Kneedrag
Guest
inte offtopic det var intressant läsning.
Även bilar har blivit säkrare så det gör en del skillnad.
Det man vill veta är ju om det blivit skillnad för oss hojåkare fast det går kanske inte att hitta statstik för oss.
Även bilar har blivit säkrare så det gör en del skillnad.
Det man vill veta är ju om det blivit skillnad för oss hojåkare fast det går kanske inte att hitta statstik för oss.
som jag sa tidigare, det är omöjligt att få en hållbar statistik i dessa fall..
Hur beräknar då man detta..
Okay man tar antalet döda på en viss vägsträcka på en specifik tid, man sätter dit kameror och ser om antalet döda minskat..
Vad statistiken inte visar är om körvanan hos folk ändrats, tex bilisterna som trafikerat sträckan under förra året valt att åka en annan väg detta året..
det finns fler exempel, inte undra på att under sådana förutsättningarolyckor/utsläpp minskar..
också en grej, utsläppen minskat ?
Okay går hand i hand med vad jag skrev ovan, kalle inser att hans sträcka som han brukade åka har fått kameror uppsatta..
Okay han skiter i den sträckan och tar en annan = minskat utsläpp
" 9 000 bötfällda bilister i juni och 16 000 i juli. Det hoppas polisen att facit blir när sommaren är över. Men Aftonbladets bilreporter Robert Collin jublar inte. Han menar att kamerorna är placerade på breda vägar – platser där de inte gör någon nytta.
– Kamerorna är placerade så att de tar fortkörare. Det ger fin statistik och massor med pengar. Men bidrar de till trafiksäkerheten? Nej. Inte ett dugg, säger han.
Riktiga poliser behövs
Robert Collin menar att dödsolyckorna på de svenska vägarna beror på berusning, ouppmärksamhet och omdömeslöshet. Därför tror han inte att de nya kamerorna räddar några liv.
– Det är en bluff. Helt värdelöst. Vi behöver riktiga poliser som tar hand om fyllona och de som kör omdömeslöst.
Enligt Vägverket skonades 16 liv av de sänkta hastigheterna. Vad säger du om det?
– Det har de ingen aning om. Siffrorna är tagna ur luften.
Felaktig fokus
Robert Collin säger att Vägverkets beräkningar är gjorda efter en modell som beräknar hur illa man skadar sig om man krockar i en viss hastighet men inget om huruvida man verkligen hade krockat.
– Man krockar inte för att man kör lite för fort på en bred, rak väg.
Han tror att fartkamerorna bidrar till felaktig fokus i arbetet för trafiksäkerhet. I stället för att jaga fortkörare på motorvägarna tycker han att polisen borde stå på farliga platser där det verkligen sker olyckor.
– De får det att framstå som att tio kilometer över gränsen är ett trafiksäkerhetshot. "
ett annat citat..
" Över 20 000 fortkörare fotograferades i juli när de passerade polisens kameraskåp. Och Claes Tingvall på Vägverket jublar i medierna. Stora rubriker:
”Kameraskåpen gör nytta. De sänker hastigheten och bidrar till ökad trafiksäkerhet.” Tidningarna gör sig till okritiska megafoner åt myndigheten.
Att kameraskåpen sänker hastigheten är väl självklart. Knappt värt en notis. Jag själv undviker alltid att köra för fort förbi skåpen. Jag är ju inte dum i huvet. Klart jag bromsar in. Precis som alla andra uppmärksamma bilister med självbevarelsedrift.
Det är klart att Vägverkets mätningar visar på sänkta hastigheter vid skåpen.
Och? Vad är det märkvärdiga med det?
Någon som trodde något annat?
Men tydligen behövs högutbildade, statligt avlönade forskare och statistiker för att komma fram till att kamerorna sänker hastigheten.
Vilka är genierna? Skulle vara roligt att träffa någon av dem. Om professor Tingvall får som han vill (och det får han alltid) står det snart 300 nya skåp längs vägarna. Över 1 000 totalt.
Som kan sänka hastigheten på ytterligare några vägsträckor. Och få nya rubriker.
Men den springande punkten är ju själva trafiksäkerheten. Inte om hastigheten sänks en eller ett par kilometer i timmen. Utan om trafiken blir säkrare.
De där statligt avlönade genierna har totalt misslyckats med att visa hur ett par kilometer sänkt hastighet minskar antalet olyckor.
Varför skulle antalet döda och svårt skadade minska bara för att hastigheten på en sträcka längs Väg 45 eller 22 eller 276 eller någon av alla andra vägarna sänks med två kilometer i timmen?
Varför svarar ni aldrig?
Om ni är genier och professorer så kläm fram med svaret!
Vad jag vet har fartkamerorna inte gjort annat än ställt till en massa otrivsel i trafiken, förutom att de dragit in över 30 miljoner i böter till statskassan bara under semestermånaden. Pengar som hederliga svenska familjeförsörjare behövde till viktigare saker.
Folk dör ungefär som vanligt på vägarna, och det beror inte på att vanliga ansvarsfulla bilister kör lite över fartgränsen. Nej det beror på slarv, otur, ouppmärksamhet och fylla. Och på de unga pojkarna med dåligt omdöme, de som tror att de är odödliga. Men som i alla fall är tillräckligt smarta för att inte låta sig fotograferas av polisens kameror.
Juli månads olycksstatistik handlar alldeles för mycket om unga pojkar med dåligt omdöme. Om ovana motorcyklister, och om bilister som inte tittar efter motorcyklar. Om farliga vänstersvängar och korsningar. Och om fylla.
Men mest av allt om otur. Sånt som kameraskåp och sänkta fartgränser aldrig kan rå på.
Hur skulle ett kameraskåp ha räddat den äldre damen som drunknade i bilen eller den unga kvinnan som dog när en älg slet loss taket från småbilen hon färdades i?
Flera olyckor handlar om dålig koll i korsningar och vid vänstersväng. Med otur slutar det illa. Men vad kan ett kameraskåp eller sänkt hastighet göra?
Ett par otäcka frontalkrockar med lastbilar, en var sannolikt ett självmord. Hur förhindrar kameraskåp att olyckliga människor styr rätt mot en mötande bil för att ta livet av sig?
Och det stora problemet i trafiken är de unga pojkarna.
De som testar gränserna och kör över sin förmåga. Som inte lärt sig skillnaden mellan lek och allvar. Som aldrig lärt sig att inte köra på fyllan.
Och tre döda 17-åringar på motorcykel under en enda julivecka, det är tre för många. Någon skulle ha talat allvar med dem. Innan. Men kameraskåp, på skogsvägen? Knappast.
Men när semestern är slut buntar Vägverkets Claes Tingvall ihop alla döda och kräver sänkta hastigheter och fler kameraskåp. Som vanligt.
Trots att hans lösningar inte hade räddat någon enda av dem som dog i trafiken under juli månad.
På 1960-talet jobbade Sverige med trafiksäkerhet långsiktigt och klokt. Det gav resultat. Sverige blev världens säkraste trafikland.
Vi måste börja om där vi slutade någon gång på 1970-talet. Börja om med Barnens trafikskola, med polisen i skolan, med Televinken. Vi måste få tillbaka kampanjerna och maningarna i radio och tv. Vi måste ta tag i attityderna, både till slarv, övermod och fylla.
Och vi måste sluta fokusera på hastigheter. "
Trådskaparen: sorry för allt mitt offtopic..![]()