Regplåt med centrerad text

Eh.. det är inte "snuten" som gjort lagarna PUCKO!

Antar att du själv är snut, efter som du tog åt dig och kallade mig PUCKO!? Jag, med de flesta skattebetalare tycker nog att det finns viktigare arbete för två polismän att uträtta, än att stå en halvtimma en kväll i Stockholm och leta fel på EN mc..det enda de ytterst dryga männen hittade var att den e-märkta reflexen satt klistrad på regskylten under skattemärket. Det måste ju innebära livsfara, för ombesiktning blev det. Åke in med hojen till bilprovningen i samma skick, och den gick i genom utan anmärkning! Beter man sig som en fitta i sitt jobb, så blir man kallad fitta. Inte bara inom Polisen. Bara gilla läget, precis som jag fick ;)
 
men kommer inte transportstyrelsen ändra det tro? jag hoppas mer på enradig skylt till även mc.:blah
 
Att köra med en icke godkänd skylt klassas som att köra utan skylt.
Kostar 1500 pix.

hmm källa på det??

ganska säker på att det kostar 3000kr om man är utan skylt (måste jag ta fram källa på det nu:huvet )
 
Tidigare var det billigare att köra med felplacerad skylt än utan skylt, varpå en del stoppade skylten under sadeln och sparade ett par spänn mot att köra helt utan.
 
Vad kan det rubriceras som om man helt enkelt skulle
kapa ner en originalskylt på bredden,skattemärket behöver
ju inte få plats längre och det man tar bort är ju bara en del
av skylten som inte behövs längre.

Olagligt säkerligen men vad bedöms det som,det är ju fortfarande
en i grunden laglig skylt men något moddad?
 
Vad kan det rubriceras som om man helt enkelt skulle
kapa ner en originalskylt på bredden,skattemärket behöver
ju inte få plats längre och det man tar bort är ju bara en del
av skylten som inte behövs längre.

Olagligt säkerligen men vad bedöms det som,det är ju fortfarande
en i grunden laglig skylt men något moddad?

Den räknas inte längre som en laglig skylt om du förändrar den.
 
Vad kan det rubriceras som om man helt enkelt skulle
kapa ner en originalskylt på bredden,skattemärket behöver
ju inte få plats längre och det man tar bort är ju bara en del
av skylten som inte behövs längre.

Olagligt säkerligen men vad bedöms det som,det är ju fortfarande
en i grunden laglig skylt men något moddad?

Om du kapar av skylten så kapar du även bort den svarta kanten, denna svarta kant avänds som en referens när rättsväsendet skall läsa av skylten, finns ej kanten vet rättsväsendet ej var text och siffror börjar respektive slutar, avläsning blir således omöjlig. Därför blir skylten olaglig av denna behandling.:)
 
det är ju samma böter om man kör utan, som att köra med egentillverkad (läs ej tillverkad utav transportstyrelsen).

jag hade skippat helt och hållet om det vart så viktigt med regplåtens utseende.

Jag bryr mig inte om utseendet men det är mer än lite dumt att ta bort plåten istället för att ha en "centrerad"!
Det finns faktist ganska många trevliga och schyssta poliser som skiter i småsaker men kör du utan skylt får du garanterat böter av dom med!
 
Jag vet att oräkneliga hojåkare har åkt dit för att ha kört med felaktig skylt, och den allmänna uppfattningen är att allt som inte har tillverkats av transportstyrelsen är felaktigt, men är det någon som testat i domstol, med en bra advokat, vad som gäller om man kört med en korrekt utformad skylt som inte är tillverkad av transportstyrelsen?

Det jag hittar i lagen (2001:650, 7 kap) ger inget tydligt svar:
5 § När ett fordon har registrerats skall Transportstyrelsen tillhandahålla två registreringsskyltar för varje bil och en registreringsskylt för varje motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon. Förordning (2008:1283).
Det säger ju strängt taget bara att du har rätt att få/köpa en skylt av dem.

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.
Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.

8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).
Vad betyder i föreskriven ordning? Var står det att en skylt som är korrekt utformad inte är i föreskriven ordning, även om någon annan tillverkat den? Min gissning är att det är något som alla bara "vet", men som inte är sant. Förordningarna 2008:1283 och 2009:936 ger inget förtydligande i frågan.

Om man rent hypotetiskt antar att jag har rätt så blir ju frågan om vad lagen säger om utformningen ganska intressant. Transportstyrelsen skriver på sin hemsida att skyltens storlek är fastställd enligt lag, och att en MC-skylt ska vara 195x155. Jag hittar inte den lagen, men om vi antar att det är sant, vad säger lagen mera? Jag kan tänka mig att storleken på texten är definierad, men har svårt att tro att det står hur långt till vänster den ska stå.

Frågan är av ett rent akademiskt intresse för mig, jag har inga planer på att tillverka någon egen skylt, utan är bara nyfiken på vad lagen egentligen säger. Slå gärna en paragraf i skallen på mig som motbevisar min hypotes.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top