Regskylt fram Poll

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Om det blir lag på regskylt fram kommer du...


  • Antal röstningar
    0
inte offtopic det var intressant läsning.
Även bilar har blivit säkrare så det gör en del skillnad.
Det man vill veta är ju om det blivit skillnad för oss hojåkare fast det går kanske inte att hitta statstik för oss.

som jag sa tidigare, det är omöjligt att få en hållbar statistik i dessa fall..

Hur beräknar då man detta..

Okay man tar antalet döda på en viss vägsträcka på en specifik tid, man sätter dit kameror och ser om antalet döda minskat..

Vad statistiken inte visar är om körvanan hos folk ändrats, tex bilisterna som trafikerat sträckan under förra året valt att åka en annan väg detta året..
det finns fler exempel, inte undra på att under sådana förutsättningarolyckor/utsläpp minskar..

också en grej, utsläppen minskat ?

Okay går hand i hand med vad jag skrev ovan, kalle inser att hans sträcka som han brukade åka har fått kameror uppsatta..
Okay han skiter i den sträckan och tar en annan = minskat utsläpp



" 9 000 bötfällda bilister i juni och 16 000 i juli. Det hoppas polisen att facit blir när sommaren är över. Men Aftonbladets bilreporter Robert Collin jublar inte. Han menar att kamerorna är placerade på breda vägar – platser där de inte gör någon nytta.

– Kamerorna är placerade så att de tar fortkörare. Det ger fin statistik och massor med pengar. Men bidrar de till trafiksäkerheten? Nej. Inte ett dugg, säger han.

Riktiga poliser behövs
Robert Collin menar att dödsolyckorna på de svenska vägarna beror på berusning, ouppmärksamhet och omdömeslöshet. Därför tror han inte att de nya kamerorna räddar några liv.

– Det är en bluff. Helt värdelöst. Vi behöver riktiga poliser som tar hand om fyllona och de som kör omdömeslöst.

Enligt Vägverket skonades 16 liv av de sänkta hastigheterna. Vad säger du om det?

– Det har de ingen aning om. Siffrorna är tagna ur luften.

Felaktig fokus
Robert Collin säger att Vägverkets beräkningar är gjorda efter en modell som beräknar hur illa man skadar sig om man krockar i en viss hastighet men inget om huruvida man verkligen hade krockat.

– Man krockar inte för att man kör lite för fort på en bred, rak väg.

Han tror att fartkamerorna bidrar till felaktig fokus i arbetet för trafiksäkerhet. I stället för att jaga fortkörare på motorvägarna tycker han att polisen borde stå på farliga platser där det verkligen sker olyckor.

– De får det att framstå som att tio kilometer över gränsen är ett trafiksäkerhetshot. "


ett annat citat..

" Över 20 000 fortkörare fotograferades i juli när de passerade polisens kameraskåp. Och Claes Tingvall på Vägverket jublar i medierna. Stora rubriker:

”Kameraskåpen gör nytta. De sänker hastigheten och bidrar till ökad trafiksäkerhet.” Tidningarna gör sig till okritiska megafoner åt myndigheten.

Att kameraskåpen sänker hastigheten är väl självklart. Knappt värt en notis. Jag själv undviker alltid att köra för fort förbi skåpen. Jag är ju inte dum i huvet. Klart jag bromsar in. Precis som alla andra uppmärksamma bilister med självbevarelsedrift.

Det är klart att Vägverkets mätningar visar på sänkta hastigheter vid skåpen.

Och? Vad är det märkvärdiga med det?

Någon som trodde något annat?

Men tydligen behövs högutbildade, statligt avlönade forskare och statistiker för att komma fram till att kamerorna sänker hastigheten.

Vilka är genierna? Skulle vara roligt att träffa någon av dem. Om professor Tingvall får som han vill (och det får han alltid) står det snart 300 nya skåp längs vägarna. Över 1 000 totalt.

Som kan sänka hastigheten på ytterligare några vägsträckor. Och få nya rubriker.

Men den springande punkten är ju själva trafiksäkerheten. Inte om hastigheten sänks en eller ett par kilometer i timmen. Utan om trafiken blir säkrare.


De där statligt avlönade genierna har totalt misslyckats med att visa hur ett par kilometer sänkt hastighet minskar antalet olyckor.

Varför skulle antalet döda och svårt skadade minska bara för att hastigheten på en sträcka längs Väg 45 eller 22 eller 276 eller någon av alla andra vägarna sänks med två kilometer i timmen?

Varför svarar ni aldrig?

Om ni är genier och professorer så kläm fram med svaret!

Vad jag vet har fartkamerorna inte gjort annat än ställt till en massa otrivsel i trafiken, förutom att de dragit in över 30 miljoner i böter till statskassan bara under semestermånaden. Pengar som hederliga svenska familjeförsörjare behövde till viktigare saker.

Folk dör ungefär som vanligt på vägarna, och det beror inte på att vanliga ansvarsfulla bilister kör lite över fartgränsen. Nej det beror på slarv, otur, ouppmärksamhet och fylla. Och på de unga pojkarna med dåligt omdöme, de som tror att de är odödliga. Men som i alla fall är tillräckligt smarta för att inte låta sig fotograferas av polisens kameror.

Juli månads olycksstatistik handlar alldeles för mycket om unga pojkar med dåligt omdöme. Om ovana motorcyklister, och om bilister som inte tittar efter motorcyklar. Om farliga vänstersvängar och korsningar. Och om fylla.

Men mest av allt om otur. Sånt som kameraskåp och sänkta fartgränser aldrig kan rå på.

Hur skulle ett kameraskåp ha räddat den äldre damen som drunknade i bilen eller den unga kvinnan som dog när en älg slet loss taket från småbilen hon färdades i?


Flera olyckor handlar om dålig koll i korsningar och vid vänstersväng. Med otur slutar det illa. Men vad kan ett kameraskåp eller sänkt hastighet göra?

Ett par otäcka frontalkrockar med lastbilar, en var sannolikt ett självmord. Hur förhindrar kameraskåp att olyckliga människor styr rätt mot en mötande bil för att ta livet av sig?

Och det stora problemet i trafiken är de unga pojkarna.

De som testar gränserna och kör över sin förmåga. Som inte lärt sig skillnaden mellan lek och allvar. Som aldrig lärt sig att inte köra på fyllan.

Och tre döda 17-åringar på motorcykel under en enda julivecka, det är tre för många. Någon skulle ha talat allvar med dem. Innan. Men kameraskåp, på skogsvägen? Knappast.

Men när semestern är slut buntar Vägverkets Claes Tingvall ihop alla döda och kräver sänkta hastigheter och fler kameraskåp. Som vanligt.

Trots att hans lösningar inte hade räddat någon enda av dem som dog i trafiken under juli månad.

På 1960-talet jobbade Sverige med trafiksäkerhet långsiktigt och klokt. Det gav resultat. Sverige blev världens säkraste trafikland.

Vi måste börja om där vi slutade någon gång på 1970-talet. Börja om med Barnens trafikskola, med polisen i skolan, med Televinken. Vi måste få tillbaka kampanjerna och maningarna i radio och tv. Vi måste ta tag i attityderna, både till slarv, övermod och fylla.

Och vi måste sluta fokusera på hastigheter. "


Trådskaparen: sorry för allt mitt offtopic..:tummenupp
 
Kör ni bara med skylt bak på bilen också? Vilken är den stora skillnaden egentligen?
En bil har oftast en avsedd plats för skylt fram, det har inte en mc.

Förmodligen skulle det krävas ett tiotal olika specialanpassade skyltar för att passa alla olika mc-modeller. Avlånga, runda, trekantiga, mjuka klisterlappar, hårda plåt eller plast, små, stora, på höjden eller bredden. Läsbarhet på det kan man undra hur den blir.

Varför inte skita i 1900-tals reliken nummerskylt istället. Det är ett nytt årtusende nu, transponder är grejen.
 
Last edited:
En bil har oftast en avsedd plats för skylt fram, det har inte en mc.

Förmodligen skulle det krävas ett tiotal olika specialanpassade skyltar för att passa alla olika mc-modeller. Avlånga, runda, trekantiga, mjuka klisterlappar, hårda plåt eller plast, små, stora, på höjden eller bredden. Läsbarhet på det kan man undra hur den blir.

Varför inte sikta i 1900-tals reliken nummerskylt istället. Det är ett nytt årtusende nu, transponder är grejen.

Så sant. Ett litet RFID-chip på hojjen, sen är saken biff. Då är det ju inget att dividera om.
 
Sådär. Du lyckades precis nämna ett6 antal lämpliga ställen för regplåten. Alltså går det.

skulle man på gammalt vis montera en skylt tvärs över framskärmen blir detta en bra källa till trubbel i högre farter..

Sätta ett läsbart klistermärke på rutan gör att jag inte kommer kunna se igenom..

Över framlampan..tja det säger ju sig självt...

Så kvar blir hjälmen då..:D

Hoppsan, ska jag knalla till besiktningen då ??:D


allt hänger ju på hur stor den i så fall skulle bli..

Fast å andra sidan, det kommer inte finnas en lag på jorden som gör att jag skulle montera ngt liknande på min hoj..
 
På Skärblacka vägen är det 70 km/t och folk kör 55 km/t för att inte torska. Resultatet är att några tröttnar och ska bara om även om dom har mötte. Är det trafik säkert ? Jag undviker dom vägarna för att dom har blivit för farliga för mc åkare, då bilar kör om trots att dom möter en "moped" Mc. Jag ogillar att vi blir kollade överallt men så är det på mackar och butiker för att identifiera ev rånare . Det måste bli en bättre lösning på trafik övervakningen för att jag ska tro på den.
 
3204435 skulle man på gammalt vis montera en skylt tvärs över framskärmen blir detta en bra källa till trubbel i högre farter..

Sätta ett läsbart klistermärke på rutan gör att jag inte kommer kunna se igenom..

Över framlampan..tja det säger ju sig självt...

Så kvar blir hjälmen då..:D

Hoppsan, ska jag knalla till besiktningen då ??:D


allt hänger ju på hur stor den i så fall skulle bli..

Fast å andra sidan, det kommer inte finnas en lag på jorden som gör att jag skulle montera ngt liknande på min hoj..
Man får inte köra så fort. :öga
 
Sådär. Du lyckades precis nämna ett6 antal lämpliga ställen för regplåten. Alltså går det.

Är du allvarlig? Det GÅR att limma fast en mdf-skiva på ett biltak också med precis tillräcklig mängd PL400 så att de håller kvar skivan i 90 kmt men det är knappast att rekomendera. Tror du att de skulle godkänna en reggplåt framför strålkastarna eller som sitter fast på ett sådant sätt att den kan flyga av i ett land där de jobbar på lag om cyckelhjälm?
 
Tror någon mer än jag att det finns ett samband mellan dom som inte kan stava till statistik och dom som inte gillar fartkameror och hävdar att dessa inte räddar liv?

Ni får göra slutsatsen själv.
 
Tror någon mer än jag att det finns ett samband mellan dom som inte kan stava till statistik och dom som inte gillar fartkameror och hävdar att dessa inte räddar liv?

Ni får göra slutsatsen själv.

Är det nån som TJÖPT ditt allvädersställ?
 
Tror någon mer än jag att det finns ett samband mellan dom som inte kan stava till statistik och dom som inte gillar fartkameror och hävdar att dessa inte räddar liv?

Ni får göra slutsatsen själv.

Hmm. Vad skulle det betyda. Att du hävdar att det finns ett samband mellan att vara dålig att stava och att ogilla fartkameror? Vad baserar du i så fall det på.

Om man ska se helt allvarligt på det hela så är det ett faktum (åtminstone enligt SMC) att endast 4 dödsolyckor med MC under förra året var på vägar med fartkameror. Alltså skulle inte skyltar fram rädda särskilt många liv.

Jag har inte sett någon statistik som faktiskt visar att fartkameror räddar liv. Duckie hänvisade längre upp till några länkar där man hävdar att det är så. Går man in på länkarna så kan man ju se att VV hänvisar till en icke namngiven undersökning gjord av VTI som styrker deras påstående. Varför vill dom inte tala om vilken undersökning det är? Saken är den att den rapporten man vill stödja sig på som VTI skrivit bara tar hänsyn till den vid kamerorna uppmätta farten och inte alls har beaktat antalet dödsfall. Vid kamerorna bromsar alla (eftersom inge tycker om att få böter) och vips anser man att man sparat liv. Sen bortser man från det faktum att dom flesta gasar på igen direkt efter kameran.

Om nu VV verkligen talade sanning så är det en sak jag inte förstår. Dom senaste åren har VV satt upp 800 fartkameror och gud vet hur många km 2+1 väg med vajerräcken. Båda dessa åtgärder skall spara massor med liv. Jag tror till och med att jag har sett siffror på hur många liv dessa åtgärder skall spara. Det konstiga är att antalet trafikdöda inte har minskat de senaste åren. hur hänger det ihop. Det måste ju betyda att vi lagt ut åtskilliga miljoner på trafiksäkerhetsfrämjande åtgärder som i praktiken inte har någon effekt på trafiksäkerheten.

För övrigt så är det en myt att kamerorna sitter där dom bäst främjar trafiksäkerheten. En mycket liten andel av kamerorna sitter där dom faktiskt gör nytta, dvs i samhällen och liknande. Den största delen sitter där det är lätt att håva in pengar. Dvs på långa raksträckor. Åk till exempel sträckan Borlänge-Uppsala så får du se. Jag åker den varje gång jag skall hem och hälsa på familjen och där är den största delen av kamerorna satta i profitsyfte och inte i trafiksäkerhetssyfte. I alla fall om du frågar mig.

För övrigt så är jag inte emot kamerorna av egna ekonomiska motiv. Jag har aldrig fått fortkörningsböter vid någon av fartkamerorna och jag kör ändå ganska mycket. Jag anser bara att det är synd att man lägger ner sådana oerhörda belopp på något som faktiskt inte gör någon nytta alls. Bara de nu uppsatta fartkamerorna har ju kostat ca 400 miljoner att sätta upp. Dom kommer ju inte att ha "tjänat in" sin egen kostnad innan elektroniken har blivit för gammal.
 
Verkar som om de flesta här är som småungar.
Det är bara att gilla läget och köra med skylt fram om det nu blir så.

Kör ni bara med skylt bak på bilen också? Vilken är den stora skillnaden egentligen?

Det är rent praktiskt. En bil är tillverkad för att ha skylt fram och bak.
Jag har problem med att se hur jag skulle fästa en skylt fram på min motard. Finns helt enkelt inte plats. :confused:
 
Det är rent praktiskt. En bil är tillverkad för att ha skylt fram och bak.
Jag har problem med att se hur jag skulle fästa en skylt fram på min motard. Finns helt enkelt inte plats. :confused:

Tävlar man inte med motard och då har nummerskylt fram ovanför skylten? typ NR31 eller nåt?
 
som jag sa tidigare, det är omöjligt att få en hållbar statistik i dessa fall..

Hur beräknar då man detta..

Okay man tar antalet döda på en viss vägsträcka på en specifik tid, man sätter dit kameror och ser om antalet döda minskat..

Vad statistiken inte visar är om körvanan hos folk ändrats, tex bilisterna som trafikerat sträckan under förra året valt att åka en annan väg detta året..
det finns fler exempel, inte undra på att under sådana förutsättningarolyckor/utsläpp minskar..

också en grej, utsläppen minskat ?

Okay går hand i hand med vad jag skrev ovan, kalle inser att hans sträcka som han brukade åka har fått kameror uppsatta..
Okay han skiter i den sträckan och tar en annan = minskat utsläpp

Okej - belägg detta vetenskapligt och återkom sedan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top