerifrån men ska byta oljan pch göra ett till försök med den också. På min 2T enduro med vanlig koppling så gjorde oljan stor skillnad på om den går att kicka igång med växel eller inte

0,40 låter väldigt snävt i spel, det gäller ju att kulorna ligger och rider på rätt ställe i de korta spåren de har att röra sig i. Prova att öka spelet lite så kanske det löser sig.

Ja precis, jag fick med flera extra i olika tjocklekar till mitt kit. Kanske finns att beställa som reservdel om du inte har dom?

Tyvärr inte första ägare på den så allt extra saknas, jag ska plocka isär den och mäta upp allt så att inte någon skiva slagit sig och sen går det som du säger nog att beställa reservdelar när jag vet mått på befintliga skivor.

Ny olja och så låg tomgång som möjligt fungerade, får se om det håller i sig när den blivit riktigt varmkörd också

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...