Regskyltsdöljare.

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Hoj
KTM 640
Hej

Utan moralkärringar och "proffs" komentarer. (ex varför regskylt, kör fortare bara, va inte olaglig osv)

Undrar hur stort ett intresse är för detta. Har fått en liten idé om att snajda ihop ett system som jag vet kommer att fungera.

Med ett knapptryck kommer skykten vinklas bakåt eller framåt.
Sen får man ställa tillbaka när man stannat. För hand.

Tar ingen större plats i kutsen alternativt under undertailen.

Vad tycker ni det kan vara värt?

Mvh odde

Det har varit uppe förut. Gör en sökning.

Inte för att vara sådan men att mekaniskt flytta på skylten osv måste ju vara så 18hundra frös ihjäl.
Sätt på ett elektrochromatiskt "glas" (ex smart glass) så slår det om direkt och blir mjölkvitt ogenomskinligt när du trycker på knappen och du behöver inte stanna för att resetta det.
litet och nästan osynligt med sladdar och skiva framför skylten.
inte direkt svårt att installera beroende på tillverkare.
skall du göra det så gör det rätt.

Inte för att vara sådan men att mekaniskt flytta på skylten osv måste ju vara så 18hundra frös ihjäl.
Sätt på ett elektrochromatiskt "glas" (ex smart glass) så slår det om direkt och blir mjölkvitt ogenomskinligt när du trycker på knappen och du behöver inte stanna för att resetta det.
litet och nästan osynligt med sladdar och skiva framför skylten.
inte direkt svårt att installera beroende på tillverkare.
skall du göra det så gör det rätt.

Detta är med en gasfjäder, alltså tryckande alternativt dragande. blir lite svårt med både och i samma. Ingen ström ska kopplas på det ska vara så smidigt som möjligt att sätta dit. enkel dit fästning för på och av montering.

Varför inte bara ta bort skylten helt? om man nu tror att tjejerna blir fuktigare av en skyltlös hoj ;)

Min tjej blir varken fuktigare eller torrare av hur min regskylt sitter. helst skulle jag inte ha något att ha någon regkylt på om hon fick välja,

Nu va ju som det står inte denna fråga till dig utan till dom som är intresserade, men kul att även du lyckades skriva ett fyndigt inlägg.

Last edited:
Vill bara tipsa om att det finns färdiga koncept. Så ni inte uppfinner hjulet igen. Känns lite trist att behöva dra tillbaka manuellt.

I övrigt. Kul att uppfinna saker och hoppas det går bra! Glöm inte bilder på era moddade hojar ;)

Detta är med en gasfjäder, alltså tryckande alternativt dragande. blir lite svårt med både och i samma. Ingen ström ska kopplas på det ska vara så smidigt som möjligt att sätta dit. enkel dit fästning för på och av montering.

Min tjej blir varken fuktigare eller torrare av hur min regskylt sitter. helst skulle jag inte ha något att ha någon regkylt på om hon fick välja,

Nu va ju som det står inte denna fråga till dig utan till dom som är intresserade, men kul att även du lyckades skriva ett fyndigt inlägg.

Vill bara tipsa om att det finns färdiga koncept. Så ni inte uppfinner hjulet igen. Känns lite trist att behöva dra tillbaka manuellt.

I övrigt. Kul att uppfinna saker och hoppas det går bra! Glöm inte bilder på era moddade hojar ;)

Jag vet, köpte ett liknande system med en liten el motor, tyckte det fungerade lite för illa. Sen fönsterhissmotorer har man ju sett men tar lite väl mycket plats i min smak. Det jag funderar på ska bara fungera då det väl "behövs". Ska knappt synas och syns det så ska det vara snyggt!

Inget du har skrivit gör att jag skulle välja din funktion jämfört med tex nedanstående som redan finns.
http://www.youtube.com/watch?v=85AVojj7rJ0&

Finns ju andra liknande funktionalitet också, så mkt enklare än att koppla in sig på hojens 12 volt för knappen mm och sedan klistra på skylten ovanpå den befintliga har jag svårt att se att det skulle kunna bli och en annan fördel skulle ju kunna vara att det är snabbt att ta bort om man skulle vilja.

men visst gör ett sämre system om du vill.

Japp med motorer. Vilket betyder att de finns betydligt mindre plats i kutsen.

Inget du har skrivit gör att jag skulle välja din funktion jämfört med tex nedanstående som redan finns.
http://www.youtube.com/watch?v=85AVojj7rJ0&

Finns ju andra liknande funktionalitet också, så mkt enklare än att koppla in sig på hojens 12 volt för knappen mm och sedan klistra på skylten ovanpå den befintliga har jag svårt att se att det skulle kunna bli och en annan fördel skulle ju kunna vara att det är snabbt att ta bort om man skulle vilja.

men visst gör ett sämre system om du vill.

Mkt bra system, för mig handlar det inte om att tjäna några pengar på det hela. utan att tjäna plats på det utan motorer och liknande.

Last edited:
Japp med motorer. Vilket betyder att de finns betydligt mindre plats i kutsen.

Mkt bra system, för mig handlar det inte om att tjäna några pengar på det hela. utan att tjäna plats på det utan motorer och liknande.

För några år sen när jag var i spanien såg jag ett löjligt enkelt system. Dom hade satt ett gångjärn på skyltens överkant och redan vid farter under 100 började fartvind att pressa upp underkanten tills att den blev vågrät och därmed oläslig. När dom sedan stannade så tog "farbror Newton" tag i skylten och fällde tibaka den i sitt ursprungliga läge.
Simpelt och smart:tummenupp

Så länge det inte är ägaransvar, vad ska man ha sk-ten till?

Kul feature.
Slipper att pappa blå knackar på dörren och frågar om det var du som körde ifrån dem.
Du slipper arga bilisters sms och samtal när du är ute och bombar.

Saker jag kom att tänka på bara sådär...

Kul feature.
Slipper att pappa blå knackar på dörren och frågar om det var du som körde ifrån dem.
Du slipper arga bilisters sms och samtal när du är ute och bombar.

Saker jag kom att tänka på bara sådär...

Då är det ju bättre att ställa hojen på gammelfarmor som dessutom inte kan ta emot sms. Fast då har man kanske ännu mindre moral i kroppen eftersom skenförsäkring är det allvarligaste brottet man kan begå.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti