Reklamera hårddisk till datorbutiken

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Tja,

För ett par veckor sen köpte jag en extern hårddisk från datorbutiken.com
Den har funkat felfritt tills för nån dag sen då den plötsligt ger ifrån sig ett konstigt tjut och sen är det dött.. Man hör att den surrar där inne men det är allt, datorn känner inte av den.

Mailade till datorbutiken men allt jag fick till svar var att vända mig till tillverkaren av hårddisken, för det var dom som skötte garantiärenden.

Jag kanske är naiv, men om jag köper ex. en hårddisk av ett företag och den går sönder.. Är det då inte deras uppgift att se till så att den byts ut? Alltså jag skickar tillbaka den där jag köpte den sen får dom lösa resten av tillverkare?

Håller med du men det är inte så det funkar. Har köpt massa skrot på nätet som jag fått skicka tillbaka. Det har alltid varit tillverkaren som hanterat garantiärenden. Bråkade en del med Dustin om det men dom vägrade.

Appropå problem; är det bara jag eller är det otroligt dålig kvalitet på datorprylar nu för tiden? Tycker väldigt mycket man köper är trasigt vid leverans eller slutar funka i princip omgående. Köpte en bärbar för ett år sen, den har bytts 2 gånger och varit inne på rep en tredje. Har fått ett par diskar bytta, 1 modem, 1 tangentbord, 1 switch och nu senast en flatskärm. Allt inom ett år.

Jag tycker det verkar vara mycket från speciellt datorbutiken som är trasigt vid leverans. Däremot så verkar det konstigt nog också vara skitofta som dom skickar en bättre produkt än man beställt :va Flera kompisar har fått bättre version än grafikkortet dom beställt, större hårddisk, minne osv. Till samma pris då. Undrar vad som försiggår där egentligen.

"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. "

"Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln. "

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Reklamera

Hej

Du ska reklamera till den DU har köpt produkten från sen ska denne prson reklamera till den de köpt den av osv. Man hoppar aldrig över ett steg inte ens när det är företag som handlar.

Har du köpt en vara som konsument är det konsumnentköplagen som gäller men har du köpt varan som företag så är det köplagen som gäller.

Läs gärna mer på
http://kov.se/

Jobbar på en importfirma och det är alltid våra kunder, grossisterna, som reklamera till oss efter att de fått reklamationen från sin kund.

När min externa började strula som jag oxå köpt via datorbutiken.com så fick jag skicka den direkt till maxtor, för Db bara gav mig ett år garanti, men maxtor har 2 års garanti. Hade det dock varit inom ett år så skulle jag iaf som dom sa på Db skickat den till dom.

Fast eg så e de ju nästan smidigare att skicka den direkt till tillverkaren, för annars så skickar du den till Db, som skickar den till tillverkaren. Vilket kommer ta längre tid.

Man får verkligen vad man betalar för idag. Det tillverkas inte efter devisen att det ska hålla hög kvalitet utan för att det ska vara billigt, det är det som efterfrågas och säljs; det billiga skrotet alltså. :3freak

polaren köpte en dator från DB.com
problemet va att när vi skulle installera windows, så hittades inte nåra HDDs..
visade sig efter många turer å tillbakaskickande att .. SATAdiskar inte va kompatibla med det moderkortet, så de lovade honom en 120Gb som kompensation istället för 80Gb SATAn som satt i.. men icke, kom en 80Gb IDE i datorn, dessutom snodde de hans windowsskiva som satt i CDromen.. :va

heimdal skrev:
polaren köpte en dator från DB.com
problemet va att när vi skulle installera windows, så hittades inte nåra HDDs..
visade sig efter många turer å tillbakaskickande att .. SATAdiskar inte va kompatibla med det moderkortet, så de lovade honom en 120Gb som kompensation istället för 80Gb SATAn som satt i.. men icke, kom en 80Gb IDE i datorn, dessutom snodde de hans windowsskiva som satt i CDromen.. :va
Ska man installera windows på en burk enbart med S-ATA diskar så behöver man drivare för det. Windows har inte stöd för det utan SP2(?). Kan bli lite bökigt, men man behöver inte hålla på att skicka tillbaka grejerna för det. :rolleyes:

Dessutom, finns det anslutningar för S-ATA på moderkortet så är det ju klart som korvspad att moderkortet har stöd för S-ATA. Om inte annat efter en bios-uppdatering i värsta fall.

Detta är nackdelen med att handla från webben.. händer inte ofta, men när det väl händer, då är det en reäl huvudvärk...

Det löste sig som att jag ska skicka hårddisken direkt till tillverkaren.
Fedex komemr och hämtar upp paketet hemma hos mig.

Blev smidigt på det här sättet också men som någon sa, det här är baksidan med att handla på nätet..

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8