rejk jigg?

RedBaron skrev:
2632017 Försprånget bör ligga mellan 5 och 13 cm. Hur du kommer dit står i länkarna.
När man bromsar fullt - så att gaffeln nära bottnar, bakdämpen går isär helt och bakhjulet ligger nån cm över marken - kommer ju försprånget bli mindre. Måste man lägga en sån marginal på försprånget i vila att försprånget inte blir negativt vid full broms?

Sorry blev bara tvungen...
varför lång gaffel när man kan köra med kort :)
036alpo0.jpg

Motogp motor i denna :yoparty

Tooby skrev:
2633163 Sorry blev bara tvungen...
varför lång gaffel när man kan köra med kort :)
036alpo0.jpg

Motogp motor i denna :yoparty
den ska va kort men out there. :tummenupp

Finns ju fina rejkbara kronor att köpa för och kompensera försprånget. Fast dom är ju rätt dyra...

Bearing skrev:
2632117 När man bromsar fullt - så att gaffeln nära bottnar, bakdämpen går isär helt och bakhjulet ligger nån cm över marken - kommer ju försprånget bli mindre. Måste man lägga en sån marginal på försprånget i vila att försprånget inte blir negativt vid full broms?
Vet inte riktigt. Bevisligen så går det ju att göra höga kontrollerade stoppies trots att det momentant då blir direkt katastrofala värden på vissa chassiemått. Så för att bromsa rakt fram så klarar man sig nog. Ska du göra häftiga bromsningar under nedlägg så bör man nog ligga inom gränserna. Å andra sidan så kompenserar då upprätningseffekten av bromsandet ett förändrat försprång, kanske.

ozeo skrev:
2633172 den ska va kort men out there. :tummenupp
Vad ska du bygga egentligen ? Det underlättar om du vill ha tips.

Last edited:
RedBaron skrev:
2633588 Vet inte riktigt. Bevisligen så går det ju att göra höga kontrollerade stoppies trots att det momentant då blir direkt katastrofala värden på vissa chassiemått. Så för att bromsa rakt fram så klarar man sig nog. Ska du göra häftiga bromsningar under nedlägg så bör man nog ligga inom gränserna. Å andra sidan så kompenserar då upprätningseffekten av bromsandet ett förändrat försprång, kanske.

Vad ska du bygga egentligen ? Det underlättar om du vill ha tips.

har inte riktigt bestämt mig vad de ska bli för utgångs objekt men på ett ungefär..
den ska va lite zero chopper aktigt..lite japsstuk
liten bild men
zero.jpg

kommer inte använda nå harley utan komma leta annorlunda utgångsobjekt.

ozeo skrev:
2634486 har inte riktigt bestämt mig vad de ska bli för utgångs objekt men på ett ungefär..
den ska va lite zero chopper aktigt..lite japsstuk
liten bild men
zero.jpg

kommer inte använda nå harley utan komma leta annorlunda utgångsobjekt.
Zero gör asballa hojar, tänker "utanför lådan" och är en härlig kontrast till de kakdekoratörer som syns på Discovery. Ser fram emot ditt bygge, men springers är dyra, speciellt om de ska ha kompenserande rake i "kronorna"...

De här grabbarna kan nog hjälpa dig: http://www.calleschopperdelar.com/

RedBaron skrev:
2635044 Zero gör asballa hojar, tänker "utanför lådan" och är en härlig kontrast till de kakdekoratörer som syns på Discovery. Ser fram emot ditt bygge, men springers är dyra, speciellt om de ska ha kompenserande rake i "kronorna"...

De här grabbarna kan nog hjälpa dig: http://www.calleschopperdelar.com/

troru de behövs kompenserande då?
sen är jag inte säker på om de komma bli en springer just pga priset..
om man inte försöker sig på o knåpa ihop nå eget :näsblod

ozeo skrev:
2635052 troru de behövs kompenserande då?
sen är jag inte säker på om de komma bli en springer just pga priset..
om man inte försöker sig på o knåpa ihop nå eget :näsblod
Ska du över ca 40 graders gaffellutning, som på Zero-hojen, så måste du kompensera med något för att få en körbar hoj. Labba lite med olika värden i simulatorerna jag länkade till så får du en känsla för olika saker påverkar geometrin.

Jösse skrev:
2635951 Seriöst vad är det för motor ??
VFR 800 eller nått...

En äkta Kenny Roberts :D
Det är en MotoGP-motor. Samma som sitter i KR-hojen, dvs Hondas 211 V (antar jag). Finns en film när KR jr kör den.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg