Rejshojen varvar inte över 9000 varv

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har ett problem med vår rejshoj som förbryllar mig.

Hojen är en Suzuki GSX-R 750 -00. I slutet av Anderstorp rejset så märkte jag att den tappade effekt på rakan. Vi trodde det var att oljenivån var låg och att den spökade därför. 3:an och 4:ans tändstift var vita, 1:an och 2:an var bruna och fina. Kollade allt i toppen, bytte olja (inget skräp i oljan) och drog iväg till Gotland Ring för att köra tre dagar. Efter halva första dagen så återkom problemet men nu med storslägga! När hojen blev varm (efter en 3-4 varv) så vägrar den varva över 9-10.000 varv. Den hackar som om den inte fick soppa. Tändstiften är som förut (3-4 vita, 1-2 bruna). Jag har mätt tändspolarna och får konsistent motstånd (förutom på nummer fyra där jag får 0,1 ohm lägre, men det torde vara inom felmarginalen). Jag skall till Sviestad på söndag och testa lite olika saker: Jag tar med tändspolar från en annan 750, växlaren (från växelström till likström) från samma hoj och även tanken från den 750. Tanken tar jag med UTIFALL det är så att soppapumpen är knäpp. Någon som har några mer förslag på vad jag kan kolla? Ockulärt ser alla kablar bra ut, inget skavt eller brunnet.

Kort sammanfattning:

Hoj i arbetstemperatur men inte "varm" - drar fint på alla växlar
Hoj varm efter att ha kört hårt några varv - hackar och bluddrar över 9-10000 varv.
Bluddrandet är som när man hade soppatorsk på en förgasarmotor (eller drog slut på soppa i förgasaren, vilket hände när man hade för liten bensinkran och körde med flatslide 38: or)

/Freppa

Ps. Vi har ett 10-timmars endurancerejs i Norge den 16:e Juli - då MÅSTE detta vara löst. Hjälp snälla!

Tillägg: Jag har kopplat bort vår Powercommander samt att det sitter en rejs-CDI box i hojen, så jag kan inte testa vår ordinarie CDI, för då fungerar inte pumpen till bensinen (jävla påfund)

Det kan ju vara så att den flådiga rejs-boxen har nått glapp som ger sig till känna när den blir varm. Soppapumpen kan du väl tjuvkoppla om du ska testa Jockes cdi? Sen är det bara ut på E4 och pressa;) I övrigt verkar ju min tändspoleteori falla, soppafel? Lite märkligt iofs att den går så länge den är kall. Har ni ollat alla kontakter så att de inte är spruckna eller glapp?

Alla kontakter är kollade. Skitiga, men hela. Det märkliga är att det är ju när den blir varm som problemet uppstår, inte annars.....

Hojen laddar som den skall. ungefär 14v när den går och cirka 13,5-13,6 när man gasar.

En annan sak som bör nämnas: Detta är bara ett problem vid belastning. Om jag varvar hojen i neutral (usch, jag vet, men men) så varvar den fritt över 10.000

/F

Lixom vafan... vita rena stift tyder bara på en sak. För lite soppa. Dvs, koncentrera dig på att hitta varför två av dina cyllar får för lite soppa. Det är absolut inte tändningsrelaterat - annat än att soppablandningen är så himla klen att den inte kan antändas.

Lixom ba va fan Anders ;) - Den går ju i par 1-3 och 2-4. Hur fan kan 3 & 4 få för lite soppa? Och varför när den är varm? Använder den inte mer soppa när den är kall?

Freppa skrev:
Och hur gör man det?
Öööhh...hrrrmm....host....vet inte riktigt. Vet att taskiga spridare kunde ställa till det på den gamla goda SAAB Turbo-tiden....fast då var det alltid Dom [tm] som fixade felet.

Freppa skrev:
Den går ju i par 1-3 och 2-4. Hur fan kan 3 & 4 få för lite soppa? Och varför när den är varm? Använder den inte mer soppa när den är kall?
Jupp dom går i par...dessutom så är 1-3-2-4 tändningsföljden eller iaf på bilar :tungan men det har inget med soppan att göra.

Okej nu till mina teorier...Valmers är inne på ett bra spår, att det kan va nåt med spridarna på 3:an och 4:an. Testa och släng i lite injectioncleaner nästa gång du tankar och kolla och smörj alla eventuella kontakter till spridarna.
Anledningen som jag tror till att den varvar fint utan belastning är att den får tillräckligt med soppa eftersom den inte behöver lika mycket soppa utan belastning.

Men jag riktar ändå mina misstankar mot CDI-boxen det verkar som om nånting knasar i elekroniken där. Jag får känslan av att den inte riktigt får in signaler om arbetstempen i motorn eftersom det blir värre efter hård körning...kolla tempgivarna, det kan ju va nåt som är slut...fast det är långsökt med tanke på att det bara är två cyllar som bråkar :confused:
Nä...börja med att rengöra och smörja alla kontakter så det inte bara är ett kontaktsfel så får man se vart det leder.

Tackar Freppa...nu fick jag nåt att tänka på så slipper jag tänka på att jag är på jobbet :hihi

//TwinSucker

Freppa skrev:
Lixom ba va fan Anders ;) - Den går ju i par 1-3 och 2-4. Hur fan kan 3 & 4 få för lite soppa? Och varför när den är varm? Använder den inte mer soppa när den är kall?

Jag skulle kunna tänka mig att drivkretsarna för spridarna går varma och om de isf är MOS-Fet'ar (vilket det oftast är) så leder de mindre ström ju varmare de blir. Har ni bytt spridare från högohmiga till lågohmiga eller nåt sånt?

Jag har ju ennasånnadära manual ala bibel ..dock för en 1000 men skiljer det verkligen så mycket i det elektriska dessa emellan??
Du vet var jag finns gullet.. :pannkyss
Å va fan håller Lasker hus? Har han dött eller?
Säg åt han att höra av sig förfan! :fatta!

andersbrink skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att drivkretsarna för spridarna går varma och om de isf är MOS-Fet'ar (vilket det oftast är) så leder de mindre ström ju varmare de blir. Har ni bytt spridare från högohmiga till lågohmiga eller nåt sånt?

Nope. Hojen är sånär som på Yoshi-krökar med orginaldämpare på samt en Powercommander med noll-mapp helt orginal.

Freppa skrev:
Någon som vet var tempgivarna sitter som går in i CDI boxen?
Vet inte exakt vart den/dom sitter men om jag inte missminner mig så är den monterad på kylaren ev om det finns nån för oljetemp oxå. Har ni digital temperatur visare på er display(typ alltså vid varvräknaren eller hastighetsmätaren lixom ba) för om den visar tempen så borde det inte va nåt fel på den givaren...den är kopplad via CDI´n på nåt vänster genom kablarna sen till displayen :3freak

Freppa skrev:
Och hur gör man det?
Jag kan bara tidigare mek-kunskaper vilket är mestadels bilar...men principen bör väl va den samma...i så fall börja med att riv typ halva hojen *MUAHAHA*
Nädå, inte riktigt så illa men bort med alla kåpor, lossa tanken så att du kan vika undan den...men låt den va inkopplad om det går.
Bort med tändstiften och tändkablar.
Jag vet inte om spridarna sitter separat eller om dom är kopplade med hjälp av en brygga :va (kollar i manualen istället så vet jag...seeeeg sida eller rättare sagt...stooor manual 142MB...lalallalaal...väntar... :tråkad Ahhh Bingo)

Fan oxå...vilket pissystem dom hade då...rekomenderar att INTE ge sig in på det här momentet som jag redan hade hunnit skriva här nedan...nåja, så här hade man gjort om det hade varit separata spridare.
Skruva loss en spridare i det här fallet 3 el 4:an kolla så att du inte sumpar nån packning eller liknande för det är inte kul...
Ta en pet-flaska eller nåt liknande som är genomskinligt, stoppa ner mynningen på spridaren i flaskan eller va nu du har och kör lite på startmotorn samtidigt som du kollar hur strålen från spridaren ser ut.
Är den V-formad och som en fin dimma så är det kanon är det däremot som en rak stråle då är det med största sannolikhet skit i spridaren.
Det avhjälps oftast med injectioncleaner eftersom ni inte har skruvat med spridarna innan...

Skulle ni vilja riva skiten iaf så är det specat från sidan 456 i manualen här nedan.

Här nedan är bara mina tankar...men dom kanske kan starta en diskution om vad som kan va fel...ja, jag vet...jag har tråkigt på jobbet :hihi

Har suttit och kollat på lite alternativa saker i manualen oxå...och det som kommer upp i just nu så känns det nästa som om det är frågan om nån form av synkning...trottelhusen är byggda i par vilket innebär att 3:an och 4:an är sammalänkade med dom andra två på nåt sätt. Alla fyra är kopplade till samma spjällgivare som i sin tur ger info till CDI´n om spjällens läge...så den teorin om hurvida 3 och 4:an hade hamnat snett i förhållande till dom andra sprack *suck*

Till alternativ nummer två.
Hur påverkar vaccumet bränsle/luftblandningen? Gör det de över huvud taget?
OM den gör det så kan det va att den ena slangen från T-splitten(den till 3:an och 4:ans trottelhus) är trasig eller har hoppat ur som resulterar i att 3 och 4 inte har nåt vaccum, alternativt för lite. Se sidan 455 i manualen för att få en bättre uppfattning om va jag menar.

Manualen

Last edited:
1:Ställ om hojen i dealermode och se om ni har några felkoder
2:Prova att byta ut spridarna
3:Prova en annan CPU box

Freppa skrev:
Nope. Hojen är sånär som på Yoshi-krökar med orginaldämpare på samt en Powercommander med noll-mapp helt orginal.

Insåg att jag ljög - det sitter en rejskabelhärva samt en rejs-cdi box. Jag kan alltså inte testa med orginalet.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda