Rejsa lite med gatreggade motard

Så en 525exc kittat till Sumo och 565cc cylle på är bättre då?

En gat klass ska väl ta vara på alla gatåkare?

Jag tycker i så fall man ska satsa på de som åker buss - LC4, XT660X osv. De som redan själva kittat en hoj och servar med rätt täta intervaller har ju definitivt närmre till räserbanan redan och har, som sagt, redan en klass att köra i.

Jag hade tyckt det var sjukt ballt om jag inte sålt min motard.
 
Jag tror det är väldigt få sådana som rullar på gatan.Åker man 450 eller 525 är det väl bara att åka i open?

Ja förstår hur ni menar. men en FS570 motard är ju direkt valet i detta fall.
En bumse klass får man aldrig till endå, hela tiden kommer det folk som anpassar sina hojar för att vinna sin klass.

(Skulle man åka i de klasser som finns redan, är man ju inte med på samma nivå med elstart, lysen & andra gat anpassade detaljer.)

Som jag ser det skulle det vara fritt vad gäller hoj, cc & trimning så länge den klarar en besiktning likt bilprovningens & körs på gatgokända däck.
Helt enkelt en klass för den som åker på hojen till & från tävlingen och bara ställer upp för att det är kul, vilket jag mycket väl skulle kunna tänka mig att göra med 434:an.:krama
 
Last edited:
Jag tror det är väldigt få sådana som rullar på gatan.Åker man 450 eller 525 är det väl bara att åka i open?

Är ju en väldig skillnad på att "rejsa lite med sin reggade motard" och att ställa upp i open!

Jag tycker i så fall man ska satsa på de som åker buss - LC4, XT660X osv. De som redan själva kittat en hoj och servar med rätt täta intervaller har ju definitivt närmre till räserbanan redan och har, som sagt, redan en klass att köra i.

Jag hade tyckt det var sjukt ballt om jag inte sålt min motard.

Nu är det väl mindre skillnad på hur ofta man servar sin hoj och vad man använder den till.. Bara för att jag servar min hoj ofta betyder inte det att jag är tävlingsförare! En klass för gatåkare måste väl innebära en klass för alla som åker gata men skulle tycka det va kul att tävla lite på bana?

Känns inte som att hojvalet spelar så stor roll i en amatör klass, är man mer seriös än så finns det ju "riktiga" klasser att tävla i :tummenupp
 
Last edited:
En ide kan ju vara att göra en klass som bara tillåter visa typer/modeler av motorcykel som inte är "rejs-anpassade" från början.

Bland annat följande hojar kan vara godkända för att köra i gatuklassen (bara som exempel)

KTM 660 625 640, Husqvarna 610, Honda XR 650 SM, Yamaha XT 660 SM etc etc men då är frågan, vart mera exakt ska man dra gränsen?
 
Hur kan man få med mer folk genom begränsningar? Antalet gathojar på <450 är ju dessutom försvinnande liten andel. Menar du en undre gräns så ser jag inte poängen i att ha det heller?

Hela poängen är ju att få folk att vilja testa att rejsa lite med sina hojar även fast man kanske har en mer gatanpassad modell. I övrigt finns det ju inga tänkta regler eller liknande som är skrivna i sten. Så alla synpunkter och idéer är välkomna.

Som Marcus säger kanske man inte ska begränsa sig just till gatdäck. Men en begränsning vad gällande däck kan nog tänkas förekomma. Typ att dom däcken man besiktigat in inför tävlingen är dom enda du får köra med t.ex. Just för att hålla nere kostnaden och att det blir mer likt för alla. Andra tänkbara begränsningar kan ju vara att inte tillåta däcksvärmare exempelvis.



tanken va väll igentligen att om man nu ska ha en gräns så måste ju 450 åkarna få vara med. så man inte sätter den på min 550. men jan kanske har fattat det hela fel så det va en övre gräns på 550? ska läsa igen:rolleyes:

det viktigaste i det hela är väll igentligen att vi får komma ut på banan och reca lite i stället för att sitta och göra det i stan. kan ju vara hur kul som hällst att tavla mot mindre smidigare cycklar för att se hur pass bra man hanterar den cyckel man har mot andras. för min del skulle det falla på om jag behövde byta däck mellan race och gata osv osv. Vill kuna ta min cyckel och tävla/träna just den dan om jag känner för det. För det är grymt kul att pressa bana.
 
Last edited:
Är ju en väldig skillnad på att "rejsa lite med sin reggade motard" och att ställa upp i open!
Vad exakt förutom däcken isåfall?Skapar man en till openklass fast med krav på gatgodkända däck kommer det knappast attt locka någon med klumpig gathoj typ LC4 eller XR650 att prova,och det var väl precis det som var tanken med klassen?
 
Vad exakt förutom däcken isåfall?Skapar man en till openklass fast med krav på gatgodkända däck kommer det knappast attt locka någon med klumpig gathoj typ LC4 eller XR650 att prova,och det var väl precis det som var tanken med klassen?

En openklass är ju mer av en "riktig" tävlingsklass. Medans det som det talas om skulle va mer en klass för den som vill testa på att ta sin gathoj till banan och tävla lite.

Bara för jag kör en husa betyder inte det att jag är tävlingsförare! En prövapå klass skulle locka men en open klass för tävlingshojjar lockar inte.. Tror inte hojjen gör så stor skillnad för tävlings nybörjare, bättre då att begränsa däcken tex för de gatreggade recehojjarna :tummenupp

Tycker fokus ska ligga på förarens erfarenhet inom tävlingskörning snarare än hojjens vikt :)
 
450 eller 550 spelar väl ingen större roll i gatklassen? Det är väl lite prova på rejsing som är tanken. Så din motard du åker på gatan med regskylt är väl tanken om jag fattade det rätt. LC4 motarder finns det väl dessutom i drivor på gatan, iaf häromkring, så det känns ganska givet att reglementet borde anpassas så att dom kan åka iaf. Sedan är det väl rätt mycket som hänger på föraren, man blir automatiskt snabb för man åker en lite smidig motard mot en lc4'a.
 
Nu är det väl mindre skillnad på hur ofta man servar sin hoj och vad man använder den till.. Bara för att jag servar min hoj ofta betyder inte det att jag är tävlingsförare! En klass för gatåkare måste väl innebära en klass för alla som åker gata men skulle tycka det va kul att tävla lite på bana?

Känns inte som att hojvalet spelar så stor roll i en amatör klass, är man mer seriös än så finns det ju "riktiga" klasser att tävla i :tummenupp

Jag tycker det är rätt stor skillnad, i så fall kanske en viktbegränsning skulle vara bättre än en kubikbegränsning. Hojarna måste väga minst 140 kg. Det du är ute efter är ju inte en tävlingsklass utan en provapå-dag och det går garanterat att ordna ändå, en tävlingsklass måste vara hyfsat jämn och det blir inte jämnt om man säger 'alla gatåkare'. Jag lovar att det är en enorm skillnad även för en helt grön att harva runt med en LC4 mot en 40 kg lättare hoj.

Du kan ju köra Open, det är bara att prova, vågar man inte får man aldrig veta hur det är. Man behöver inte vara 'tävlingsförare' för att börja i Open - man blir tävlingsförare när man kör där - precis som att man skulle bli tävlingsförare när man börjar i den här omtalade nya klassen.

Sedan är det väl rätt mycket som hänger på föraren, man blir automatiskt snabb för man åker en lite smidig motard mot en lc4'a.

Säg det efter du har provat. :tummenupp
 
Last edited:
Jag tycker det är rätt stor skillnad, i så fall kanske en viktbegränsning skulle vara bättre än en kubikbegränsning. Hojarna måste väga minst 140 kg. Det du är ute efter är ju inte en tävlingsklass utan en provapå-dag och det går garanterat att ordna ändå, en tävlingsklass måste vara hyfsat jämn och det blir inte jämnt om man säger 'alla gatåkare'. Jag lovar att det är en enorm skillnad även för en helt grön att harva runt med en LC4 mot en 40 kg lättare hoj.

Du kan ju köra Open, det är bara att prova, vågar man inte får man aldrig veta hur det är. Man behöver inte vara 'tävlingsförare' för att börja i Open - man blir tävlingsförare när man kör där - precis som att man skulle bli tävlingsförare när man börjar i den här omtalade nya klassen.

Klart det är stor skillnad på en racemotard med regskylt och en tung gatmotard. Tycker endå en gatklass skulle va till för gatåkare, inte gatåkare som kör en viss typ av motard.

Visst kan man prova köra open t ex, men vill man bara köra nån tävling ibland för skojs skull så känns det inte aktuellt. Då skulle en gatklass va kanon :tummenupp
 
Klart det är stor skillnad på en racemotard med regskylt och en tung gatmotard. Tycker endå en gatklass skulle va till för gatåkare, inte gatåkare som kör en viss typ av motard.

Visst kan man prova köra open t ex, men vill man bara köra nån tävling ibland för skojs skull så känns det inte aktuellt. Då skulle en gatklass va kanon :tummenupp

Då måste man ju se till att det bara är gatåkare där och att ingen får ha tävlat innan - vilket också innebär att man måste sätta en begränsning på hur många tävlingar man får köra i gatklassen innan man är för mycket 'tävlingsåkare' för den.

Varför är inte Open aktuellt för att köra en tävling ibland för skojs skull?
 
Då måste man ju se till att det bara är gatåkare där och att ingen får ha tävlat innan - vilket också innebär att man måste sätta en begränsning på hur många tävlingar man får köra i gatklassen innan man är för mycket 'tävlingsåkare' för den.

Varför är inte Open aktuellt för att köra en tävling ibland för skojs skull?

Gatklassen ska ju va till för alla som inte har tävlingslicens för andra klasser tycker jag.

Ska man ta sin gatreggade hoj och tävla nån gång för skojs skull så vill man ju att det ska va mot likasinnade :)

Nu talar jag dock bara om hur jag ser det som potentiell gattestare.. finns säkert de med en raceklar motard som kör gata men tävlar ibland.
 
Last edited:
Detta kommer vara en klass för dom som vill testa på och ha lite kul. Skulle någon visa sig ha tallang kommer givetvis denna uppmuntras att gå vidare till en annan klass. Tvinga upp folk är aldrig bra o brukar inte heller behövas.

Någon kubikgräns kommer inte ha någon funktion tror jag mer än att utesluta en del som vill vara med o testa.
 
Detta kommer vara en klass för dom som vill testa på och ha lite kul. Skulle någon visa sig ha tallang kommer givetvis denna uppmuntras att gå vidare till en annan klass. Tvinga upp folk är aldrig bra o brukar inte heller behövas.

Någon kubikgräns kommer inte ha någon funktion tror jag mer än att utesluta en del som vill vara med o testa.

Vi som är talanglösa då :crash
 
Håller med dom som säger att det inte borde vara begränsningar på däck, cc, eller om det är en racemotard eller en något snällare.
Är det gatreggat så äre PuNkT!!1
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Discussionen har ju kommit igång ganska bra här och mkt av det som sägs här kommer ju ligga till grund för en ev. klass i framtiden. Men tänk till lite nu, många av er propagerar för saker som redan finns i klassen Open.
Nu är det ju tal om en NY klass som ska locka dom som INTE idag vågar/vill/kan delta i Open-klassen. Open är ju fortfarande en jättebra instegsklass där förarnivån är väldigt varierad och dom som är för snabba slussas vidare till Elitklasserna regelbundet.

Vad är det då som får folk att avstå från att testa Openklassen som man vill kunna erbjuda i en ny klass?

Grus? - Detta är ju det svårare av de underlag vi kör på tycker nog de flesta, speciellt om man saknar tidigare erfarenhet av underlaget. Därför kanske man kör nya klassen utan grusdel? Iaf på de banor som det är möjligt.

Rädd om sin hoj? - Samma sak där. Gruset är elakare åt hojen, speciellt om man vurpar där regelbundet :) Man slipper ju tvätta om man inte kört grus oxå, kan ju vara skönt :tummenupp

Pengar - Det är inte gratis och rejsa och speciellt inte när man ska till o börja. Klassen ska göras så billig som möjligt av den anledningen. Förslag:
1) Max 1 set däck per förare o tävling, dom däcken man besiktigar in med är dom man ska köra hela helgen på.
2) Inga däckvärmare
3) Förenklat reglemente (alla regler som inte påverkar säkerheten försöks skalas bort)

Hoj - Här tycker jag, som säkert vissa kunnat lista ut utifrån vad jag tidigare skrivit, att man ska ha så få begränsningar som möjligt. Krav på LV-reg tycker jag är bra och att hojen ska vara av supermoto-typ. Att krångla till det mer ser jag ingen poäng i.

osv...
 
Last edited:
Massa långt inlägg

Håller med helt.

Jag har full förståelse för att folk inte vill åka grus, det är lite spännande om man inte är van ;) Hade jag tid o pengar skulle jag byta bort min 640 mot nått mer race anpassat o börja åka lite Open ;) Ingen som är sugen på en 640 ?
 
Jag håller med dom som säger att cc inte bord spela någon roll.
Men hallå de e klart däcken spelar roll? Kommer du dit med tävlingsdäck e de ju inte mer än rätt att farbror polisen tar dig (om du kör dit hojen alltså)
För ja antar att de inte är någon som tänker åka med lagliga däck dit sen byta däck till racedäck där? :P
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top