Reklamera Trafikskola! (Utbildning)

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Hej,
Jag känner mig extremt missnöjd med trafikskolan jag körde med, känner mig att jag har slängt pengar i sjön, har blivit kuggad 2ggr dessutom vid uppkörning och att jag har fått betala massa extra lektioner. Jag har skrivit nu en reklamations brev som jag tänker lämna in imorgon hos skolan samt att jag ska dit imorgon och prata med de. Det som irriterar mig mest är att skolan vägrar boka upp mig som skolprov utan de "tvingar" mig mer eller mindre att köra upp som privatist! har de rätt att göra så? trots att jag har kört alla lektioner med samma trafikskola.
Jag har även kikat på http://www.str.se/visa.asp?id=s09b9l83msu3g9qqt1

Några som kan ge mig tips och erfarenhet! All hjälp är guldvärd!

tvingar dig att köra upp som privatist ?
har dom inga tider eller ?
varför ser du det som en nackdel ?
vad har du kuggat på ?

många frågor blir det.

granath_ skrev:
2252529 tvingar dig att köra upp som privatist ?
vad har du kuggat på ?

många frågor blir det.
De kollar inte ens upp det om det finns tider utan ber mig boka som privatist
Då enligt en annan skola som jag körde idag så är de oftast lite mjukare mot de som kör trafikskola då de vet att man har lärt sig det även om att man kanske gör bort sig ltie på uppkörningen
vad har du kuggat på ?
Kuggade på första pga accellerationsfält, körde 80 istället för 110.

Nu behöver jag lite tips inför morgondagen

Återbäring via STR..

Vishy skrev:
2252513 Hej,
Jag känner mig extremt missnöjd med trafikskolan jag körde med, känner mig att jag har slängt pengar i sjön, har blivit kuggad 2ggr dessutom vid uppkörning och att jag har fått betala massa extra lektioner. Jag har skrivit nu en reklamations brev som jag tänker lämna in imorgon hos skolan samt att jag ska dit imorgon och prata med de. Det som irriterar mig mest är att skolan vägrar boka upp mig som skolprov utan de "tvingar" mig mer eller mindre att köra upp som privatist! har de rätt att göra så? trots att jag har kört alla lektioner med samma trafikskola.
Jag har även kikat på http://www.str.se/visa.asp?id=s09b9l83msu3g9qqt1

Några som kan ge mig tips och erfarenhet! All hjälp är guldvärd!
Precis som du planerar ska du först försöka göra upp med skolan. Sedan, om de inte ger dig någon form av upprättelse, eller du är missnöjd med det de ger/föreslår, så lämnar du ärendet vidare till STR som sedan tar upp ärendet och rekommenderar en åtgärd..
Var dock noga med att dokumentera precis allt vad du är missnöjd med och varför.

(jag har själv fått lite plåster på såren med STR:s hjälp)

Last edited:
Känns ju lite svårt att reklamera något som kräver en viss skicklighet av dig som förare. Det jag yrar om är alltså att körskolan kan säga typ: Vi har gjort allt vi kan! Han är helt hopplös, han ska inte ha körkort!

Nu överdrev jag men du fattar vinken. De kan ju rent tekniskt sett ha gjort allt som står i deras makt att göra, sen om du är obildbar så är det lätt att gnälla på att det är körskolans fel osv..

Men det där med att köra upp som privatist fattar jag inte :va

Man har ju hört om körskolor som skörtar upp sina kunder också, men det tror jag i många fall beror på att de är tveksamma till om klienten kommer fixa uppkörning/skrivning. De har ju en statistik att tänka på också. Klart det vore smidigt om de kunde släppa iväg alla som tagit 5 lektioner till uppkörningen med vetskap att de fixar uppkörning. Tror inte det är så enkelt för många dock...

Beror ju mycket på vilken vana/erfarenhet man har osv osv....

Dark_Messenger skrev:
2252567 Känns ju lite svårt att reklamera något som kräver en viss skicklighet av dig som förare. Det jag yrar om är alltså att körskolan kan säga typ: Vi har gjort allt vi kan! Han är helt hopplös, han ska inte ha körkort!

Nu överdrev jag men du fattar vinken. De kan ju rent tekniskt sett ha gjort allt som står i deras makt att göra, sen om du är obildbar så är det lätt att gnälla på att det är körskolans fel osv..

Men det där med att köra upp som privatist fattar jag inte :va

Man har ju hört om körskolor som skörtar upp sina kunder också, men det tror jag i många fall beror på att de är tveksamma till om klienten kommer fixa uppkörning/skrivning. De har ju en statistik att tänka på också. Klart det vore smidigt om de kunde släppa iväg alla som tagit 5 lektioner till uppkörningen med vetskap att de fixar uppkörning. Tror inte det är så enkelt för många dock...

Beror ju mycket på vilken vana/erfarenhet man har osv osv....
Som du säger ovan så stämmer det att de har statistik att tänka på, men det är inget jag ska ta huvudvärk för, utan det är upp till deras ansvar att eleverna blir godkända utan några större problem.
Nu har jag som önskemål då att få ny provtid hos VV som SKOLPROV och sedan så kompletterande lektioner kostnadsfritt,
Tycker ni att det är rimliga krav?

Vishy skrev:
2252681 Som du säger ovan så stämmer det att de har statistik att tänka på, men det är inget jag ska ta huvudvärk för, utan det är upp till deras ansvar att eleverna blir godkända utan några större problem.
Nu har jag som önskemål då att få ny provtid hos VV som SKOLPROV och sedan så kompletterande lektioner kostnadsfritt,
Tycker ni att det är rimliga krav?

Det beror förstås på hur många gratislektioner som krävs, men det låter inte helt orimligt.

Lugn skrev:
2252712 Det beror förstås på hur många gratislektioner som krävs, men det låter inte helt orimligt.

Enligt körskolan så har jag blivit godkänd i trafiken, så det är inte många lektioner alls vi pratar om!
Men kanske är 2-3 lektioner, ca. 3000 kr!

Jag ska prata med skolchefen imorgon, har 5 min sa receptionisten men ska be han skriva under dokumentet att han har mottagit den, så får han ca. 14 dgr att fundera ut det.

Vishy skrev:
2252553 har dom inga tider eller ?
Då enligt en annan skola som jag körde idag så är de oftast lite mjukare mot de som kör trafikskola då de vet att man har lärt sig det även om att man kanske gör bort sig ltie på uppkörningen
vad har du kuggat på ?

Nu behöver jag lite tips inför morgondagen

som privatist tar det oftas längre tid att få uppkörning
än bokning genom skola om du ändå ska boka som privatist
skulle jag höra mig för i närligande städer bara ta hojen på släpp o åka dit
o köra :tummenupp

lycka till

Vishy skrev:
2252553 har dom inga tider eller ?
sa de direkt att du borde köra som privatist eller efter att du sa att du inte vill gå fler lektioner?

Vishy skrev:
Fast de första 2 gångerna körde du upp via trafikskola, så var de lite "mjukare" och du vart ändå kuggad?

Vishy skrev:
Fick du inte lära dig att man skall accelerera upp på accelerationssträckan? Vad kuggade du för andra gången?

Jag kanske låter lite taskig i mitt svar men jag ser inte i ditt inlägg vad det är för fel körskolan har gjort egentligen? Du blir kuggad 2 ggr trots extralektioner, lär de inte ut någonting på lektionerna eller vad har de gjort för fel?

Maciej EVO VI skrev:
2252758 sa de direkt att du borde köra som privatist eller efter att du sa att du inte vill gå fler lektioner?

Fast de första 2 gångerna körde du upp via trafikskola, så var de lite "mjukare" och du vart ändå kuggad?

Fick du inte lära dig att man skall accelerera upp på accelerationssträckan? Vad kuggade du för andra gången?

Jag kanske låter lite taskig i mitt svar men jag ser inte i ditt inlägg vad det är för fel körskolan har gjort egentligen? Du blir kuggad 2 ggr trots extralektioner, lär de inte ut någonting på lektionerna eller vad har de gjort för fel?
'

Hej,
Jag har kört 2 gånger upp som privatist, varje gång innan uppkörning så har jag fått klart tecken från skolan att jag är redo för uppkörning. Nu är jag besviken att jag inte har fått tid via skolan utan har fått boka själv. Jag var idag i nyköping och körde 2st lektioner(då jag hade ev. planer att ta kortet där) och enligt honom så tyckte han att jag har lärt mig på fel sätt, t.ex stadsköring landsväg m.m.

Jag blev kuggad första gången av rev slarvhet, det kan jag hålla med om, andra gånger var det en pettig jävel, och då fick jag anmärkning " allmänt brister, tvekar i korsningar, uppt. företrädesregler. m.m."

Jag har kört extra lektioner efter första uppkörningen, och även då fick jag klar tecken för uppkörning.
Nu har jag som önskan att få tid via skolan + att få kompletterande lektioner för att klara nästa uppkörningen utan några större hinder.

Vishy skrev:
2252832 Jag blev kuggad första gången av rev slarvhet, det kan jag hålla med om, andra gånger var det en pettig jävel, och då fick jag anmärkning " allmänt brister, tvekar i korsningar, uppt. företrädesregler. m.m."
Att du kuggas på uppkörningen är ditt eget fel, du kan inte skylla på "petig jävel". :7peta

Uppkörningen är sätt för dig att visa att du uppfyller minimikravet som man behöver för att klara sig ute i trafiken.
Det är bara bra att dom är "petiga", då har du inte lyckats övertyga dom att du behärskar körningen riktigt.
Är du inte redo, så är du inte redo helt enkelt.

Skylla på trafikskolan är nog bättre i så fall, även om det inte är dom som gör provet åt dig.
Dom har ju iofs ett ansvar att se till att du är redo inför uppkörningen, men det kanske var därför dom inte villa boka uppkörningstid åt dig ?

Vad gäller problemen med trafikskolan, så har jag inga bra tips att ge dig.
Men det vore väldigt intressant att höra vilken skola det gäller. :)

Last edited:
Skolorna måste ha en viss godkännandeprocent och kuggar någon många gånger så är ju den så klart i fara. Det är därför de vill att du ska köra upp privat, då riskerar de inte något längre.

Neutral skrev:
2252926 Skolorna måste ha en viss godkännandeprocent och kuggar någon många gånger så är ju den så klart i fara. Det är därför de vill att du ska köra upp privat, då riskerar de inte något längre.

Det har jag också förstått! de vill att det ska synas bra på papper när det står att 96% klarar uppkörningen. Men jag kan väl kräva att de bokar uppkörningen då jag är godkänd bana + trafik

Vishy skrev:
2253092de vill att det ska synas bra på papper när det står att 96% klarar uppkörningen.
Fast det handlar inte om att locka kunder med bra procent utan att de måste uppfylla krav högre uppifrån. Vet inte om det är just VV som ställer kravet men de kan tappa "licensen" om de är för dåliga så det är väldigt viktigt för dem.

Vishy skrev:
2252832 '

Hej,
Jag har kört 2 gånger upp som privatist, varje gång innan uppkörning så har jag fått klart tecken från skolan att jag är redo för uppkörning. Nu är jag besviken att jag inte har fått tid via skolan utan har fått boka själv. Jag var idag i nyköping och körde 2st lektioner(då jag hade ev. planer att ta kortet där) och enligt honom så tyckte han att jag har lärt mig på fel sätt, t.ex stadsköring landsväg m.m.

Jag blev kuggad första gången av rev slarvhet, det kan jag hålla med om, andra gånger var det en pettig jävel, och då fick jag anmärkning " allmänt brister, tvekar i korsningar, uppt. företrädesregler. m.m."

Jag har kört extra lektioner efter första uppkörningen, och även då fick jag klar tecken för uppkörning.
Nu har jag som önskan att få tid via skolan + att få kompletterande lektioner för att klara nästa uppkörningen utan några större hinder.
ok, jag förstog inte att du fick köra upp via körskolan de första 2 gångerna, det verkar jävligt skumt och tycker en annan körskola att det du har lärt dig är fel så verkar det ännu konstigare då skulle jag absolut kräva skolan på gratislektioner eller en del av pengarna tillbaks.

lycka till och koppas du får ditt kort snart.

mvh
Maciej

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup