Reklamation av service?

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Hur gör man?
Vad gäller?
Vad är praxis?

Bakgrund.
Ställde in hojjen i höstas, lite för tidigt pga att den inte gick ordentligt. Problemet var liknande dem jag haft tidigare då bränslefiltret inte släppt igenom tillräckligt med bränsle, fast nu konstant. Hojjen gick nu i kass, riktigt illa och effekten fanns inte där, den gick inte på alla cylindrar. Lät inte kul alls. Anledningen till detta visste jag inte. Men den hade slutat funka som den borde i slutet på en tung bandag, snacket och tankarna gick då om, tändkablar, tändtift att nåt var knas där. Hann inte kolla upp det innan jag lämna landet och cykleln fastnade i garaget.

Upp på släpet in till verkstaden på service och berättade ovanstående historia för dem. De svara kallt, de fixar vi. Kostnadsförslag 4000 för en 4200-milaservice. Taget.

1 vecka senare ringer de från verstaden, problem, den går inte som den ska och de vill rengöra förgasare, taget. Gör vad ni behöver. Ökad kostnad runt 1500.

Ytterliggare en vecka senare. Hämtar jag cykeln, slutnota. 8562 för en 4200-milaservise + byte av packboxar i framgaffeln + att de fixat felet med att den inte går ordentligt. Killen i kassen som inte jobbar på verkstaden och försöker skämta till det när han ska presentera slutnotan som är cirka 60% hörge än vad som angavs från start. Ok, jag blir chockad men tar det, i hopp och tron att det dem gjort var nödvändigt och att allt ska var bra nu. Kör hem cyklen till garaget, det är kallt och grejerna testas inte så hårt. Enda intrycket var att den var trött.

Nu igår ytterliggare 2 veckor senare har vädret kommit och pryarna kan börja användas på riktigt. jag var ute och testa på riktigt. Tur att polisen inte var ute..

Cykeln går bitvis som jag minns den men däremellan, 90% av tiden, saknas effekt. Den är riktigt trött och bitvis hittar den all kraft i hela världen och blixtrar till. (Jag vet sen tidigare att motorn är varvtalskänslig, det är en 600 och under 5000 varv är den generellt trött och runt 10000 händer det grejer. Så är inte fallet nu. Nu är det totalt random när sparken kommer. Nu har den kommit totalt oregelbundet och nästan ställt till det för mej. Låg nära en bil igår på låg växel (2 eller 3) på mellanvarv runt 8k och inväntade att mötande trafik skulle passera. Var då riktigt nära att köra in i bilen pga att hojjen hittar massor med kraft och accelerar kraftigt trots att gashandtaget är still.

Så vad gör man nu? Pratar med dem på verstaden? Kan man kräva något eller ska man låta dem kolla på ett fel de inte kunde åtgärda förra gången och hoppas och betala ännu en alldeles för stor slant igen?

Mina tankar är elfel, alt att bränslepumpen inte går som den ska. Tips tack.

Är det reklamation som gäller eller bara att pynta och vara glad?

Tacksam för tips!

kontakta chefen och beskriv läget. de har gjort några tabbar så dom borde ju fixa det på något sätt. felet du gjort är att du inte vägrat betala räkningen. det maxbelopp du borde betala är (4000+1500)*1,1 = 6050.- (se varför nedan)

- de måste först och främst tala om för dig vad de tänker göra samt kostnad på det, innan dom sätter igång med ditt samtycke. detta skall dokumenteras på deras AO (Arbetsordren) med signatur, datum och klockslag.

- priset vi avhämtning får totalt sett inte diffa mer än 10% från det avtalade, då de inte har någon rätt att ta ut mer. (om inget annat avtalats, t.ex. "detta kan kärva, etc och då kan det tillkomma mekaniskt arbete")

- vid en reklamation är dom tvungna att ta reda på fel och återgärda kostnadsfritt om det är de som har orsakat felet. det är även dom som har bevisbördan. visar det sig att felet inte orsakats utav dom har dom inte rätt att ta betalt för arbetskostnad, utan endast en undersökningsavgift. OBS! detta gäller enbart om inget annat informerats muntligt/skriftligt utav dom. (har väldigt svårt att tänka mig att en sådan slarvig verkstad informerar dig om detta).

- den ursprungliga arbetsordern måste vara påskriven utav kundmottagare, kund och mekaniker.

lycka till / J

De skulle kunna handla om reklamation OM de kan visa sig att de finns ett fel som inte är åtgärdat.
Men så kommer man till de som alltid borde finnas skriftligt VAD som är överenskommet. Muntligt = glöm de, det kallas juridiskt "ord mot ord" och leder oftast inte till något OM du inte haft en advokat med dig då nikom överens om servicen.

Anser du dom inte uppfyllt sina göromål, prova att reklamera iaf å se va som händer.
Är du inte nöjd så vänd dig till kommunens konsumentvägledare, eller ARN Allmänna reklamationsnänden.

Något som skulle kunna påvisa saker i sådana hära fall är att de finns en rullaande landsväg på firman där man lämnar in sin maskin.
Och dom har effekt/momentkurvor för respektive hojar dom servar (ja vet de e aningen påkostat). Och så kör man den maskin som e inlämnad för service eller annat som e beställt. Då VET man hur tillståndet e på hojen, å man kan jämföra hur de SKA gå. Och sedan leta fel å justera in så den går som den skall.
Eller om inga jämförelsekurvor går att tillgå, så visar ju en körning troligen dipparna som du beskriver. Och så är de bara å systematiskt gå igenom de saker som kan påverka de svackor som uppträder. Å fixa till de hela.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back