rejäl motstyrning av Hayden...

Han är ju bara på väg att köra fel.... :hihi

Nej det är läckert att se!
Skulle behövas en sådan bild i alla motstyrningstrådar. :tummenupp

Fan kan inte Moto GP dra igång igen...
Skulle man ju inte må dåligt av...

Jag har aldrig fattat det där med motstyrning. Hur fan kan de.

Jag har aldrig fattat hur motstyrning har kunnat diskuteras så mycket överhuvudtaget :va
Ungefär som om cyklister funderade på om man måste trampa ibland. :rolleyes:

De som inte vet vad motstyrning är eller inte förstår det, har de verkligen kört hoj nångång :confused:

MikkE skrev:

Inte heller riktigt koll på vad dom menar med motstyrning.
Men att det ser lite konstigt ut är pga att man styr åt höger för att lägga ner hojen till vänster.
Testa får du se i sommar. Sätt handflatorna mot styrvikterna och sväng lite. Då märker du att, för att svänga vänster kommer du trycka fram vänster handtag. (På samma sätt som man svänger åt höger i låg fart).
När man lär sig och fattar den är tekniken kan man svänga betydligt snabbare än om man bara försöker luta sig för att lägga hojen åt höger eller vänster.

Det kanske är det som är motstyrning. :3freak

Last edited:
Hahaha! Ska den här debatten dra igång igen?! Det är ju så jäkla självklart och det tar 5 sekunder att fatta om man bara metvetet tänker på det nån gång när man själv försöker. Innan man har gjort det är mitt tips att bara acceptera hur det ligger till.

EDIT: Jag tror att det många missuppfattar är vad motstyrning används till. Det är alltså till för att få hojen att luta åt rätt håll. Så snart man har tillräckligt nedlägg så kommer framhjulet att peka åt det håll man svänger åt. Övergången från att peka åt fel till rätt håll sköts för det mesta omedvetet och automatiskt. Men när man talar om att "svänga" en motorcykel menar man att inleda svängen. Resten går av sig själv :)

Last edited:
Dom som inte förstår... ska... :mattias spänna en bit snöre från vänster styrhalva och fästa på ramens vänstra sida. Sen ut o fläska in i första vänstra böj... :tungan

MikkE skrev:

Det som visas på bilden tycker jag ser ut som en sladd. det kan inte jag heller.

Men motstyrning, det kan du också, bara att du inte vet om det. Man måste motstyra för att kunna svänga. Om du gör det medvetet så kan du bli lite rappare i svängandet.

För att beskriva motstyrning: Ta en kvast och balansera den med borsten uppåt. Håll den i balans rakt upp. Bestäm dig för att kuta snabbt till vänster med kvasten. Vad gör du då? Jo, du drar nederändan åt höger (motstyr) så att kvasten börjar tippa till vänster, då först kan du springa snabbt åt vänster. Prova!!!

/Peter

sandstream skrev:
Jag har aldrig fattat hur motstyrning har kunnat diskuteras så mycket överhuvudtaget :va
Ungefär som om cyklister funderade på om man måste trampa ibland. :rolleyes:

De som inte vet vad motstyrning är eller inte förstår det, har de verkligen kört hoj nångång :confused:
Många som inte tänker på det, fel att de inte lär ut på trafikskolan så fler uppmärksammas.

En annan grejj ja funderat ang. diskutionen om motstyrning är att: Motstyrning kan rädda liv, om det kommer upp ett plötsligt hinder på vägen. Klart att som f att man måste svänga/vejja för hindrena på vägen? eller är det nått ja har missat...

Även Troy Bayliss har lärt sig motstyrning!

Bifogat

• Bayliss01.jpg
    Bayliss01.jpg
    43.1 KB · Visningar: 163
Superlight skrev:
Även Troy Bayliss har lärt sig motstyrning!

Fan Superlätt.. vid första snabb blicken trodde jag att det var en bild på mig vid utgången av depåkurvan på gelleråsen..
Men icke, någon annan okänd förare.. :rolleyes: he he..

MikkE skrev:
Suck.....
Han har inte fått ett bahjulssläpp och styr emot om det är ngn som tror det...han är inte heller på väg åt fel håll...
På just den här bilden lättar framhjulet ngn millimeter när han lägger om från höger till vänster med lite gaspådrag, kan lätt bli att man sneställer hjulet ngn millisekund då om det lättar...
Sen så styr de givetvis emot när de "slidar" ut ur kurvor ibland... men detta är inte ett sånt "case"

& sen finns det "motstyrning" som det kallas bara få hojen att svänga, men då pratar man BRA mkt mindre än det styrutslag hayden visar... :tummenupp

Last edited:
Själv tycker jag att bliden ser rätt shoppad ut :va ...
Men jag är inte 100!

Don Quixote skrev:
Hahaha! Ska den här debatten dra igång igen?! Det är ju så jäkla självklart och det tar 5 sekunder att fatta om man bara metvetet tänker på det nån gång när man själv försöker. Innan man har gjort det är mitt tips att bara acceptera hur det ligger till.

EDIT: Jag tror att det många missuppfattar är vad motstyrning används till. Det är alltså till för att få hojen att luta åt rätt håll. Så snart man har tillräckligt nedlägg så kommer framhjulet att peka åt det håll man svänger åt. Övergången från att peka åt fel till rätt håll sköts för det mesta omedvetet och automatiskt. Men när man talar om att "svänga" en motorcykel menar man att inleda svängen. Resten går av sig själv :)

Håller med!! Inget man tänker på för att göra det bara sker.

Retep skrev:
Det som visas på bilden tycker jag ser ut som en sladd. det kan inte jag heller.

Men motstyrning, det kan du också, bara att du inte vet om det. Man måste motstyra för att kunna svänga. Om du gör det medvetet så kan du bli lite rappare i svängandet.

För att beskriva motstyrning: Ta en kvast och balansera den med borsten uppåt. Håll den i balans rakt upp. Bestäm dig för att kuta snabbt till vänster med kvasten. Vad gör du då? Jo, du drar nederändan åt höger (motstyr) så att kvasten börjar tippa till vänster, då först kan du springa snabbt åt vänster. Prova!!!

/Peter

Varför inte ta speedway åkare i jämförelse istället, de har styret åt "fel" håll hela tiden..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back