Rejäl handkanon! (rolig film)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag pysslar vid sidan om hojåkningen även lite med skytte och tycker som många andra små pojkar att det är kul när det smäller. Ju mer desto bättre! Har dock hittat en hand-haubits som jag nog inte vill prova på ändå.

Här är ett roligt filmklipp på hur skjutning går till med ovan nämnda pjäs :machinegu
http://wassonhuntingservices.com/forum/special/Recoil.wmv

För er intresserade så är puffran i fråga en enskotts Thompson Center-Encore i kaliber .600 Nitro Express (15+ mm diameter). Kulan är fyra gånger tyngre än en .45 ACP men gör ändå 500 m/s ur mynningen.
Här finns mer info:
http://forums.nitroexpress.com/show...r=34889&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

K-Man skrev:
2258443 Nu avslöjar du ju det roliga i filmen :7peta men visst, och det är en rätt stabil :tomten oxå :D
Det kunde ju jag räkna ut från början att den skulle flyga bakåt utan att titta, tittade bara för att jag ville höra smällen (och se när han blir förvånad över rekylen.)

Fy satan. Vad ska man skjuta med en sån bjässe? Blåvalar?

Edit: Only in America :rolleyes:

MikkE skrev:
2258481 Fy satan. Vad ska man skjuta med en sån bjässe? Blåvalar?
Edit: Only in America :rolleyes:
Ja, dinosaurierna var utdöda sist jag kollade.... Tilläggas bör att en firma i Österrike bygger en femskottsrevolver i denna kaliber och den blir din för det facila priset av 13.840 Euro!!! :rofl Den ska tydligen gå att hålla kvar i då den väger sex kilo! (normal stor revolver väger ca 1,5 kg) så det är inte bara 'over there' de bygger stort :3freak

Jag som trodde Krister Glenning var död.. nej då han har flyttat till usa o börjat prova puffror..

Diggar "Aim every shot" skylten också.. Gäller anatgligen endast för kalibrar över 44 magnum och för automatvapen.. land of the free, land of the brave land of f*ck*ng idiots...

K-Man skrev:
2258545 Ja, dinosaurierna var utdöda sist jag kollade.... Tilläggas bör att en firma i Österrike bygger en femskottsrevolver i denna kaliber och den blir din för det facila priset av 13.840 Euro!!! :rofl Den ska tydligen gå att hålla kvar i då den väger sex kilo! (normal stor revolver väger ca 1,5 kg) så det är inte bara 'over there' de bygger stort :3freak
Kul med en enhandspicka som väger som en AK4'a. :rolleyes:

Btw: Jag håller också på med skytte (både civilt och i försvaret), skön terapi. :tummenupp

K-Man skrev:
2258545 Ja, dinosaurierna var utdöda sist jag kollade.... Tilläggas bör att en firma i Österrike bygger en femskottsrevolver i denna kaliber och den blir din för det facila priset av 13.840 Euro!!! :rofl Den ska tydligen gå att hålla kvar i då den väger sex kilo! (normal stor revolver väger ca 1,5 kg) så det är inte bara 'over there' de bygger stort :3freak

Det kommer inte att hjälpa även om bössan väger 6kg..
Kulan väger 58 gram och accelereras till 500m/s detta ger bössan som väger 6kg en acceleration bakåt på 25m/s2 vilket är samma sak som att ta emot en vikt på 150 kg. Så tar man inte 150Kg dagligen i bänkpress så skall man nog skippa att skjuta med denna bössa.
:3freak

Boris JR skrev:
2259285 Så tar man inte 150Kg dagligen i bänkpress så skall man nog skippa att skjuta med denna bössa.
:3freak
Inte riktigt sant, lättare att hålla emot på raka armar! När jag tog 85 i bänk kunde jag hålla emot 130kg utan större problem, försökte jag ta ner den till bröstet försiktigt så gick det ja.. inte alls :näsblod

Cyren skrev:
2259289 Inte riktigt sant, lättare att hålla emot på raka armar! När jag tog 85 i bänk kunde jag hålla emot 130kg utan större problem, försökte jag ta ner den till bröstet försiktigt så gick det ja.. inte alls :näsblod

Visst men du kan ju gissa vad som händer med dina armbågar/axlar om du skall låta dem ta smällen....

Men va i helvete! Lägg ner skiten, fanns det inga skjutkåta hemvärnssnubbar/värnpliktiga så skulle det inte finnas krig! :)

nu har jag ingen större erfarenhet av skytte, men att stå som han gör (riktigt tillbaka-lutad) är väl helt fel, även om vapnet är tungt?

Kul bössa :yoparty

mini-knutten skrev:
2259522 nu har jag ingen större erfarenhet av skytte, men att stå som han gör (riktigt tillbaka-lutad) är väl helt fel, även om vapnet är tungt?

Kul bössa :yoparty
Felet tjockisen i filmen gör är att han inte sitter i sin solstol med en öl i ena handen samt håller ögat precis vid siktet :rolleyes:

Jag var på en sån där macho-grej med jobbet där man skulle rida cowboy-häst, kasta yxa och skjuta diverse olika bössor.
Det största vi sköt med var någon slags storviltbössa som hette holland/holland eller något sådant.
Höll man inte den hårt tryckt mot axeln riskerade man garanterat ett nyckelbensbrott.

Sen sköt vi en massa annat också, som vapenexperten hade släpat dit (han har en av sveriges största samlingar tydligen, och håller såna här "event" ibland), bland annat skulle vi tömma ett magasin ur vardera tre olika pistoler på tid, och sedan räknades poängen ihop. (tre olika kalibrar)

Jag vann :banana trots att jag höll en eldhastighet som i en sämre hollywood-rulle så hade jag en mindre kulspridning och en bättre poäng än dom som gick in för att sikta varje skott.

Vapensnubben frågade om jag var med i något gangstergäng i USA :hihi

Den enda vapenutbildning jag har är på försvarets långdistans-prickskytte-vapen K-pist mod 45B...
I min soldatuppgift ingick att avlägga verkanseld mot fiendens stridsflygplan.
Befälet påstod att det var bättre att kasta upp en näve grus mot fiendens flygplan, och hoppas att dom sög i sig...

Jag tycker det räcker och skjuta in 338an till björnjakten, man är mör i axeln efter ett par mag ( fattig för den delen med ) Men det där......
Only in america :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...