Regplåten knappt synlig

Tror det är såhär ang. skylten iaf.
Orginalskylt dold 300:-
Miniskylt, oavsett placering 400:- samma som om du inte har nån alls.

Så här sa en länman till mig i somras när han stoppade mig:
"Man ska kunna läsa skylten från 15 meter. Man FÅR placera skylten var man vill bak, bara den är fullt synlig!"

Lite om detta har vi diskuterat i denna tråden;
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=88760

Last edited:
Lobo Gixxer skrev:
"Man ska kunna läsa skylten från 15 meter. Man FÅR placera skylten var man vill bak, bara den är fullt synlig!"
Det var minst sagt en vag förklaring.
Vad är bak? Det är ju överallt utom fram om man vill.

Jag har som sagt hört från flera att den INTE får sitta framför bakaxeln vilket verkar troligt eftersom det är lätt att kolla.
Någon som VET vad som gäller?

sandstream skrev:
Det var minst sagt en vag förklaring.
Vad är bak? Det är ju överallt utom fram om man vill.

Jag har som sagt hört från flera att den INTE får sitta framför bakaxeln vilket verkar troligt eftersom det är lätt att kolla.
Någon som VET vad som gäller?

He he, nähä..
Men jag käftade inte emot iaf.Klarade ju mig från böter :tummenupp

Man får sätta skylten i hjulhuset (det finns inget som säger att man inte får placera skylten framför bakaxeln) men den skall vara fullt synlig och vara belyst, dom som har synlig skylt och fått böter i alla fall så beror det på att skylten inte är "synlig" om det saknas skyltbelysning.

Så här har jag min,står man en bit bakom så syns den väl.Har klarat mej nu i 3säsonger,men min förra R1a så hade jag en miniskyllt 400:- i böter direkt

Bifogat

• R1 mindre 2.JPG
    R1 mindre 2.JPG
    82.5 KB · Visningar: 99
Last edited:
när jag läste till teorin förra året har jag för mig att det stod att man inte behöver blinkisar" alls på en mc utan man får visa med händerna om man vill. Någon som kan bekräfta/dementera?

Magz skrev:
när jag läste till teorin förra året har jag för mig att det stod att man inte behöver blinkisar" alls på en mc utan man får visa med händerna om man vill. Någon som kan bekräfta/dementera?
Det gäller MC som är äldre än 1986 års modell om jag minns rätt. Nyare hojar måste ha blinkers.

Swedie lyckades modifiera mitt arsle så att det gick att sätta dit ett baklyse, nu ska blinkisarna dit bara sen är klart.. :)
Nu är det bara hastighetsmätaren som går för sakta, när man tror att att man ligger mellan 90-100 börjar folk sniffa en i baken.. sen kläcker johnny ur sig att den inte stämmer... men då kan jag iallafall skylla på att det inte är mitt fel att jag kör sakta ;)

Magz skrev:

Man får köra utan både blinkers och bromsljus om man ger tecken med handen. Man får dock ej köra utan parkeringsljus. Dessa regler gärre oavsett årsmodell.

/Peter

Peter80 skrev:
Man får köra utan både blinkers och bromsljus om man ger tecken med handen. Man får dock ej köra utan parkeringsljus. Dessa regler gärre oavsett årsmodell.

/Peter

VVFS 2003:23

Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.
Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.

Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms används.

Blev stoppad förra året på hemväg ifrån Bikemeet o vips !....så var man 300:- fattigare ! Originalskylten i hjulhuset....

Mkt trevlig polis o jag frågade vad det var för regler som gällde. Han letade i sina pärmar o kom fram till att :

HELA skylten ska vara fullt synlig ifrån 75 m håll rakt bakom hojen. INTE läslig alltså , utan man ska kunna se hela skylten utan att ngn del av mc:n täcker för o skymmer den. Däck , hugger , stänkflärp...vad som helst.

Skylten ska även gå att se ifrån sidan enligt hans pärm , så den får inte sitta INNE i hjulhuset. Men det kan det ju faktiskt funka på hojar som är riktigt clean där bak...... Återigen inte LÄSLIG , utan SYNLIG.

Lobo Gixxer skrev:

Min skylt sitter i hjulhuset. Syns bra så länge man inte sitter på hojen...
I övrigt helt rensad, inte ens skyltbelysning...

Men jag har blivit stannad 3 ggr i sommar.. första var iofs bara en blåskontroll, men han gick iaf runt hojen men sa inget.
Andra kollade körkort och så, men hojen var ok enligt honom.

Tredje kollade lite mer på hojen.. men godkände ändå hojen.
Men han var nog lite grön, för enligt honom så kunde han ändå inte bestämma om det var rätt eller fel, eftersom det är besiktningsmannens jobb och säga det.. Så därmed frånsa han sin egen rätt att ge mig böter, typ.. :rolleyes:

CHROLO skrev:
VVFS 2003:23

Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.
Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.

Stopplykta på motorcykel av årsmodell 1975 till och med 1977, behöver inte tändas när motorcykels framhjulsbroms används.

Ok.
Jag läste bara i min gamla MC teoribok, antar att den inte går på djupet speciellt mycket.
/peter

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...