Regplåten knappt synlig

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
Har sett ett flertal hojar med regplåten "inne" i hojen.
Är det lagligt?
Och om det inte är lagligt, varför ens ha den då? (om man inte har ngn knappt som fäller fram den då när farbror polis kommer) :)

Tacksam för svar!
jonthe

fortsomfan skrev:
Är det lagligt?
Och om det inte är lagligt, varför ens ha den då? (om man inte har ngn knappt som fäller fram den då när farbror polis kommer) :)

Tacksam för svar!
jonthe

knapp menar jag :kocko
:)

= Böter om det är en grinig Polis....Samma sak gäller mini skylt.....

fortsomfan skrev:
Är det lagligt?

Tacksam för svar!
jonthe

du får 100kr mindre i böter om du har en dåligt-placerad reg. plåt än om du skulle sakna den helt... Dessutom skiter ju de flesta "icke-trafik"-poliser i om du har den på fel ställe, men en hoj som saknar reg. plåt helt och hållet lär ju alla i blått vilja ta en titt på.

I Västerås för du 400:- om reggplåten befinner sig i hjulhuset samt halv dold eller har mini reggplåt...

Jag fick böter för min mini plåt för typ 1.5månad sedan och den syntes bra och då berättade mc polisen att dom tar ALLA som har mer eller mindre dold skylt eller kör med mini skylten...

Allt detta kan ju va olika i vilken län man bor i....

mini-knutten skrev:
du får 100kr mindre i böter om du har en dåligt-placerad reg. plåt än om du skulle sakna den helt... Dessutom skiter ju de flesta "icke-trafik"-poliser i om du har den på fel ställe, men en hoj som saknar reg. plåt helt och hållet lär ju alla i blått vilja ta en titt på.

Crille skrev:
I Västerås för du 400:- om reggplåten befinner sig i hjulhuset samt halv dold eller har mini reggplåt...

Jag fick böter för min mini plåt för typ 1.5månad sedan och den syntes bra och då berättade mc polisen att dom tar ALLA som har mer eller mindre dold skylt eller kör med mini skylten...

Allt detta kan ju va olika i vilken län man bor i....

konstigt, läste i någon tråd här på SH att man fick 300 för dåligt placerad plåt och 400 för ingen alls :va. Men som sagt, har aldrig åkt dit för det själv...

mini-knutten skrev:

Aa det är klart men ja mena bara om man va ute och körde alltså! :)
JF

mini-knutten skrev:
konstigt, läste i någon tråd här på SH att man fick 300 för dåligt placerad plåt och 400 för ingen alls :va. Men som sagt, har aldrig åkt dit för det själv...

Jag fick 300kr för att ha den i hjulhuset (fullt synlig).

Ingen har dock svarat vad som händer om man åker dit igen utan att ha åtgärdat det..?????

Edit: Är det en gris i en bil så är det bättre att inte ha skylt, lätt att köra där ifrån utan att de kan göra något åt det..

Hur mycke böter får man inga blinkisar och inget baklyse?
Har lite svårt att montera det just nu på min hoj

Lånar tråden lite

Alicia skrev:

Lånar tråden lite

Vad jag förstått så finns det inga direkta regler utan de hittar på lite "på känn". Dom skulle säkert hitta fel på en 100% orginalhoj om dom så ville..

Jag snackade med en kille som menade att dåligt placerad skyllt har regler. Från ett visst avstånd i en viss vinkel ska den vara synlig. Han kör en R1 fighter. Tyvärr fick jag inte tag på honom för att veta exakt vad som gäller. Men det borde ju finnas på vv eller någonstan. Han har iaf klarat sej från böter och har plåten i hjulhuset.

Eftersom jag har en annan bakdel på min hoj som dessutom är en kraschkåpa så det är lite svårmonterat, dessutom har jag inga lösa blinkisar eller något baklyse som passar just en zx6r bakdel...
Hade tänkt att köra hoj upp till Gelleråsen imorgon å se på racen om vädret tillåter

Sep skrev:
Vad jag förstått så finns det inga direkta regler utan de hittar på lite "på känn". Dom skulle säkert hitta fel på en 100% orginalhoj om dom så ville..

Skylten ska vara väl synlig på 25 meters avstånd, så kan man se bokstäverna på 25 meter så ska det vara godkänt el nåt sånt

Master_ skrev:
Jag snackade med en kille som menade att dåligt placerad skyllt har regler. Från ett visst avstånd i en viss vinkel ska den vara synlig. Han kör en R1 fighter. Tyvärr fick jag inte tag på honom för att veta exakt vad som gäller. Men det borde ju finnas på vv eller någonstan. Han har iaf klarat sej från böter och har plåten i hjulhuset.

Sitter och söker på vv.se och polis.se men jag lyckas inte riktigt hitta något om det.. Någon som har länk?

Skylten får INTE sitta framför bakaxeln och ska kunna läsas utan problem på ca 20 meters avstånd.
Är inte helt hundra men har för mig att man får vinkla skylten 5 grader framåt (i underkant) och 20 grader uppåt.
Alicia skrev:
Eftersom jag har en annan bakdel på min hoj som dessutom är en kraschkåpa så det är lite svårmonterat, dessutom har jag inga lösa blinkisar eller något baklyse som passar just en zx6r bakdel...
Hade tänkt att köra hoj upp till Gelleråsen imorgon å se på racen om vädret tillåter
Oavsett vad det är i böter så skulle jag inte råda dig att åka utan bromsljus och blinkers.
När du ska svänga och har börjat bromsa ser kanske inte bilen bakom det och resultatet kan bli allt annat än roligt.
Sep skrev:
"Inga direkta regler" :rofl
Vi bor i Sverige och här finns regler för ALLT.
Vart stoppad i somras av en bumse och slapp böter men frågade vad det hade kostat om han vaknat på fel sida.
Han tog då fram sin lilla pärm med bötesbeloppen för allt mellan himmel och jord och jag lovar att det finns bestämda bötesbelopp för avsaknad av vägvisare och bromsljus.

sandstream skrev:
Skylten får INTE sitta framför bakaxeln och ska kunna läsas utan problem på ca 20 meters avstånd.
Är inte helt hundra men har för mig att man får vinkla skylten 5 grader framåt (i underkant) och 20 grader uppåt.
Oavsett vad det är i böter så skulle jag inte råda dig att åka utan bromsljus och blinkers.
När du ska svänga och har börjat bromsa ser kanske inte bilen bakom det och resultatet kan bli allt annat än roligt.
"Inga direkta regler" :rofl
Vi bor i Sverige och här finns regler för ALLT.
Vart stoppad i somras av en bumse och slapp böter men frågade vad det hade kostat om han vaknat på fel sida.
Han tog då fram sin lilla pärm med bötesbeloppen för allt mellan himmel och jord och jag lovar att det finns bestämda bötesbelopp för avsaknad av vägvisare och bromsljus.

Okej, men var kan man hitta dessa regler? För det står inget om varken bakaxel eller vinkling på varken vv.se eller polis.se..

Sep skrev:
Okej, men var kan man hitta dessa regler? För det står inget om varken bakaxel eller vinkling på varken vv.se eller polis.se..
Tror det var förra året som ett PDF-dokument cirkulerade här på SH med alla regler för registreringsskyltar.

Jag har också sökt efter det dokumentet senare men aldrig hittat det :(

Alicia skrev:

Lånar tråden lite
Har du en racebakdel helt utan bakljus så finns det risk att du får omedelbart körförbud.

Annars kostar det:

* Inget bakljus 400, 800 om det är mörkt/dålig sikt
* Inget bromsljus 400, 800 om det är mörkt/dålig sikt
* Ingen reflex 400
* Ingen skyltbelysning 200
* Inga blinkers 400

Summa 1800 - 2600 Kr

http://www.trafikjuristen.se/

Sep skrev:

Jag hittade något för ett tag sedan hos VV om vinkeln (mellan 5 och 30 grader), men inget egentligen om placering bakom bakaxeln. Fanns bara en bild som illustrerade hur det skulle se ut (med en hoj modell CB500 från 1980 som förebild :3freak ).

Alicia skrev:
Skylten ska vara väl synlig på 25 meters avstånd, så kan man se bokstäverna på 25 meter så ska det vara godkänt el nåt sånt

Jopp.. något sånt var det.. Så det e bara att mäta.. Ska fixa min med så den sitter i hjulhuset.. skylten sabbar ju hela bakdelen

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back