Rekluse-koppling

BG45

BG45
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
07, Honda, crf
Någon som har erfarenhet av rekluse z-start. Den är hygglig i pris jämfört med många andra, är den OK? Fungerar den bra till supermoto?

Mvh B.G
 
Det är en automatkoppling. Inget som används inom supermoto där den snarare skulle vara till nackdel snarare än fördel.
I supermoto används slirkoppling, vilket inte är samma sak.

Automatkoppling = kopplar ur vid ett visst varvtal o negativt moment.
Slirkoppling = slirar vid negativt moment
 
Nej det är en slungkoppling som frikopplar när motorvarvet blir för lågt. Det är en typ av koppling som frekvent används av enduroåkare och i vissa fall på crossbanan.
Vad du behöver till en supermoto är istället en sk. slirkoppling.
Det är en anordning som jobbar lite annorlunda och ställer kopplingstrycket i förhållande till motorbromsen, detta för att man skall slippa en orolig hoppande, studsande bakände vid motorbroms.
Därför kallas den även slipperclutch eller antihoppingclutch.
Det finns ett par olika varianter på dessa, här är en:
http://www.shop.race-styles.com/en/...at=42&start=0&sortfield=name&sorttype=asc&nr=

Här kan du läsa mer om detta :
http://en.wikipedia.org/wiki/Slipper_clutch

Här är en annan variant: http://www.hardracing.com/STM.htm

Hittar du nån till en KTM 660 kan du ju hojta :D
Bosse
 
Rekluse är helt sagolik bra när man kör enduro. När man kör cross är det varken fördel eller nackdel. Och när man kör motard så är det bara till nackdel, största nackdelen är att om man har lite varv på motorn så går det knappt att växla.
 
Rekluse är toppen i skogen, bara lägga i tvåan eller trean och gasa utan risk tjuvstopp eller dyl. Är i princip omöjligt och döda motorn, fast det är ingen motorbroms så det funkar inte lika bra utanför endurospåret. Jävligt knepigt och ställa ventilerna också då man inte kan få runt motorn utan att ta loss generatorkåpa tex.
 
Nej det är en slungkoppling som frikopplar när motorvarvet blir för lågt. Det är en typ av koppling som frekvent används av enduroåkare och i vissa fall på crossbanan.
Vad du behöver till en supermoto är istället en sk. slirkoppling.
Det är en anordning som jobbar lite annorlunda och ställer kopplingstrycket i förhållande till motorbromsen, detta för att man skall slippa en orolig hoppande, studsande bakände vid motorbroms.
Därför kallas den även slipperclutch eller antihoppingclutch.
Det finns ett par olika varianter på dessa, här är en:
http://www.shop.race-styles.com/en/...at=42&start=0&sortfield=name&sorttype=asc&nr=

Här kan du läsa mer om detta :
http://en.wikipedia.org/wiki/Slipper_clutch

Här är en annan variant: http://www.hardracing.com/STM.htm

Hittar du nån till en KTM 660 kan du ju hojta :D
Bosse




Tack ska ni ha för hjälpen boyz!!!!:tummenupp
 
Rekluse är toppen i skogen, bara lägga i tvåan eller trean och gasa utan risk tjuvstopp eller dyl. Är i princip omöjligt och döda motorn, fast det är ingen motorbroms så det funkar inte lika bra utanför endurospåret. Jävligt knepigt och ställa ventilerna också då man inte kan få runt motorn utan att ta loss generatorkåpa tex.

Har du tappat bort kicken eller?

Annars brukar jag säga att reklusen är guds gåva till enduromotionärerna, det enda negativa är att det blir lite klurigare att göra stillastående eller långsamma stegringar över hinder då känslan i hydrualkopplade motorer försvinner, ska dock vara åtgärdat i den nya pro-modellen.
 
Reklusen är skitbra i skogen. Jag åker också is och tänkte att den skulle pajja isåkat då, men knappast! Den är toppen där med, enda gången den kukar ur är om man bakbromsar för mycket in till kurva och kommer ner under det varv den kopplar ur, men händer det så står man oftast 45 grader ändå så det skulle inte skilja nåt. Jag åker slipper på sporthojen och det är åt andra hållet ja. Helt utan eller med Rekluse funkar lika bra att sladda med in i kurva bara man håller varvet över Reklusens ingreppsvarv alltså, däremot så kan en slipper vara ännu bättre än de ovan på asfalt.
 
Last edited:
Dammar av denna tråd....som nämnts tidigare finns det en del nackdelar vid motardkörning:

1) det är näst intill omöjligt att växla på höga varv
2) man får varierande beteende vid nedväxling/inbromsning (ibland motorbroms, ibland inte).

Nån som testat mer och vet om ngt av detta går att justera bort eller iaf minska utan större påverkan på de positiva egenskaperna i skogen?
 
Jag har en kompis som har en sån rekluse i sin KTM 250 -08. Nu ska han bygga om den till motard. För den är som ni säger värdelös vid motardkörning. Så är det någon som vill byta den mot en slirkoppling eller orginalkoppling så går det bra.
 
dammar av tråden lite.. köpt en KTM 525 med just Rekluse koppling... märker att det inte är bra när man kör SM... inte alls... lyckas inte komma upp på bakhjulet på 3an ens.. ska då slira iväg och låta trög...
är det lätt?dyrt? att byta tillbaka till vanlig koppling?
 
dammar av tråden lite.. köpt en KTM 525 med just Rekluse koppling... märker att det inte är bra när man kör SM... inte alls... lyckas inte komma upp på bakhjulet på 3an ens.. ska då slira iväg och låta trög...
är det lätt?dyrt? att byta tillbaka till vanlig koppling?
Fick du inte med originaldelarna då?Och det är väldigt enkelt att byta tillbaka...
 
har en org. koppling liggandes till en 525 som sittit i min då jag bytt till slirkoppling. körd 30h c:a
 
tror inte det gjorde det!

okej, vad ska du ha för din koppling? skickar PM!
 
ser ju vettigt och låter vettigt av det lilla jag förstår.. haha
men då är frågan, kan det vara så att mina lameller i Reklusekoppling är slut..? för den slirar ganska så extremt känns det som
 
ser ju vettigt och låter vettigt av det lilla jag förstår.. haha
men då är frågan, kan det vara så att mina lameller i Reklusekoppling är slut..? för den slirar ganska så extremt känns det som

Kopplingen kanske skall justeras. det finns en viss justermån för att den skall fungera bra.
Jag tror att det finns montageanvisningar på rekluse´s hemsida. Där står det även hur den skall justeras, hur den griper in.
 
Last edited:
Kopplingen kanske skall justeras. det finns en viss justermån för att den skall fungera bra.
Jag tror att det finns montageanvisningar på rekluse´s hemsida. Där står det även hur den skall justeras.

tackar, ska kolla in sidan! kanske man får till den så den fungerar vettigt ! nu är det som att köra en svag moped (nästan, bara nästan):huvet
 
Ta bort den. Kasta den. Sälj den. Och köp en orginal. Eller byt med någon som vill ha en sån. Eller börja kör enduro. Gör vad du vill, men sluta kör motard med den. Det går bättre att köra motard utan rekluse. Sen får andra säga vad dom vill. Det går att slå i spikar med en sten, men frågan är väl om man är dum nog att välja en sten om man har tillgång till hammare? En del kanske gör det bara för att man inte kan eller vill göra som andra.

Men vill du ändå ha kvar den så får du givetvis ha det. Jag vet inte vad du har för ambitioner med ditt motardåkande. Den e iaf helt värdelös om man ska ha riktigt bråttom runt en motardbana.


Detta ser ut som en reklamfilm gjord av Rekluse. Hade Rekluse varit det snabbaste sättet att ta sig runt på en motardbana hade man antagligen sett alla VM-åkare kört med reklusekoppling. Dom skiter ju i vad dom åker på eller med, bara dom vinner. Sammanfattning: Ingen förare av kaliber har Rekluse = Rekluse gör dig defenitivt inte till den snabbaste föraren.
 
Last edited:
haha, dina ord övertygar bra!!
men ska jag skaffa original eller SLIRKOPPLING?
negativa moment: kan någon ge en bra förklaring vad det innebär?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top