Nr:18
Snabbare än Don Queer
Mekanikernas heldag!
Efter triumfen i Knutstorp var självförtroendet i topp. Alla i teamet var sugna och inställda på en ny topplacering på hemmabanan Anderstorp. Regn var utlovat och det passar oss utmärkt, vi är ganska jämna i regn.
Lördagen börjar kl 5 med frukost, fortsätter med att lasta det sista hos Skalman innan vi åker till banan vid 7-snåret. Tältet stod på plats redan på fredagen, så det var bara att lasta av och montera däckvärmare. Kvalet närmade sej, och Skalman gjorde sej redo. På hojen ligger det ett bakdäck som gjort sitt bästa under sista 2 timmarna på förra rejset och dessutom hunnit med 2 timmars träning veckan innan detta rejset, kort sagt ett slutkört däck. Han kör ut för några 1.45-varv och lämnar över till Andreas som slår till med vår bästa tid 1.42,7. Själv kör jag 1.43,1 som avslutning på kvalet. Mycket folk i vägen gör att jag är full av tillförsikt. Vi har alla möjligheter att göra ett bra resultat. Teamet monterar nya slicks, soft istället för medium denna gången, då medium inte funkar så bra i kylan. Strategin läggs upp och vi bestämmer att försöka köra 5 pass med Andreas på hojen vid 1,3 och 5:e passet om det är uppehåll. Är det regn ska jag och Skalman köra lite oftare.
Klockan närmar sej rejsstart, 6:e position på gridden är i rätt ände av fältet. Andreas gör ännu en urusel start och är 25:e man i första kurvan. Kör dock upp sej under passet och lämnar över till Skalman som 1:a! Kanon! Det visar sej dock att glädjen är kortvarig….
Allt i Däck gör en marksyning ,ramlar ner till 7:e plats och det visar sej att Kim Raes Jensen inte kan köra mer, och vi inser att vi kan dra ifrån i tabellen om vi kan sköta oss nu. Team Skjern MC ligger stadigt i topp, inte mycket att göra åt.
Efter att Skalman kört ca 25 varv ropar nån att han vurpat! I södra kurvan reser en något omtumlad Skalman sig ur lecahavet. Hojen?? Hur ser den ut?? Tanken har lossnat, alla kåpor borta, instrument mosat, kåpstaget skrot, framfälgen bruten, tändningsboxen bortsliten!!!!
Febril aktivitet bryter ut i depån, alla mekanikerna plockar fram reservdelarna och Jörgen beger sej till garaget för att hämta reservhojen att plocka delar från. Ingen vet vad som hänt förrän Skalman kommer och talar om att bromsbelägget fram lossnat!! Sprinten hade försvunnit! Skalman får i uppdrag att svarva nya sprintar, resten av teamet undersöker hur vi ska komma ut för att ta målflagg och rädda 11 poäng. Inventeringen ger att vi kan fixa det, det är 4 timmar kvar att skruva på. Alla gör ett otroligt jobb och när Skalman kommer tillbaka efter 1,5 timme med 2 sprintar till bromsarna har vi andra skruvat ihop resten. Luftning av bromsar går snabbt, på med regndäck och ut och prova. Det visar sej att det fanns mer luft i bromsarna, så ett nytt depåstopp gör lite skillnad i inbromsningarna. Jag går ut för att köra en stund, men har så kul att jag fortsätter de sista 2 timmarna till målflagg! Inga snabba varvtider, vi hade inte mycket att köra för utan planen var att köra säkert in i mål.
I all dramatik hade Allt i Däck otur och gjorde en ny vurpa, denna gång utan personskador. Hojen var dock något svår att starta, så dom lyckades inte heller att ta nån bra placering. Detta var bra för serien, nu är det fortsatt jämt om andraplatsen efter Skjern MC.
Summering av rejset: Förarna gör det dom ska, oturen grinar oss i ansiktet med smärta som följd, mekanikerna gör ett jättejobb och teamet tar 11 poäng i serien. Knutstorp kommer att bli spännande!!!
//Humlan
Efter triumfen i Knutstorp var självförtroendet i topp. Alla i teamet var sugna och inställda på en ny topplacering på hemmabanan Anderstorp. Regn var utlovat och det passar oss utmärkt, vi är ganska jämna i regn.
Lördagen börjar kl 5 med frukost, fortsätter med att lasta det sista hos Skalman innan vi åker till banan vid 7-snåret. Tältet stod på plats redan på fredagen, så det var bara att lasta av och montera däckvärmare. Kvalet närmade sej, och Skalman gjorde sej redo. På hojen ligger det ett bakdäck som gjort sitt bästa under sista 2 timmarna på förra rejset och dessutom hunnit med 2 timmars träning veckan innan detta rejset, kort sagt ett slutkört däck. Han kör ut för några 1.45-varv och lämnar över till Andreas som slår till med vår bästa tid 1.42,7. Själv kör jag 1.43,1 som avslutning på kvalet. Mycket folk i vägen gör att jag är full av tillförsikt. Vi har alla möjligheter att göra ett bra resultat. Teamet monterar nya slicks, soft istället för medium denna gången, då medium inte funkar så bra i kylan. Strategin läggs upp och vi bestämmer att försöka köra 5 pass med Andreas på hojen vid 1,3 och 5:e passet om det är uppehåll. Är det regn ska jag och Skalman köra lite oftare.
Klockan närmar sej rejsstart, 6:e position på gridden är i rätt ände av fältet. Andreas gör ännu en urusel start och är 25:e man i första kurvan. Kör dock upp sej under passet och lämnar över till Skalman som 1:a! Kanon! Det visar sej dock att glädjen är kortvarig….
Allt i Däck gör en marksyning ,ramlar ner till 7:e plats och det visar sej att Kim Raes Jensen inte kan köra mer, och vi inser att vi kan dra ifrån i tabellen om vi kan sköta oss nu. Team Skjern MC ligger stadigt i topp, inte mycket att göra åt.
Efter att Skalman kört ca 25 varv ropar nån att han vurpat! I södra kurvan reser en något omtumlad Skalman sig ur lecahavet. Hojen?? Hur ser den ut?? Tanken har lossnat, alla kåpor borta, instrument mosat, kåpstaget skrot, framfälgen bruten, tändningsboxen bortsliten!!!!

Febril aktivitet bryter ut i depån, alla mekanikerna plockar fram reservdelarna och Jörgen beger sej till garaget för att hämta reservhojen att plocka delar från. Ingen vet vad som hänt förrän Skalman kommer och talar om att bromsbelägget fram lossnat!! Sprinten hade försvunnit! Skalman får i uppdrag att svarva nya sprintar, resten av teamet undersöker hur vi ska komma ut för att ta målflagg och rädda 11 poäng. Inventeringen ger att vi kan fixa det, det är 4 timmar kvar att skruva på. Alla gör ett otroligt jobb och när Skalman kommer tillbaka efter 1,5 timme med 2 sprintar till bromsarna har vi andra skruvat ihop resten. Luftning av bromsar går snabbt, på med regndäck och ut och prova. Det visar sej att det fanns mer luft i bromsarna, så ett nytt depåstopp gör lite skillnad i inbromsningarna. Jag går ut för att köra en stund, men har så kul att jag fortsätter de sista 2 timmarna till målflagg! Inga snabba varvtider, vi hade inte mycket att köra för utan planen var att köra säkert in i mål.
I all dramatik hade Allt i Däck otur och gjorde en ny vurpa, denna gång utan personskador. Hojen var dock något svår att starta, så dom lyckades inte heller att ta nån bra placering. Detta var bra för serien, nu är det fortsatt jämt om andraplatsen efter Skjern MC.
Summering av rejset: Förarna gör det dom ska, oturen grinar oss i ansiktet med smärta som följd, mekanikerna gör ett jättejobb och teamet tar 11 poäng i serien. Knutstorp kommer att bli spännande!!!

//Humlan