Regskylt fram Poll

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Om det blir lag på regskylt fram kommer du...


  • Antal röstningar
    0
Undrar om det gjort någon skillnad. Ja ni vet mindre olyckor/brott efter de infört det där olika övervakningssystemen.

De tar ju iallafall fast fler :)
Jag vet faktist inte om de har minskat brotten och jag säger verkligen inte att det är en bra grej med kameror som kontrollerar allt man gör, men vad finns det annars för alternativ när folk inte kan tygla sig?
 
Verkar som om de flesta här är som småungar.
Det är bara att gilla läget och köra med skylt fram om det nu blir så.

Kör ni bara med skylt bak på bilen också? Vilken är den stora skillnaden egentligen?

Kör du med packline och snökedjor på bilen också? det är ju helt olika saker och hoj kör väl de flesta för att det skänker livskvalle. Entusiastfordorn (även bilar) har ju en hel del dispanser ang skyltplaceringar, bälten, lastgaller, mm.

Det går inte att ha skyllt fram på vissa hojar.
 
De tar ju iallafall fast fler :)
Jag vet faktist inte om de har minskat brotten och jag säger verkligen inte att det är en bra grej med kameror som kontrollerar allt man gör, men vad finns det annars för alternativ när folk inte kan tygla sig?

:tummenupp Bra fråga jag vet inte heller vad jag ska svara på den.
Vi bryter ju lagen när man kör för fort och ibland måste man göra det för att komma om hinder m.m.
Att använda sunt förnuft är nog bäst tyvärr vet inte alla vad det är.
 
Jag förstår dig iallafall, en BMW kan inte bli mycket fulare så det gör kanske inget för dig om du måste ha en skylt fram :tummenupp

:rolleyes:

På en helt naken motorcykel blir det dock svårt att få till det snyggt :tummenupp

tycker jag

Beauty is in the eye of the beholder dude.
Sen har du ju faktiskt ingen aning om hur en (eventuell) skylt kommer att utformas. Det kanske inte blir så tokigt ändå?

Tycker det här forumet genomsyras av folk som vänder kappan efter vinden, oppurtunister, liberaler och samtidigt folk som är extremt konservativa.

Jag kan inte förstå varför inte hojjar ska ha skylt fram när bilar har det. Varför ska hojjar tillåtas vara "immuna" mot kameror, även om tom jag tycker det är trist.

En annan sak jag funderar över är varför det är sånt gnäll här. Passar det inte så gör nåt åt saken istället. Ut och demonstrera, skriv brev eller vafan som helst. Men gnäll inte. Jag hatar gnällspikar.
 
Men i praktiken råder väl fri fart på alla vägar och gator i Italien :banana

Det var så förr. Nu är det andra bullar, stenhårt. Dessutom har de sedan några år tillbaka infört ett punktsystem på körkortet. Alla börjar med tio punkter och när man har noll får man ta om kortet. Man kan ta kurser och tjäna tillbaka punkter. ALLA trafikförseelser ger punktavdrag. Worst case; Du kör rattfull, drogpoverkad, för fort, utan bilbälte och pratar i mobiltelefon, -60 punter eller något

Då kan det bli jobbigt :)

Sen ska vi inte tala om alla fartkameror som fotar både framifrån och bakifrån.
 
Det var så förr. Nu är det andra bullar, stenhårt. Dessutom har de sedan några år tillbaka infört ett punktsystem på körkortet. Alla börjar med tio punkter och när man har noll får man ta om kortet. Man kan ta kurser och tjäna tillbaka punkter. ALLA trafikförseelser ger punktavdrag. Worst case; Du kör rattfull, drogpoverkad, för fort, utan bilbälte och pratar i mobiltelefon, -60 punter eller något

Då kan det bli jobbigt :)

Sen ska vi inte tala om alla fartkameror som fotar både framifrån och bakifrån.


Otusan att det fungera så i italien visste jag inte. jobbigt
 
Beauty is in the eye of the beholder dude.
Sen har du ju faktiskt ingen aning om hur en (eventuell) skylt kommer att utformas. Det kanske inte blir så tokigt ändå?

...

Det är inte skylt fram de är ute efter. Det går inte, försök få till en skylt som ska kunna sitta på en sporthoj, en cruiser, en enduro osv.
Det går inte även om man skiter i allt vad estetik heter (och det gör dom).

Det är ägaransvar dom vill komma åt, MC och alltför många bilar klarar sig undan fartkamerorna.
Det blir ägaransvar, fotografering bakifrån, fotografering + tidtagning mellan kameror (funkar inte utan ägaransvar).

Mitt bud är att det inte blir skylt fram men all annan jävlighet drabbar oss, både på MCn och i bilen.
 

Minskar olyckorna på vägar med kamror?. kan du ta fram lite fakta är du snäll för jag vet inte.

http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37482&a=871994&lid=senasteNytt_403077&lpos=rubrik_871994

http://www.gt.se/nyheter/1.508436

Resten får du leta fram själv om du vill veta.


Tror du att hojolyckorna skulle minska med regskylt fram? Det tror inte jag.

Nej, det tror jag inte. Det har jag aldrig påstått. Jag tror jag inte det kommer att bli aktuellt med skylt fram på mc heller.


Varför undrar du säkert jo. Vad är det för hojolycker vi drabbas av mest. Vänstersvängande bilist och avåkningar eller har jag fel där (någon får gärna rätta mig isåfall).

Jag kan rätta dig direkt.
Hälften av alla mc-olyckor med dödlig utgång är singelolyckor.
http://www.vv.se/filer/27656/Olycksutveckling MC - bildspel (Vägverket 2007).pdf

http://www.vv.se/filer/27656/Skaderisker för motorcyklister (VTI 2007).pdf


Kamror borde sitta utanför skolor eller där det behövs men de gör sällan det tycker jag.

Men jag tycker att de gör det.


Mjölka pengar på brottslingar? har de pengar? är det inte därför de snor saker:va för att de behöver pengar. insnöad kan du vara själv.

Brottsling=en som bryter mot lagen. Tex fortkörare, inbrottstjuvar, skattesmitare, mördare.
 

inget av ovan visar på att olyckorna minskat på grund av övervakning av fartkameror ( vad jag kunde hitta i alla fall )




Det har gjorts en oberoende undersökning som bland annat robert collin ( jur på aftonbladet ) är inblandad i..
förstudien som publicerades på af ( jag vet att det är en skit tidning ) visade inte alls att olyckorna minskade på vägsträckor som var övervakade av kameror..
 
Så du tycker kamrorna är rätt placerade för att förhindra olyckor och inte plocka pengar av oss svenssons? ha ha ok:rolleyes:
Så du tror/tycker att en kamra i de fallen hade gjort skillnad i olyckorna? Var sker mest singelolyckor om man kollar statestiken?

och brottsling/ar har pengar tycker du ok:rolleyes: bra koll du har


eh... :va
 
NU är du riktigt lustig:D . Visa mig EN hoj där det inte går att montera skylt fram.

Var sätter du den på en R1 t ex? framför lyktorna? Framför framhjulet? Över rutan? Visst är det inte mycket till ruta men om den borde ju vara genomskådlig och i så fall ändå skulle vinkeln på skyllten säkert inte gillas av myndigheterna OM man inte sätter den på nå´n ställning men då riskerar den att flyga av i högre farter och blir då farlig för alla.
 
Last edited:
inget av ovan visar på att olyckorna minskat på grund av övervakning av fartkameror ( vad jag kunde hitta i alla fall )

"Vad har hänt med olyckorna på de sträckor där det finns trafiksäkerhetskameror?
Svar: Antalet dödade har minskat med upp till 60 procent på vissa vägar och antalet svårt skadade har minskat med 30 procent enligt studier som gjorts vid Statens väg- och vägtransportforskningsinstitut, VTI."


" Dom drygt 700 fartkamerorna har också inneburit att dödsolyckorna och koldioxidustläppen minskat, skriver Svenska Dagbladet."
 
"Vad har hänt med olyckorna på de sträckor där det finns trafiksäkerhetskameror?
Svar: Antalet dödade har minskat med upp till 60 procent på vissa vägar och antalet svårt skadade har minskat med 30 procent enligt studier som gjorts vid Statens väg- och vägtransportforskningsinstitut, VTI."


" Dom drygt 700 fartkamerorna har också inneburit att dödsolyckorna och koldioxidustläppen minskat, skriver Svenska Dagbladet."



som jag sa tidigare, det är omöjligt att få en hållbar statistik i dessa fall..

Hur beräknar då man detta..

Okay man tar antalet döda på en viss vägsträcka på en specifik tid, man sätter dit kameror och ser om antalet döda minskat..

Vad statistiken inte visar är om körvanan hos folk ändrats, tex bilisterna som trafikerat sträckan under förra året valt att åka en annan väg detta året..
det finns fler exempel, inte undra på att under sådana förutsättningarolyckor/utsläpp minskar..

också en grej, utsläppen minskat ?

Okay går hand i hand med vad jag skrev ovan, kalle inser att hans sträcka som han brukade åka har fått kameror uppsatta..
Okay han skiter i den sträckan och tar en annan = minskat utsläpp



" 9 000 bötfällda bilister i juni och 16 000 i juli. Det hoppas polisen att facit blir när sommaren är över. Men Aftonbladets bilreporter Robert Collin jublar inte. Han menar att kamerorna är placerade på breda vägar – platser där de inte gör någon nytta.

– Kamerorna är placerade så att de tar fortkörare. Det ger fin statistik och massor med pengar. Men bidrar de till trafiksäkerheten? Nej. Inte ett dugg, säger han.

Riktiga poliser behövs
Robert Collin menar att dödsolyckorna på de svenska vägarna beror på berusning, ouppmärksamhet och omdömeslöshet. Därför tror han inte att de nya kamerorna räddar några liv.

– Det är en bluff. Helt värdelöst. Vi behöver riktiga poliser som tar hand om fyllona och de som kör omdömeslöst.

Enligt Vägverket skonades 16 liv av de sänkta hastigheterna. Vad säger du om det?

– Det har de ingen aning om. Siffrorna är tagna ur luften.

Felaktig fokus
Robert Collin säger att Vägverkets beräkningar är gjorda efter en modell som beräknar hur illa man skadar sig om man krockar i en viss hastighet men inget om huruvida man verkligen hade krockat.

– Man krockar inte för att man kör lite för fort på en bred, rak väg.

Han tror att fartkamerorna bidrar till felaktig fokus i arbetet för trafiksäkerhet. I stället för att jaga fortkörare på motorvägarna tycker han att polisen borde stå på farliga platser där det verkligen sker olyckor.

– De får det att framstå som att tio kilometer över gränsen är ett trafiksäkerhetshot. "


ett annat citat..

" Över 20 000 fortkörare fotograferades i juli när de passerade polisens kameraskåp. Och Claes Tingvall på Vägverket jublar i medierna. Stora rubriker:

”Kameraskåpen gör nytta. De sänker hastigheten och bidrar till ökad trafiksäkerhet.” Tidningarna gör sig till okritiska megafoner åt myndigheten.

Att kameraskåpen sänker hastigheten är väl självklart. Knappt värt en notis. Jag själv undviker alltid att köra för fort förbi skåpen. Jag är ju inte dum i huvet. Klart jag bromsar in. Precis som alla andra uppmärksamma bilister med självbevarelsedrift.

Det är klart att Vägverkets mätningar visar på sänkta hastigheter vid skåpen.

Och? Vad är det märkvärdiga med det?

Någon som trodde något annat?

Men tydligen behövs högutbildade, statligt avlönade forskare och statistiker för att komma fram till att kamerorna sänker hastigheten.

Vilka är genierna? Skulle vara roligt att träffa någon av dem. Om professor Tingvall får som han vill (och det får han alltid) står det snart 300 nya skåp längs vägarna. Över 1 000 totalt.

Som kan sänka hastigheten på ytterligare några vägsträckor. Och få nya rubriker.

Men den springande punkten är ju själva trafiksäkerheten. Inte om hastigheten sänks en eller ett par kilometer i timmen. Utan om trafiken blir säkrare.


De där statligt avlönade genierna har totalt misslyckats med att visa hur ett par kilometer sänkt hastighet minskar antalet olyckor.

Varför skulle antalet döda och svårt skadade minska bara för att hastigheten på en sträcka längs Väg 45 eller 22 eller 276 eller någon av alla andra vägarna sänks med två kilometer i timmen?

Varför svarar ni aldrig?

Om ni är genier och professorer så kläm fram med svaret!

Vad jag vet har fartkamerorna inte gjort annat än ställt till en massa otrivsel i trafiken, förutom att de dragit in över 30 miljoner i böter till statskassan bara under semestermånaden. Pengar som hederliga svenska familjeförsörjare behövde till viktigare saker.

Folk dör ungefär som vanligt på vägarna, och det beror inte på att vanliga ansvarsfulla bilister kör lite över fartgränsen. Nej det beror på slarv, otur, ouppmärksamhet och fylla. Och på de unga pojkarna med dåligt omdöme, de som tror att de är odödliga. Men som i alla fall är tillräckligt smarta för att inte låta sig fotograferas av polisens kameror.

Juli månads olycksstatistik handlar alldeles för mycket om unga pojkar med dåligt omdöme. Om ovana motorcyklister, och om bilister som inte tittar efter motorcyklar. Om farliga vänstersvängar och korsningar. Och om fylla.

Men mest av allt om otur. Sånt som kameraskåp och sänkta fartgränser aldrig kan rå på.

Hur skulle ett kameraskåp ha räddat den äldre damen som drunknade i bilen eller den unga kvinnan som dog när en älg slet loss taket från småbilen hon färdades i?


Flera olyckor handlar om dålig koll i korsningar och vid vänstersväng. Med otur slutar det illa. Men vad kan ett kameraskåp eller sänkt hastighet göra?

Ett par otäcka frontalkrockar med lastbilar, en var sannolikt ett självmord. Hur förhindrar kameraskåp att olyckliga människor styr rätt mot en mötande bil för att ta livet av sig?

Och det stora problemet i trafiken är de unga pojkarna.

De som testar gränserna och kör över sin förmåga. Som inte lärt sig skillnaden mellan lek och allvar. Som aldrig lärt sig att inte köra på fyllan.

Och tre döda 17-åringar på motorcykel under en enda julivecka, det är tre för många. Någon skulle ha talat allvar med dem. Innan. Men kameraskåp, på skogsvägen? Knappast.

Men när semestern är slut buntar Vägverkets Claes Tingvall ihop alla döda och kräver sänkta hastigheter och fler kameraskåp. Som vanligt.

Trots att hans lösningar inte hade räddat någon enda av dem som dog i trafiken under juli månad.

På 1960-talet jobbade Sverige med trafiksäkerhet långsiktigt och klokt. Det gav resultat. Sverige blev världens säkraste trafikland.

Vi måste börja om där vi slutade någon gång på 1970-talet. Börja om med Barnens trafikskola, med polisen i skolan, med Televinken. Vi måste få tillbaka kampanjerna och maningarna i radio och tv. Vi måste ta tag i attityderna, både till slarv, övermod och fylla.

Och vi måste sluta fokusera på hastigheter. "


Trådskaparen: sorry för allt mitt offtopic..:tummenupp
 
Last edited:
regskylt fram på min sporthoj blir det absolut inte, finns ej plats, ser ej fint ut, och j....ligt farligt om man skulle vara med om nån olycka mm.

säker nån idiot på vv som blivit omkörd 1 gång för mycket och själv ej har mc kort å kan njuta av att glida vara härliga sommardagar, som tjurar och vill förstöra för alla andra mc förare.

hur många bilförare borde inte ens ha kort eller skulle behöva ta om dom osv, bara i förra månaden hade det kunnat bli mos av mig 3 gånger då bilar som som ska stanna vid väjningsplikt markerad korsning, och stopp markerat osv flugit rakt ut utan att ens titta åt mitt håll utan åt andra hållet och dessutom pratandes i mobiltelefon, och jag fått väja , bromsa och tuta osv i sista sekund bara nån meter ifrån att bli en motorhuvsprydnad på nåns bil.
 
Var sätter du den på en R1 t ex? framför lyktorna? Framför framhjulet? Över rutan? Visst är det inte mycket till ruta men om den borde ju vara genomskådlig och i så fall ändå skulle vinkeln på skyllten säkert inte gillas av myndigheterna OM man inte sätter den på nå´n ställning men då riskerar den att flyga av i högre farter och blir då farlig för alla.

Sådär. Du lyckades precis nämna ett6 antal lämpliga ställen för regplåten. Alltså går det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top