Regulator Knas

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tjenare...
tror jag lägger frågan i rätt forum..

e så att jag har en KTM EXC 400 som har en Electrex 3-fas 210w generator och regulator... har haft lite strul i sommar me att batteriet dragit ur och har trott att de varit batteriet som börjat blivit dåligt... dock efter gårdagens mörkerkörning me nya xenon bygget så slocknade de mitt ute i skogen så när jag väl kom hem så mätte jag upp lite och fick kom fram till att jag har 0.3v ut ifrån regulatorn och de laddar inga batterier...

så jag trodde generatorn hade brunnit men då jag kopplade bort regulatorn så gav generatorn ut som den skulle.. över 12v på tomgång och up emot 30v me lite varv mätt mellan faserna.. så som tur e e den hel.. men regulatorn e som sagt stekt.. och en sån e ju inte billig...
den ligger på tusenlappen i sverige och typ 700 utomlands.. men då e de ju frakt o tull så de går väl på ett ut...

så min fråga e om de e nån här som vet om de finns nån regulator som e 3-fas man kan använda som inte kostar skortan... e ju helt fel tid nu att nåt så nt här pajjar specielt då man byggt nytt xenon hjälmljus o allt.. regulatorn ska väl klara en 250w ialf och vara som sagt 3-fas...

hoppas nån kan hjälpa mig...

här e en bild på den jag har kanske nån kan se om de finns nåt liknande som går att använda..
 

Bifogat

  • RR17-web.jpg
    RR17-web.jpg
    8.2 KB · Visningar: 77
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du ska knalla ned till en mc skrot och köpa en beg regulator - ta vilken som helst till en mc med liknande generator effekt.
Dom flesta har permanentmag regulator.
3 Gula för faser och Plus och minus - lätt o löda om till din kontakt.
Vissa kanske har mera kablar då plus/minus är dubbalde men det skall vara samma färger.

Priserna ligger runt en 600 spänn på skroten.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
Klockringaren skrev:
2571884 Du ska knalla ned till en mc skrot och köpa en beg regulator - ta vilken som helst till en mc med liknande generator effekt.
Dom flesta har permanentmag regulator.
3 Gula för faser och Plus och minus - lätt o löda om till din kontakt.
Vissa kanske har mera kablar då plus/minus är dubbalde men det skall vara samma färger.

Priserna ligger runt en 600 spänn på skroten.

okey de e så pass mycke för en beg me.. då e de nog värt att ta en ny utomlands i så fall...

hur mycke effekt har en vanlig landsvägare ?? nån sem har nån gissning så man vet va man ska leta efter.. fanns rätt mycke på ebay såg ja...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Köp en regualtor till nån 600:a dom brukar ligga vara anpassade till en 3-400w.
Nyare 600or har säkerligen fetare generator och därmed kraftigare regulator.
En sådan håller längre då den kan kortsluta bort långt mer effekt än din generator pallar att ge.

Tror det är bästa valet.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
okey.. de e så pass.. ja men då e de lugnt...
har slängt ett bud på en på ebay som e till honda CB500 550 CB750 CB350 400 ser jekligt lik ut den som jag har så... borde väl funka.. bra pris ialf... ca 300 kr e de uppe i nu

så här ser den ut.. borde ju funka som hansken om den klarar effekten..
e ju lite mer kablar men de borde ju va skit samma... ska visst ersätta ett system me 2 grejer på gamla hondor därför fler kablar.. men de ska väl funka att bara använda de gula och röd och svart
 

Bifogat

  • 0c_1.jpg
    0c_1.jpg
    16.3 KB · Visningar: 117

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
wohoo.. jag vann regulatorn ifrån ebay... en 500:- inkl frakt e ju helt okey.. desutom såg jag då jag hade vunnit att den va flong ny så de e ju inge beg skräp.. hoppas de passar ihop bara... funktionen e väl lika på alla men de e ju effekten den ska klara... men min gen på enduron e specad för 210w men de kommer man ju inte upp i.. men en 170w kanske o de lär den väl palla me ??
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Öh stanna upp fort - jag tror cbxen har annan regualtortyp...
Fan jag har en sån hemma och den styr generatorn me magnetisering...
Den har 1 eller två extra kablatr för magnetisering och den funkar inte på din hoj..

Kolla upp fort som fan
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
redan köpt.. men jag har kollat me ett shema jag hitta... och vad jag kan se så visst den styr magnetisering av generatorn men den delan behöver man inte koppla in... tar man o använder dom 3 gula kablarna ifrån generatorn in i regulatorn och sen plus o minus som kommer ut så ska den funka som vanligt enligt shemat.. som jag förstog de så e den svarta o vita kablarna som e separata på bilden som styr den funktionen..

så använder jag bara dom gula och röd och svart ut så ska den funka som vilken regulator som hellst.. ialf enligt teorin... detta e texten ifrån säljaren...

"THIS IS A SINGLE UNIT RECTIFIER/REGULATOR IT REPLACES THE 2 SEPERATE UNITS ON THE 1969-1978 CB-750, 1972-1978 CB-500/550, 1973-1976 CB-350/400, 4 CYL. MODELS. ITS A GREAT PIECE FOR CHOPPER BUILDING OR JUST A STOCK REPLACEMENT WITH UP-TO-DATE SOLIDSTATE ELECTRONICS. I HAVE COMPLETE INSTRUCTIONS FOR INSTALING ON A CUSTOM OR STOCK WIRE HARNESS."

så vi får se då den anländer.. de jag e mest orolig för e om den ska klara effekten.. men som sagt.. mitt system ger väl ut en 170w kanske i bästa fall...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Oki då om den fungerar på så sett - va bra då har ja en reservregualtor till min kanske.

Effekten lär den definitvt klara - en fördel att ha en större regulator då den är kraftigare dimensionerad
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
Klockringaren skrev:
2573724 Oki då om den fungerar på så sett - va bra då har ja en reservregualtor till min kanske.

Effekten lär den definitvt klara - en fördel att ha en större regulator då den är kraftigare dimensionerad

ja de då så jag kunde förstå de enligt kopplingshemat jag hittade... den kabelstammen som e med dom gula kablarna och svart,röd,grön har med regulator delen att göra och den separerade vita,svarta har med styrning av generatorn att göra.. de måste ju vara magnetiserningen de.. men som sagt.. e inte helt hundra innan jag testat.. jag e glad bara de kommer ut typ 13.8v mellan svart och röd iställe för 0.3 som jag har nu på den jag har... plus att till denna e de ju kontakter så jag kan koppla ur då jag inte använder de och spara på den... tidigare va ju alla anslutningar lödda för jag ville inte ha nån glappande kontakt på natten på kåsan :) så de gick inte att koppla isär och jag har inte ens tänkt tanken på de heller.. men nu i efterhand förstår man ju... då jag inte haft nån belastning så måste den ju ha brunnit ihop helt..

den e då postad.. fick tracking nummer så har jag tur kan jag prova nästa helg få se om de funkar som jag har tänkt...
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
har tagit o läst på mig lite om honda cb nu hur deras elsystem funkar och de verkar som om jag har rätt.. denna grej ersätter vad som orginal är en likriktare för sig och en regulator för sig.. denna har alltså båda i sig och desutom det som magnitiserar generatorn... denne del e helt skild ifrån själva reg/likriktar delen.. den funkar så att när den känner att spänningen på batteriet e får lågt så skickar den ut 12v på en separat kabel som ska magnitisera generatorn... men själva regulatorn funkar som till vilken annan generator som hellst.. 3 faser in ( gula kablar ) och plus / minus ut... likriktat och reglerat... dock e jag lite osäker vilken de e som e minus.. enligt kopplignsshema e det den gröna som synns tullsammans me de gula.. men normalt e ju svart minus och de finns de ju med i den stammen.. får ta och kolla då jag får den.. då e de ju kopplingshema med...

men slutsatts så funkar den finfint då man bara ska använda den som en reg/likriktare på vilken hoj som hellst me 3 fas system.. men de går inte att ta en vanlig reg/likriktare för 3 fas och sätta på en honda cb för dom har inte kretsen för att magnitisera generatorn och då blir de inge laddning hur som hellst... men åt andra hållet funkar de.. men man får ju se till att isolera den kabeln som ger ut ström till spolen för magneten bara.. tråkigt om strömmen sjunker i batteriet och den pulvrar ut 12 v i ramen och blir helt kortsluten varje gång de e daskigt me kräm i batteriet.. typ då man kör starmotorn hehe
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Oki - men grön skall vara jord - svart brukar vara +(plus) för typ oljelampa och sådant som kör på jordkontakt - typ en kabelburen "plusjord" om du e me.
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
Klockringaren skrev:
2574360 Oki - men grön skall vara jord - svart brukar vara +(plus) för typ oljelampa och sådant som kör på jordkontakt - typ en kabelburen "plusjord" om du e me.

ja men de låter helt rätt om man kollar på koplingshemor... då går den gröna i ramen och den svarta går till typ blinkers och skrot...
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top