Regskylt fram på motorcyklar

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Skulle skriva en artikel till skolan som handlade om en företeelse eller risk som involverar en myndighet, en organisation samt ett företag.
Jag valde att skriva om ämnet regskylt fram på hojar.
Myndighet - Vägverket
Organisation - SMC
Företag - McRF (hojimportörernas branschorganisation)
Artikeln är enbart ett skolarbete. :mattias OBS. Den kommer inte att publiceras!! OBS. :mattias

Hade varit kul med lite kommentarer! Bra, dålig, för lång, för kort osv...
Here goes... :)

---

Registreringsskylt på motorcyklar

Mer än 50 motorcyklister omkom i trafiken under 2006. I år kom Vägverket med förslag på registreringsskylt fram på motorcyklar. Alla är dock inte överens om att det är den bästa åtgärden för att få ner dödsolyckorna. (ingress)

Varje år omkommer ett antal motorcyklister runt om i landet. Den nollvision som gäller för antalet döda i trafiken innefattar inte bara bilister, utan alla som trafikerar våra vägar. I år har olika åtgärder diskuterats för att sänka antalet döda motorcyklister, bland annat har registreringskylt fram på motorcyklar förts fram som förslag från Vägverket. Förslaget ledde till livliga diskussioner bland motorcyklister.
Bland de organisationer som fick möjlighet att tycka till utifrån en remiss från Vägverket finns Sveriges MotorCyklister (SMC) samt Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund (McRF). Bägge dessa organisationer visade sig vara negativt inställda till förslaget.

Tanken är god
Syftet med förslaget är att kunna registrera även motorcyklister i fartkameror och på så vis få ner farterna hos förarna.
-Tanken är god menar Per Johansson, VD på McRF, men påpekar att tillverkarna av motorcyklar idag har en enorm marknad som förhindrar att varje land kan ställa enskilda krav på en motorcykels utformning. Att tvinga fast en skylt fram på en motorcykel som inte är anpassad för det kan påverka aerodynamiken och därigenom väghållningen negativt. Det skulle alltså bli svårare att kontrollera fordonet i högre hastigheter, något som inte är eftersträvansvärt hos McRF.
Istället vill man se någon form av digital registrering, kanske ett datorchip i motorcykeln som går att läsa av när föraren passerar en fartkamera. Men sedan kvarstår problemet med identifiering av föraren, något som inte går så länge han eller hon använder hjälm.

Ett slag i luften
SMC anser att skylt fram på motorcyklarna är ett slag i luften om det är dödsantalet man vill få ner, då endast fyra av 55 dödsolyckor i år har skett på vägar med fartkameror. Av dessa har dessutom ingen skett på grund av för hög hastighet, istället har det varit våt vägbana, traktor med släp och vajerräcke som varit orsak till den allvarliga utgången för förarna.
Maria Nordqvist på SMC är kritisk till Vägverkets brist på hänsyn till motorcyklister i det totala vägtransportsystemet. Hon menar att av de motorcyklister som dör i trafiken är andelen unga män som kör sporthoj mindre i år än förut, mycket tack vare utbildning och kurser annordnade av SMC. Här får förarna lära sig hur man hanterar sin motorcykel, kurvtagning och bromsteknik. I år är det istället en större andel grupp medelålders förare som omkommit. Återigen tror Nordqvist att utbildning hade kunnat bidra till att få ner dödsantalet. Ett förslag med olika punkter på åtgärder, där utbildning av motorcyklister finns med, har skickats till Vägverket.
-Men enbart utbildning av motorcyklister räcker inte, påpekar Nordqvist. Det handlar om att börja innefatta motorcyklarna i nollvisionen från Vägverkets sida. När man bygger en ny väg bör den vara mc-anpassad redan från start. Som exempel så sätts det i Sverige upp vajerräcken på otaliga vägar. Dessa omtalade vajerräcken är förbjudna i Holland medan Norge valt att inte längre sätta upp fler, då de orsakar mer skada än nytta för motorcyklister vid en olycka. I Sverige har nu ett samarbete mellan SMC och Vägverket inletts för att undersöka möjliga ”mc-vänliga” räcken.

Hastigheten är boven
Ansvarig på Vägverket, Kjell-Åke Sjödin, säger att avsikten med skylt fram på motorcyklar inte enbart är för att kunna registrera fordonen med fartkameror. En tydlig skylt fram hade även kunnat underlätta identifiering från polisens sida, till exempel vid möte med en motorcyklist som kör vårdslöst eller inte håller hastighetsgränsen.
Sjödin menar att det ofta är hastigheten som är boven i dramat.
-Det vet man ju, när man kör på en 110-väg. Det är nästan inga motorcyklister som håller hastigheten.
Han pekar på det faktum att en motorcyklist är betydligt mer oskyddad än en bilist. Hastigheten orsakar värre skador på den som kör motorcykel än den som sitter i sin bil, med bältet på.
Hur Vägverket tänker fortsätta nu när alla remissvar har kommit in vet Sjödin inte än. Majoriteten av de tillfrågade var negativt inställda till förslaget.
Alla vill minska antalet döda i trafiken, det är hur man vill göra det som skiljer sig åt. Skylt eller utbildning, det får framtiden utvisa. Att debatten fortsätter råder det ingen tvekan om.


Text: Ola Birgander
 
Tycker det var en intressant och välskriven artikel. Skulle kunna misstas för en artikel för i princip vilken dagstidning som helst, i mina ögon.

Att den ansvarige på VV säger om motorcyklar att "-Det vet man ju, när man kör på en 110-väg. Det är nästan inga motorcyklister som håller hastigheten." är dock nästan skrämmande fördomsfullt. Med den inställningen ser framtiden knappast ljus ut för MC-förare.
 
Sakligt, torrt, välstavat och korrekt. Lagom styckeindelning vilket gör det lättläst.
Kan önska att argumentationen gentemot berörda myndigheter, vad gäller mc-relaterade frågor, hade innehållit lite mer av denna ton. Tror vi hade fått mer gehör för våra åsikter än att som nu brista ut i förolämpande svador där man kommer med ogrundade teorier om tex en regskylts möjliga eller påstådda farlighet. En resonerande ton och en saklig framställning med respekt för de människor som skall bedöma "protestmaterialet" kan bara gynna den som talar för en sak.
Att använda en hyggligt korrekt svenska, med någorlunda stavning utan tillmälen, är inte att förakta i kontakten med myndigheter. Däremot har jag nog inte sett ett sånt exempel vad gäller agget mot fartkameror eller regskyltar, detta forum inkluderat.
Fikar du komplimanger? Ok, komplimanger, minst VG+. Berätta vad du fick!

Att den ansvarige på VV säger om motorcyklar att "-Det vet man ju, när man kör på en 110-väg. Det är nästan inga motorcyklister som håller hastigheten." är dock nästan skrämmande fördomsfullt. Med den inställningen ser framtiden knappast ljus ut för MC-förare.

Tycker det är bra att det är han som sänker "saklighetsnivån". Kan då folket från mc-sidan undvika att kläcka ur sej sånt, ja då ökar ju trovärdigheten medan VV framstår som okunniga och ignoranta.
 
Last edited:
Ett faktafel i texten. VV har uttryckligen sagt att motorcyklar INTE ingår i nollvisionen.
För övrigt så borde någon förklara för farbror Sjödin att anledningen till att han inte ser några motorcyklar som kör 110 är at de håller ett (någorlunda) konstant avstånd till honom själv (för han håller väl 110?), vilket alltså betyder:
1) De enda fordon han ser är de som ligger i hans omedelbara närhet, eller håller en hastighet som skiljer mycket ifrån hans egen.
2) Sjödin är en idiot om han inte förstår det själv.
 
Sakligt, torrt, välstavat och korrekt.
...
Kan önska att argumentationen gentemot berörda myndigheter, vad gäller mc-relaterade frågor, hade innehållit lite mer av denna ton. Tror vi hade fått mer gehör för våra åsikter än att som nu brista ut i förolämpande svador där man kommer med ogrundade teorier om tex en regskylts möjliga eller påstådda farlighet. En resonerande ton och en saklig framställning med respekt för de människor som skall bedöma "protestmaterialet" kan bara gynna den som talar för en sak.
...
Däremot har jag nog inte sett ett sånt exempel vad gäller agget mot fartkameror eller regskyltar, detta forum inkluderat.

1. Förolämpande svador?? :confused:
Eventuella "ogrundade" teorier om skyltens påverkan på väghållningen kom från McRF, inte mig. (Exakt vad är det som du upplever som förolämpande svador?)

2. Av sex stycken remissinstanser som fick tycka till om förslaget var det inte en enda som var positiv till förslaget om skylt fram.

3. Vem har agg mot fartkameror?

Jag har väldigt lite personliga åsikter med i artikeln, istället har jag försökt hålla mig saklig och uttryckt andras tankar.
Kan hända att du skämtade, i så fall är jag bara lite trög... :rolleyes:

(Tackar så mycket för att du (o ni andra med :) ) tar dig tid att ge synpunkter, jag vill bara få reda på exakt vad du menar.)
 
slarvfel

1. Förolämpande svador?? :confused:
Eventuella "ogrundade" teorier om skyltens påverkan på väghållningen kom från McRF, inte mig. (Exakt vad är det som du upplever som förolämpande svador?)

2. Av sex stycken remissinstanser som fick tycka till om förslaget var det inte en enda som var positiv till förslaget om skylt fram.

3. Vem har agg mot fartkameror?

Jag har väldigt lite personliga åsikter med i artikeln, istället har jag försökt hålla mig saklig och uttryckt andras tankar.
Kan hända att du skämtade, i så fall är jag bara lite trög... :rolleyes:

(Tackar så mycket för att du (o ni andra med :) ) tar dig tid att ge synpunkter, jag vill bara få reda på exakt vad du menar.)

1. Läste du inte berömmet? Allt,(tror det är två meningar), som kommenterar din framställning är positivt menat. Tom att det är "torrt" skrivet är i denna kontext är jämställa med tydligt/begripligt, dvs bra.
Kanske fel av mej att sen lägga in personliga synpunkter på hur debatten går, men förvånas över den låga nivån på debatterandet från mc-håll, inte minst på detta forum där man till skillnad från din uppsats gör bort sej med taffliga formuleringar och onödiga påhopp som inte gynnar den allmänna uppfattningen om skyltens vara eller icke vara det minsta, (orkar inte leta upp tråden/trådarna) .
Visst berömde jag ditt språkbruk? Läste i Mc-folket hur det strömmade in förslag på hur världen skulle implodera om man införde regskylt fram, ingen fråga hade väckt ett sånt intresse. Är det inte dags att sätta saker i rätt perspektiv? Vi lever i ett samhälle där övervakningen bara kommer att öka, främst med argumentet "individens trygghet", vilken inte kan skyddas utan inskränkningar i densamma. Att tro att mc-n skulle få vara någon frizon i detta Orwellska scenario är bara tramsigt. Problemet med identifiering av föraren kvarstår, chipet i pannan är inte långt borta, om du frågar mej.
2. Tror du jag är för skylt fram? Inte det minsta, talar ju i egen sak och vill eliminera alla risker att förlora kortet utan att göra avkall på vad jag tycker är kul! Men är sättet att lägga fram "motståndet", som det gjorts i mctidningar och internetforum, något som vinner ökad respekt i beslutande församlingar? Jag tror inte det. Att en skylt fram skulle göra en hoj farlig på vägar med våra hastighetsbegränsningar är bara trams. Hur kan då ett fordon som vespan vara tillåten fortfarande? Chopperåkarna surrar tält och liggunderlag på gaffeln och touringåkarna monterar packväskor som rymmer inköpen från Ullared tillräckligt för en mindre familj utan att slitas av vägbanan i hastigheter över den dubbla tillåtna. Konspirationsteoriernas Mecka. Vad som är viktigt är att man är beredd att åsidosätta det individens skydd som finns i grundlagen samt att gå tvärtemot den union man föst oss in i med tvivelaktiga metoder. Kan hålla på länge...
3. JAG tycker illa om dem, (och många med mej, vågar jag hävda)!
Tycker denna företeelse är ett resursslöseri och ett storebrorsbeteende i samma anda som jag beskrivit ovan, mest för att vänja oss vid obemannad övervakning. Är min hållning rimlig och relevant i denna fråga? Tveksamt. Skriker jag och gormar mot fartkameror som företeelse? Nej, men ventilerar gärna min hållning i en saklig och vettig ton på rätt plats. Nu finns inte kamerorna på mina favoritvägar än. Blir värre när vartenda fordon och förare är är uppkopplade mot GPS-en.
Har inte anklagat dej för att framföra någon personlig åsikt, däremot berömt sakligheten, språkbruket och inte minst stavningen i din inlaga och menar att det är denna ton som behövs när vi strider för något,"tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin"!
Är detta tydligt nog? Hoppas det och välkomnar reaktioner också från dej!
Jag vet att det är för långt skrivet men är uppenbarligen oförbätterlig.
 
Last edited:
Kanske fel av mej att sen lägga in personliga synpunkter på hur debatten går, men förvånas över den låga nivån på debatterandet från mc-håll, inte minst på detta forum där man till skillnad från din uppsats gör bort sej med taffliga formuleringar och onödiga påhopp som inte gynnar den allmänna uppfattningen om skyltens vara eller icke vara det minsta, (orkar inte leta upp tråden/trådarna).

Kunde inte annat än le stort när jag läste. :)
Jag hade helt enkelt missförstått vad du menade. Att du talade om den allmänna debatten vad gäller de olika punkterna (skylten, kamerorna).

Jag håller helt o fullt med dig, för oss motorcyklister är det bättre att diskutera ämnet med sakliga argument, istället för att bara skrika "Vägverket är idioter". :tummenupp

Tack för dina tankar och åsikter! Hoppas du får en bra helg, vi ses på forumet.


Mvh
Ola
 
En detalj som kom fram i NTF's undersökning var väl, om jag inte minns fel, att pp 110-väg så körde bilisterna fortare än motorcyklisterna. Sjödin har alltså ett faktafel där i ett påstående att man vet väl hur det är på 110-väg... vore ju en fin sak att lägga in i artikeln.
 
Artikel

Bra skrivet men vad tycker du?

Eftersom det är din artikel och just "bara" en artikel kan även du komma undan med faktafel. Vinkla den utifrån dig själv så att den berättar ditt budskap. Om det hade varit en uppsats hade du behövt källhänvisnnigar men eftersom det just är en artikel har du möjlighet att vinkla det som du vill.

Det vill säga att uttrycket "-Det vet man ju, när man kör på en 110-väg. Det är nästan inga motorcyklister som håller hastigheten." kan du ta bort om det inte gagnar ditt syfte med artikeln.

Alternativt kan du argumentera emot det.

Det är ju lite grann beroende på vilken sorts tidning en artikel finns i, och ibland under vilken sektion. Men jag hade gärna läst något där du tar ställning och använder de olika "fraktionernas" olika argument till att motivera ställningstagandet. :tummenupp
 
Last edited:
Läste igenom en gång till efter att ha läst Sun Kings inlägg och såg en mening som inte är riktigt bra;
"Av dessa har desutom ingen skett på grund av för hög hastighet, istället har det varit våt vägbana, traktor med släp och vajerräcke som varit orsak till den allvarliga utgången för förarna".

Förslag;
Hastigheten har dock inte varit orsaken i något av dessa fall. Istället har det varit våt vägbana, traktor med släp eller vajerräcke som varit orsak till den allvarliga utgången för förarna.

Dessutom har inte någon (av dem) skett på grund av för hög hastighet. Istället...

Har inte ändrat mer än nödvändigt på ordvalet då det är din artikel. Tycker meningen var för lång samt att kommateringen var inkorrekt. "Ingen" är inte ett bra ord i sammanhanget språkligt sett, även om ingen,(se där, det ser inte bra ut), missförstår vad du menar. Skillnad om du citerar, gör du det?

Lite nyfiken på vad det var som fick dej att le?!
 
Last edited:
Bra skrivet men vad tycker du?
...
Men jag hade gärna läst något där du tar ställning och använder de olika "fraktionernas" olika argument till att motivera ställningstagandet. :tummenupp


Jag är emot skylt fram, jag håller med SMC om att det inte finns några vettiga argument för det alternativet.
Det är bara ett sätt för Vägverket att slippa bekosta dyrare mc-vänliga räcken, utbildning till både bil- o mcförare osv. :mad:

I artikeln ville jag framförallt skapa debatt.
Sen försökte jag väl ändå få läsaren att ta ställning emot skylt fram, utan att göra det alltför kritiskt mot Vägverket. (De gör bort sig själva känns det som.)


Till bluridge:
Det som fick mig att le var väl insikten att jag missförstått dig. När jag insåg att du tyckte att artikeln var helt ok blev det plötsligt lite roligare att läsa om vad du skrivit. :)
 
regskylt

Det fattar väll den dumme att det är en bunke såskukar som är så satans hårt hållna hemma så att dom måste fråga om lov för att ens få gå o pissa som har kommit fram till denna fantastiska idé!

För får inte dom köra båge utan tvingas puttra fram i sin sunkiga jävla kombi som är ungefär lika sexig som en sugga i string (som för övrigt liknar deras domderande fruar) så ska jäääävlar ingen annan tro att dom ska få köra för fort förbi en fartkamera...


Så nu har jag sagt vad jag tycker...
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top