Reklamation av trasig var...

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Vad gäller när en vara gått sönder på en kort period?

Jag har två stycken blinkers till min Husaberg som gått av efter 4tim körning på landsväg (se bild)

Vid kontakt av återförsäljaren, så blir jag bemöt som en liten smutsig individ (den där har du klotat med etc)
Nej, dom har bara gått av, påpekade jag.

Jag mailade först utan svar, ringde några ggr till jag fick svar, men ingen återkoppling som man lovade (vi hör av oss om nån tim)

Ringer upp igen, och blir informerad om att det är kanske inte aktuellt pga KTM kanske inte tar emot mina varor, och att dom inte har ett skit med detta att göra.

Så mina vänner, vad fan skall jag göra nu då? :va (seriösa svar, ingen pajkastning tack)

Med vänlig hälsning C

1.jpg
 
Jag tycker att detta stämmer bra överens med ett liknande fall jag hade med en begagnad bil jag köpte där regplåtsljuset slutade fungera efter 5 månader och säljaren vägrade hjälpa mig innan jag kontaktade en konsumentvägledare och fick detta svar och agerade där efter:

"Konsumentköplagen § 20a föreskriver att fel som visar sig inom 6 månader efter köpet ska anses ha funnits vid köpetillfället om inte säljaren kan bevisa annorlunda. Kan han inte det ska han avhjälpa felet kostnadsfritt för konsumenten.

I det här fallet måste felet ha funnits vid köpet. I alla fall kan man ju inte påstå att han genom sitt resonemang om år och körsträcka har bevisat att felet inte funnits vid köptillfället.

Ge honom ultimatumet att avhjälpa felet eller så kommer du att avhjälpa felet på egen bekostnad och kräva honom i efterhand och anmäla honom till ARN om han då inte betalar."

Jag fick en ny ljusramp efter ultimatumet :)
 
Jag tycker att detta stämmer bra överens med ett liknande fall jag hade med en begagnad bil jag köpte där regplåtsljuset slutade fungera efter 5 månader och säljaren vägrade hjälpa mig innan jag kontaktade en konsumentvägledare och fick detta svar och agerade där efter:

"Konsumentköplagen § 20a föreskriver att fel som visar sig inom 6 månader efter köpet ska anses ha funnits vid köpetillfället om inte säljaren kan bevisa annorlunda. Kan han inte det ska han avhjälpa felet kostnadsfritt för konsumenten.

I det här fallet måste felet ha funnits vid köpet. I alla fall kan man ju inte påstå att han genom sitt resonemang om år och körsträcka har bevisat att felet inte funnits vid köptillfället.

Ge honom ultimatumet att avhjälpa felet eller så kommer du att avhjälpa felet på egen bekostnad och kräva honom i efterhand och anmäla honom till ARN om han då inte betalar."

Jag fick en ny ljusramp efter ultimatumet :)
Inte för att vara sån, men det låter jävligt sniket att först försöka få bilens tidigare ägare att fixa en lampa som slutar funka närapå ett HALVT ÅR efter du köpte den, sen hota med ARN om han inte gör det.. :död

Hoppas innerligt att jag aldrig säljer en hoj, bil eller något annat till dig :)
 
Det var en bilhandlare som sålde en varudeklarerad bil och då gäller konsumentköplagen, privat skulle jag såklart inte göra så.
 
Om du som privatperson säljer ett objekt/föremål till någon behöver du inte oroa dig för ARN. :dummer


Inte för att vara sån, men det låter jävligt sniket att först försöka få bilens tidigare ägare att fixa en lampa som slutar funka närapå ett HALVT ÅR efter du köpte den, sen hota med ARN om han inte gör det.. :död

Hoppas innerligt att jag aldrig säljer en hoj, bil eller något annat till dig :)
 
En trasig lampa är ju normalt slitage.

Lite som att köpa en bil, köra 3000 mil och sedan klaga hos handlaren för att däcken är utslitna.

Lite förtydligande.
Lamporna sitter monterade i en ljusramp på nyare bilar, den var helt sönderärgad och kontaktbläcken som håller lamporna på plats hade lossnat. Dessa sitter ihop med hela konstruktionen och går inte att reparera och några fullösningar är jag inte intresserad av.

Hade det endast varit en trasig lampa så hade jag såklart bytt den.
 
Jag tycker att detta stämmer bra överens med ett liknande fall jag hade med en begagnad bil jag köpte där regplåtsljuset slutade fungera efter 5 månader och säljaren vägrade hjälpa mig innan jag kontaktade en konsumentvägledare och fick detta svar och agerade där efter:

"Konsumentköplagen § 20a föreskriver att fel som visar sig inom 6 månader efter köpet ska anses ha funnits vid köpetillfället om inte säljaren kan bevisa annorlunda. Kan han inte det ska han avhjälpa felet kostnadsfritt för konsumenten.

I det här fallet måste felet ha funnits vid köpet. I alla fall kan man ju inte påstå att han genom sitt resonemang om år och körsträcka har bevisat att felet inte funnits vid köptillfället.

Ge honom ultimatumet att avhjälpa felet eller så kommer du att avhjälpa felet på egen bekostnad och kräva honom i efterhand och anmäla honom till ARN om han då inte betalar."

Jag fick en ny ljusramp efter ultimatumet :)

Fast det är ju lite skillnad på en ljusramp som uppenbart inte klarade av att utsättas för det det är tänkt för och en knäckt blinkers.

Och säljaren behöver ju i princip bara presentera ett foto på hojen innan den såldes där blinkersen inte hänger trasig så har han bevisat att felet inte fanns där innan. Det blir nog svårt att bevisa bortom rimligt tvivel att ingen helt sonika gått emot och brutit av den eller vad som helst.

Visst kan man anmäla till ARN men deras beslut är inte på något sätt tvingande så företaget kan helt enkelt bara kasta det i soptunnan och fortsätta vägra betala.
 
Förfarandet blir samma i detta fall om vi nu säger att de bara gick av helt plötsligt efter 4 timmar vid körning på landsväg.

Det är ju det som alltid är lite svårt med bevisningen, det är det alltid men man brukar få rätt.
Hade de bara gått av och jag själv sett det så skulle jag inte ge mig i frågan.
 
2 nya blinkers är ju en piss i havet för en handlare. Verkar helt koko att dom ens jiddrar om det.
Är ju klart något fabrikationsfel på dina blinkers som gått av efter 4a tim.
 
De går inte av så där av sig själva, har nån brutit av dem kanske? För att de tyckte att de var fula?

Köp ett par nya på ebay, byt ut. Menlöst att tjafsa om såna saker då det inte räcker att hota med ARN med de flesta handlare. Speciellt som 90% av de som hotar med ARN inte har nån koll överhuvudtaget vad ARN gör eller vad som gäller.
 
Jo dom bröts av mellan färden Rosenhill - till hemmet.

Tjafsa? Har du inget vettigt att komma med så kan du lika bra hålla det för dig själv.

Jag ångrar verkligen att jag handlat därifrån, kommer aldrig mer göra det eller. (ebay is it)

De går inte av så där av sig själva, har nån brutit av dem kanske? För att de tyckte att de var fula?

Köp ett par nya på ebay, byt ut. Menlöst att tjafsa om såna saker då det inte räcker att hota med ARN med de flesta handlare. Speciellt som 90% av de som hotar med ARN inte har nån koll överhuvudtaget vad ARN gör eller vad som gäller.
 
Jag tror du missade vad jag menade med ordet tjafsa. Om affären ställer sig på tvären så finns det ingen anledning att ta det med dom när det rör sig om något med så ringa värde. Bättre att lösa det själv och slippa en massa obehag. ARN bryr sig inte om fall där varorna betingar ett värde under 600:- så affären kan bara neka och sen kan man inte göra nånting.
 
Jag tror att Husa/KTM använt samma typ av blinkers till endurohojarna sedan tidernas begynnelse.
På min FE390 -12 så sprack bägge rätt fort med, men jag hann se det innnan de var av helt, fixades med några varv eltejp.

Är det inte 30-dagars garanti på nya Husa/KTM Endurohojar?
Tror inte handlarna är vana vid garanti-frågor på dessa maskiner.
 
Är det inte 30-dagars garanti på nya Husa/KTM Endurohojar?
Tror inte handlarna är vana vid garanti-frågor på dessa maskiner.

Det är skillnad på garanti och reklamationsrätt.

Garanti är inte lagstadgad, det är frivilligt för handlaren att lämna garantier och handlaren kan sätta vilka villkor den vill.

Reklamationsrätt är lagstadgad när privatperson handlar av företag, den går inte att villkora bort på något sätt. Reklamationsrätten gäller fel som fanns på varan när man köpte den, men man har tre år på sig att upptäcka och reklamera ett fel. Har man upptäckt ett fel skall man göra reklamationen inom skälig tid m.m.

Det som är lite jobbigt för handlaren som bara vill erbjuda 30 dagars garanti är att reklamationsrätten lägger bevisbördan på handlaren för fel som upptäcks och reklameras inom 6 månader från köpet. Dvs handlaren måste kunna bevisa att det reklamerade felet beror på ett handhavandefel eller liknande för att slippa undan.
 
Lite som att köpa en bil, köra 3000 mil och sedan klaga hos handlaren för att däcken är utslitna.

Eller som att köpa en Husa, köra fyra timmar landsväg och bli förvånad för att blinkers trillar av...?

Allvarligt - förutsatt att det gäller en fabriksny hoj - det är lite snålt av handlaren att inte ställa upp då blinkers knappast kan betraktas som slitdelar. Att dessutom hävda att du kraschat sönder dem är ju lite märkligt beteende. Om ni inte kan komma överens så kan du ju kolla om du får mer gehör hos importören, har för mig att de håller till i Örebro.
 
Eller som att köpa en Husa, köra fyra timmar landsväg och bli förvånad för att blinkers trillar av...?

Allvarligt - förutsatt att det gäller en fabriksny hoj - det är lite snålt av handlaren att inte ställa upp då blinkers knappast kan betraktas som slitdelar. Att dessutom hävda att du kraschat sönder dem är ju lite märkligt beteende. Om ni inte kan komma överens så kan du ju kolla om du får mer gehör hos importören, har för mig att de håller till i Örebro.

:tummenupp:D Jag tog det nog lite för givet att det var en beggad hoj. Tror inte blinkers går av efter 4h ens på en Husa.
På lite äldre hojar däremot har jag sett gummit spricka sönder.

Men om ts skulle ha ramlat sönder sina blinkers så måste de ju vara repiga. Eller omvänt så kan ts motbevisa sin handlare genom att visa upp sina oskrapade blinkers.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top