Rek. luftryck för Renn sport supersoft fram och soft bak

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
Jag fick tag på metzeler ang. vilket däckstryck man bör ha på gata med "racing" däcken alltså inte Rennsport gatublandingen.
Inte helt fel att få info från tillverkarn med tanke på att alla verkar ha en egen uppfattning som skiljer sig från person till person..

De rekommenderade 2,2 bar fram och 2,5 bar bak!

p.s

Försökte bifoga mailet jag fick från dem men det gick inte av nån anledning tyvärr.

Last edited:
Kör med de rekommenderade trycken för din hoj. 2,9 bak och 2,5 fram eller vad det nu kan vara. Rääseråkare kör 1,9 bak och 2,3 fram, give or take en decimal eller så.

På hemsidan rekommenderar de 2,5 fram 2,9 bar bak för rennsport gatublandingen.
Här pratar vi om Supersportdäcken..

Nu när svar är fått, lånar jag lite här.

Major Bif, läste "gatu blandning". Jag sitter och försöker reda ut Metz o Pirelli. Nu börjar jag tro att det förhåller sig typ:

Racingdäcken (ej slicks)
Metz RS1, 2 o 3 (Pirelli SC 1, 2, 3)

Sedan finns "gatublandningen/street-däcket vid sidan om ovan? Samma mönster som racedäcken dock. Rätt?

På min hög står det bara "Dragon Supercorsa" och inte den typiska gröna eller blåa SC-märkning. Mönstre är samma som racedäcken vet jag. Jag har väl då gatublandningen/street-däcket eller?

Läskigt värre. Ska göra på bana o hadde RS1 fram o bak sist. Nogon som har bra förtroende för gatublandningen/street-däcket (Om det nu finns ett sådant?)

Förlåt för kapningen

Tack

Major Bif skrev:

Jo. fattade det. Men det finns ingen bra anledning att INTE börja med de trycken i dina rejsdäck om du ska köra på gatan. Gata=gattryck, bana=bantryck.

Mattias skrev:
Kör med de rekommenderade trycken för din hoj. 2,9 bak och 2,5 fram eller vad det nu kan vara. Rääseråkare kör 1,9 bak och 2,3 fram, give or take en decimal eller så.

Kan det verkligen stämma? Då är jag nog inte räseråkare :va
Borde vara precis samma på slicks som Rennsport men jag kör 2.0 bak, 2.1 fram. Borde jag ändra? Har som dom flesta andra litat på snacket i depån.

#Olsson# skrev:
Sorry bif, men orkar du lägga ut länken till hemsidan?

Preciss Olsson. "vanliga " rennsport med gatublandningen har bara mönstret och namnet gemensamt med Supersoft-soft-medium.
För det första skiljer det över tusenlappen i pris både fram och bak.
Sedan går gatublandning säker bättre i kallare temperaturer, där av det högre rek. däckstrycket..
Däckstrycket de rekommenderade mig är väl den bästa kompromissen mellan snabbt få bra grepp ( nå korrekt arbetstemp) och någorlunda livslängd.

Kör jag på 2,5 fram och 2,9 bak så är jag rädd att kägga omkull mig i närmsta rondell.

till rejsing ska man ha 2,1 fram och 1,95 bak, detta gäller metzeler rennsport och slicks, pirelli slicks och dragon värstingarna.

Major Bif skrev:
Var på däcket står det vilken sort man har och vad står det?
Vet bara att mitt bakdäck var jävligt dyrt :confused:
(det e ett rennsport alltså)

Tror jag har
Rennsport Steel Radial Rear
160/60 ZR 17 (69W) TL Rennsport
men e inte säker. Det står 69w på däcket.

Last edited:
yonsson skrev:
Var på däcket står det vilken sort man har och vad står det?
Vet bara att mitt bakdäck var jävligt dyrt :confused:
(det e ett rennsport alltså)

Tror jag har
Rennsport Steel Radial Rear
160/60 ZR 17 (69W) TL Rennsport
men e inte säker. Det står 69w på däcket.

Jag köpte däcken av mina polare som rejsar.
De köpte däck för 47000:- så de (även jag ) fick riktigt bra pris.
Om du går in i en "vanlig" mcbutik eller däcksverkstad så tror jag att de rennsport som säljs där är vanliga gatublandningen så då är det bara kolla instruktionsboken eller metzelers hemsida för vilket tryck du ska ha till din hoj.

Don Quixote skrev:
Kan det verkligen stämma? Då är jag nog inte räseråkare :va
Borde vara precis samma på slicks som Rennsport men jag kör 2.0 bak, 2.1 fram. Borde jag ändra? Har som dom flesta andra litat på snacket i depån.

Inte för att jag är någon expert, men jag har för mig att man skall ligga på 2,5 när däcken har arbetstemperatur. Jag kollade lite sist jag körde, då startade jag med 2.0 bak samt 2,1 fram (utan värmare) och när jag kom in i depån låg trycket på 2,5 i bägge sulorna (då snackar jag slicks). Har du laddat inför lördagen? Den banan verkar ju ha så mycket kurvor att man möter sig själv......

Pelle B skrev:
Har du laddat inför lördagen? Den banan verkar ju ha så mycket kurvor att man möter sig själv......

Har laddat ordentligt med två dagar på Mantorp. Helt slutkörd och så ska man upp om 7 timmar :( O inte har man kört Knudan förrut heller. Ska nog gå bra det här :3freak

Don Quixote skrev:
Har laddat ordentligt med två dagar på Mantorp. Helt slutkörd och så ska man upp om 7 timmar :( O inte har man kört Knudan förrut heller. Ska nog gå bra det här :3freak

Men du kommer att gilla Knutstorp. Skitrolig bana.

Major Bif skrev:
Preciss Olsson. "vanliga " rennsport med gatublandningen har bara mönstret och namnet gemensamt med Supersoft-soft-medium.
För det första skiljer det över tusenlappen i pris både fram och bak.
Sedan går gatublandning säker bättre i kallare temperaturer, där av det högre rek. däckstrycket..
Däckstrycket de rekommenderade mig är väl den bästa kompromissen mellan snabbt få bra grepp ( nå korrekt arbetstemp) och någorlunda livslängd.

Kör jag på 2,5 fram och 2,9 bak så är jag rädd att kägga omkull mig i närmsta rondell.

tack för hjälpen :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...