Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte om det är förbjudet i EU. I England har man i alla fall något som heter upplysningsplikt. Man måste således uppge vem som har kört fordonet den aktuella tiden. Om två personer sedan skyller på varandra startas en utredning. Den som ljuger döms till fängelse för mened.Om jag inte minns fel är det enligt EUs lag förbjudet med ägaransvar.
Exakt, och Sverige har ingen sådan angiverilag.Jag vet inte om det är förbjudet i EU. I England har man i alla fall något som heter upplysningsplikt. Man måste således uppge vem som har kört fordonet den aktuella tiden. Om två personer sedan skyller på varandra startas en utredning. Den som ljuger döms till fängelse för mened.
Japp, dom står där det går bra att köra för fort, för att mjölka folk på pengar.
Du ser inga fartkameror på knepiga vägavsnitt där folk som kör för fort ofta kör av.
Jag förstår vad du menar. Men samtidigt hur mycket ska man gå med på? Vad bli det nästa gång en inopererad kapsel som talar om var du är och gör att du har dåliga gener och får cancer om 10 år betala vården nu. Mycket dålig jämförelse jag vet men men.
Det är ganska skrämande vart samhället är på väg.
,skitsnacket om allas säkerhet och att det är bara att acceptera är ren mörkning av att det är en fin kassaförstärkare till staten inget annat men som vanligt finns folk som är beredda o ta all skit dom hittar på .skylt fram=ingen skylt alls kommer bli mitt val iallafall
Eller så saktar du bara in vid fartkameran. Hur kul är det att köra motorcykel på en 5 km lång raksträcka?![]()
Nej, inte ännu. Men det kan ju bli en tänkbar väg som juridiskt sett kanske är enklare än ägaransvar men i princip ger samma effekt.Exakt, och Sverige har ingen sådan angiverilag.
Här i Dalarna står de blandat - ofta på olycksdrabbade eller fartinbjudande ställen.
Jag ser hellre att staten mjölkar brottslingar på pengar än att tex höja skatten.
Hoppas att det inte blir ägandeansvar. Gissar att vi kommer se många fler smitningsolyckor isåfall![]()
![]()
Här i Dalarna står de blandat - ofta på olycksdrabbade eller fartinbjudande ställen. RV 50 mellan Borlänge och Jönköping har också vettigt utplacerade kameror - speciellt de längs Vätterns strand.
Jämförselsen suger verkligen.
Med högre hastighet ökar risken att drabbas/orsaka en trafikolycka - högre fart förvärrar också de olyckor som sker - du är skapligt insnöad om du hävdar annat.
Jag ser hellre att staten mjölkar brottslingar på pengar än att tex höja skatten.
har svårt att se ett ägaransvar då det är en hel del lagar som enligt vv måste ändras ( enligt en debatt jag hörde på radion för en stund sedan ) och det är tidskrävande och e nriktigt långbänk..
Mne fullt möjligt, å andra sidan som ngn tog upp tidigare.
Var ska man placera den, på min moppe är det riktigt tajt om plats fram.
Men å andra sidan, jag e så djävla less på övervakar samhället i sverige så jag skiter högaktingsfullt i var dom vill att jag ska sätta plåten/klistermärket för jag kommer totalvägra en regplåt på min moppe..
så enkelt e det, sen att komma och säga att kamerorna räddar liv, sickens skitsnack..
Det skapar bara en djävla stressrytm i trafiken som mer är en gro grund för mer olyckor..
Det är bara statens kassa som ska fyllas och inget annat...
var det inte en debatt för ett tag sen där många av sveriges trafikexperter sänkte vv´s statistik på hur många liv kameraskåpen räddar..
Statistik kan man som vv visar, få till vad man vill..
Ta ett tydligt exempel, mellan enköping och ngr mil utanför västerås ( e18 ) har dom satt upp en hel del skåp.
Ett skåp kan jag förstå, den sitter på en 50 sträcka vid en mack..
Där får den gärna sitta, men resten av skåpen skapar en djävla oreda och ryckig rytm där folk som har bråttom gör allt för att komma om mellan skåpen och sedan ställer sig på bromsarna när dom ser kamerorna..
Hmm det räddar liv så var det ja...
Kör i 273km/h så kvittar det om du har reggplåt fram eller bak. ^^
http://www.youtube.com/watch?v=ph-qv4gYAE8
Hej Duckie
Har jag hävdat annat?Jag skrev vad blir nästa grej . Jag skrev alldrig att det är fel o minska farten på vägarna. ursäkta om det var felformulerat och du misstolka det så.
Minskar olyckorna på vägar med kamror?. kan du ta fram lite fakta är du snäll för jag vet inte.
Tror du att hojolyckorna skulle minska med regskylt fram? Det tror inte jag. Varför undrar du säkert jo. Vad är det för hojolycker vi drabbas av mest. Vänstersvängande bilist och avåkningar eller har jag fel där (någon får gärna rätta mig isåfall).
Kamror borde sitta utanför skolor eller där det behövs men de gör sällan det tycker jag.
Om man tittar på placeringen sitter de ofta så man ska åka dit. som ofta i slutet av en nerförsbacke på en rak väg 8av10 gånger. Lite mycket fart nerför backen och du är rökt. Pengar min vän det handlar det om.
Jag rekomenderar att läsa SMC remissvar till VV om du inte gjort det.
Mjölka pengar på brottslingar? har de pengar? är det inte därför de snor sakerför att de behöver pengar. insnöad kan du vara själv.
Håller med dig. Ryckig körning blir det verkligen villket gynnar miljön (NOT)
Jag kör ofta mellan Göteborg och Trollhättan ibland. Skrattar ihjäl mig nästan när folk bromsar vid kamraskåpen och kör förbi i 70 km för de är osäkra om de missat en hastighetsskylt. Trafiksäkerhet var det ja.![]()
det här händer nästan varje gång jag åker 45:an.
Det finns (minst) ett par viktiga skillnader mellan angiveriplikt och ägaransvar.Nej, inte ännu. Men det [angiverilag] kan ju bli en tänkbar väg som juridiskt sett kanske är enklare än ägaransvar men i princip ger samma effekt.
Jag förstår vad du menar. Men samtidigt hur mycket ska man gå med på? Vad bli det nästa gång en inopererad kapsel som talar om var du är och gör att du har dåliga gener och får cancer om 10 år betala vården nu. Mycket dålig jämförelse jag vet men men.
Det är ganska skrämande vart samhället är på väg.
Visst, det är läskigt att tänka sig att någon vet exakt vad du gör, när du gör det och hur du gör det alltid. Tyvärr är det väl den enda rätta vägen att gå då folk inte förstår vilken frihet vi i Sverige har idag.
I London t.ex. har de kameror i princip överallt och polisen har ett regskyltsavläsningssystem som talar om vilka som inte har försäkring, ej lagliga fordon etc. etc.
Det är svårt att balansera.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden