Reiju RRX startar inte

xezer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
Yamaha R6 -99, Honda VFR800fi -98
Hej,

Inte mycket till sporthoj, men grabben har nu haft en Reiju RRX ett tag som slutat fungera, förhoppningsvis finns det kunskap i forumet för gamla 2-taksmotorer med :)
Det sitter en Minarelli AM6 motor på.

Vad jag kan konstatera hittills:
- Det finns gnista
- Den får bränsle
- Kompressionen ligger på ~75psi, vilket är lite lågt?
- Kickar jag utan krök tänder den 7-10ggr innan den dör
- Med krök startar den inte alls
- Den startar inte på startgas
- Den är liiite repig på motorblocket vid cylinderfoten, jag vet inte hur känsligt det är?

Jag har:
- Bytt reedventil
- Bytt förgasare
- Bytt cylinder, kolv och ringar
- Bytt topplock och topplockspackning
- Bytt cylinderfotspackning
- Bytt packboxpackningar

Den har gått fett ett tag innan den gav upp, den rök en del, gissningsvis var det kolvringarna som var slitna?
Enligt grabbens utsago så gav mopen upp när han skulle starta den på morgonen, den varvade upp onormalt mycket för att sedan dö.

Jag börjar bli tom på idéer, så hjälp mottages tacksamt.

/Marcus
 
Oj, ja, tändstift och tändhatt är bytt också.
 
På vår MRT-16 så hade ett par av kablarna lossnat helt eller delvis, till dem som går in kontakten till CDI-boxen. Var inte helt enkelt att hitta.

CDI sitter under tanken. Om du drar försiktigt och löst i kablarna så märker du om någon släpper. Är det en gammal moppe så kan det också vara ärgade kontakter som man får sandpappra med en liten skruvmejsel som stöd.

Jag köpte stift/flatkontakter och bytte ut ett par. Kan kolla om jag har extra om du skulle behöva.
 
En bra början brukar vara att få ur pojken vilka ”förbättringar” som gjordes i samband med att det slutade fungera.

Jag köpte en gång en moped som inte startade efter att ägaren hade handlat godis på ICA.
Den hade kompression, gnista och fick bränsle så jag tog fram tändinställninglampan.
Det visade sig att under godisinköpet så hade krysskilen försvunnit och svänghjulet satt inte på rätt ställe. Kolla tändläget.
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top