Regulatorinstallatione

Är regulatorns enda uppgift att "kortsluta" bort överskottsspänning när motorn är igång
och generatorn inte ger mer än 150W så ska det funka som du ritat det. Om både lyse och generator använder ramen som gemensam.

Men tänk på att regulatorn inte finns på lager.
Jag skulle efter mycket dåliga erfarenheter från andra leverantörer (dator/hemelektronik)
inte beställa innan jag kollat leveranstiden.

Har varit med om att den projektor som skulle komma in efter 10 dagar inte var levererad efter 2 månader, Webhallen Då efter ett mail när jag frågade om de visste när min projektor skulle komma hem fick jag projektorn efter en vecka.

När jag beställde högtalare från Komplett också ca 10 dagar till den skulle komma in
flyttades min order framåt i 6 månader ca 14 dagar i stöten. (Jag fick mail).
Efter 6 månader togs min order bort. Om det fick jag inget mail.

Last edited:
Är regulatorns enda uppgift att "kortsluta" bort överskottsspänning när motorn är igång
och generatorn inte ger mer än 150W så ska det funka som du ritat det. Om både lyse och generator använder ramen som gemensam. .
FInns ju flera olika principer för att reglera spänningen på ett mc-elsystem.
Att bara "belasta bort" överskjutande effekt är ju det allra enklaste. Och sämsta, men billigt och bäst fär låga effekter.
En sån här mojäng måste monteras så att den får tillräcklig kylning, dvs så den inte blir för varm och brinner upp..
Det gäller att hitta en bra punkt på ramen som kan agera som kylare.
Den som inte tror mig kan ju försöka skruva ur en brinnande 100W glödlampa..:brinnerup
Skulle tro att vanligaste anledningen till att regulatorer pajar är just att de är olämpligt monterade både som original och eftermonterad.

Kahobe skriver
Den som inte tror mig kan ju försöka skruva ur en brinnande 100W glödlampa. Skulle tro att vanligaste anledningen till att regulatorer pajar är just att de är olämpligt monterade både som original och eftermonterad.

Visst är det så. Dålig placering. Tex instoppad i plastkåpan under/vid sidan passagerarsadeln på min Suzuki. Och givetvis var den sönder.

Det allra värsta tycker jag är hur de funkar. Ofta en triac som kortsluter generatorlindningarna när spänningen blir för hög. Dvs med 150W / 12V ~=12,5A så blir effekten på triacen ca 1V x 12,5A=13W.
Resten av effekten hamnar i generatorlindningarna som alltså blir varma och ibland brinner.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back