Regnvurpa.. nästan

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Ja.. nu jävlar har jag varit i farten igen.
Jag och Warburton var ute o puttrade i regnet. Kom in på en liten väg, smal och slingrig med bondgårdar o hus lite här och var. Vi puttrade runt sakta eftersom det var halt och ingen vidare sikt vid möte.

I en svag uppförsbacke med lätt venstersväng så händer det. Bakhjulet toksläpper... Värre än is för fasen!!!
Jag körde i kanske 40 och gasade inte häftigt. Vad ska man tro som orsak?

*Dåligt bakdäck
*Regnvåt och därför hal asfalt (svart blank)
*Regnvåt asfalt + diesel

Själv hoppas jag på diesel eftersom annars är mina Pilot Road däck riktigt dåliga. Iof är bakhjulet lite slitet... ca två mm kvar i mitten men det där var nått så sjukt det släppte.

Fötterna tappade fästet på pinnarna, bena fladdrade omkring, styret fladdrade och jag trodde jag skulle klota åt helvette in i en ek!
Sen som om det inte var nog så stannade jag vid vägkanten, med hjärtat i halsgropen och satte ner foten.... I DIKET!!! det var mycket olämpligt. Som tur var så hände inget förutom att självförtroendet fick sig en törn och jag konstaterat inte kan köra hoj.

Får man lägga in ett 4e alternativ? :D

Allvarligt skojat så låg det säkert nåt skit där... olja/diesel/koskit...

Om du inte har känt (kännt?) av tendenser till släpp tidigare så är det ju förmodligen inte däcket. Det kan ju varit en fullagning av asfalten med mest olja (blir ju väldigt slätt o blankt) eller som du säger en dieselfläck. Eftersom du skriver att det var bondgårdar i närheten så är det kanske troligare en traktor som dumpat lera, blir sjukt halt vid regn. Skönt att det gick bra iaf!

Finns oändligt med skit som kan ligga på vägen.
Till och med vanligt hederligt vägdamm kan bli som snor när det är blött.
Men tur att det gick bra för dig iaf!
//Tobbe

Sorry...men det där var roligt.... :lol
Tur att det gick bra!

Själv parkerade jag jojjen i rumpan på en polares hoj i helgen, tvärstop, sen ramlade jag som en mumie ner på sidan..klarade mig med böjd växelpinne...

Man lär så länge man lever heter det... :tummenupp

:)
Nu känns det mycket bättre :tummenupp

Lite skakis är man nu iallafall för regn... Är Pilot Sport "bättre" än Road, alltså har dom bättre grepp? Att dom slits som faan kan jag leva med.

Nu ska jag jobba... kanske ska ta ut hojen i eftermiddag ändå ;)

Kör inte i regn.

Nåt jag tycker e läskigt e när jag jobbat natt och man skall hem. Då kommer jag på mig själv att jag maxar hojen hela tiden o håller på o köra av vägen o sånt. E tröttare än fan och rätt uppjagad=inget bra alls.
Ska lära mig o ta det lugnt :jisses

Räcker med att det legat gammal uppsopad dynga eller vad som helst. Lite lera från något traktordäck.

tobbeviking skrev:
Till och med vanligt hederligt vägdamm kan bli som snor när det är blött.
//Tobbe

Det kanske VAR snor! :rolleyes:
Råkade ut för nåt liknande nyligen, 2 ggr på kort tid faktiskt. En gång på en dieselfläck på torr asfalt och en gång i regnvåt och säkert lerig väg. Som tur är var fläckarna ganska små så jag hann inte få så konstig vinkel på hojen innan det greppade igen.

Svårt att vara beredd på sånt här i alla lägen alltså!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!