Rejsa lite med gatreggade motard

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Hej alla racesugna motardåkare.

SVEMO Supermoto sektionen har börjat forska i om det finns ett intresse för att köra sin
gatreggade motard som suportklass till SM i supermoto.
Då endast på den asfalterade delen av banan.

Det provas ute i europa som suport vid en del VM-EM deltävlingar under 2009 och kallas
då Hypermotard men en minimum storlek på hojen satt till 550cc.

Vi har inte något regelverk färdigt för en "gat klass" utan forskar nu om det finns något intresse.

Hjärtligt välkomna med frågor och undringar.

MVH
Hasse Weidenius
SVEMO Supermoto Sektionen.
hans.weidenius@svemo.se
073 7031435

Jag postar i alla motardforum jag hittar.
vill ha
 
Jag e´inte Hasse så...

Jag är inte säker på att Hasse läser i alla Motardtrådar jag postat .
Maila honom gärna för intresse eller om ni har några funderingar.
Mvh
vill ha


Hjärtligt välkomna med frågor och undringar.

MVH
Hasse Weidenius
SVEMO Supermoto Sektionen.
hans.weidenius@svemo.se
073 7031435
 
fick följande svar av Hans

"Hojarna ska vara reggade och gatlegala med gatdäck, i princip plocka av backspeglar
tejpa lysen och blinkers, någon form av uppsamlings kärl för vätskor, sen är det bara
och gasa. och självklart är det endast Motarder som gäller.

Vi har ett sektions möte i mitten på september där vi ska diskutera runt en "gatklass"
intormation kan du/ni sedan hitta på www.supermotosweden.se"

Verkar lovande ;)
 
fick följande svar av Hans

"Hojarna ska vara reggade och gatlegala med gatdäck, i princip plocka av backspeglar
tejpa lysen och blinkers, någon form av uppsamlings kärl för vätskor, sen är det bara
och gasa. och självklart är det endast Motarder som gäller.

Vi har ett sektions möte i mitten på september där vi ska diskutera runt en "gatklass"
intormation kan du/ni sedan hitta på www.supermotosweden.se"

Verkar lovande ;)

Jippi! Låter ju gött de här.

Jag måste rulla ut qvarnan på banan i Botkyrka så fort dom blir klara med den och prova. Jag tvilar på att jag kommer finna de tråkigt :yoparty
 
låter ju nice. men om man sätter gränsen vid 450 så får man ju mäd mer folk. sen vad man väljer att åka är väll upp till var och en.
 
Låter skitbra men av egen erfarenhet från första året med Bevikscupen tycker jag det ska vara fria däck, alla kanske inte har gatgodkända däck så det kan ju kännas trist att behöva köpa däck enbart för det, bättre om man kan köra med det man har, oavsett vad det är.
 
låter ju nice. men om man sätter gränsen vid 450 så får man ju mäd mer folk. sen vad man väljer att åka är väll upp till var och en.

Hur kan man få med mer folk genom begränsningar? Antalet gathojar på <450 är ju dessutom försvinnande liten andel. Menar du en undre gräns så ser jag inte poängen i att ha det heller?

Hela poängen är ju att få folk att vilja testa att rejsa lite med sina hojar även fast man kanske har en mer gatanpassad modell. I övrigt finns det ju inga tänkta regler eller liknande som är skrivna i sten. Så alla synpunkter och idéer är välkomna.

Som Marcus säger kanske man inte ska begränsa sig just till gatdäck. Men en begränsning vad gällande däck kan nog tänkas förekomma. Typ att dom däcken man besiktigat in inför tävlingen är dom enda du får köra med t.ex. Just för att hålla nere kostnaden och att det blir mer likt för alla. Andra tänkbara begränsningar kan ju vara att inte tillåta däcksvärmare exempelvis.
 
Låter som en bra idé!

Men som några andra tycker, fria kubikregeler!

Skulle det behövas licens?`
 
En begränsning vid 550cc känns lite fel, 450 skulle ju va mer praktiskt för att få med mer folk. Känns inte som att motorstorleken är så avgörande för hur det går.
 
Varför i helaste 550cc minst:va
Klart en gat klass ska vara fri, för alla som vill åka sina maskiner som de är!
Annars är vitsen helt borta enligt mig, men får hoppas det inte blir så i sverige om det blir av ...
 
Last edited:
Varför i helaste 550cc minst:va
För att sålla bort många smidiga mer raceanpassade "småcyklar" från gatsofforna kanske?Baxa runt en LC4 på knixig bana i ett startfält till största delen bestående av ljusår smidigare 450-cyklar lär inte vara det roligaste.
 
För att sålla bort många smidiga mer raceanpassade "småcyklar" från gatsofforna kanske?Baxa runt en LC4 på knixig bana i ett startfält till största delen bestående av ljusår smidigare 450-cyklar lär inte vara det roligaste.

Så en 525exc kittat till Sumo och 565cc cylle på är bättre då?

En gat klass ska väl ta vara på alla gatåkare?
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top