Regnställ Biltema

Har också funderat på att köpa detta. Vore intressant och se folks erfarenheter.

Under risk2an använde sig instruktören utav detta och han har väl en 30 år bakom sig på hoj, så funkar det för honom så borde det nog betyda att det fyller sin funktion!

Jag kör deras 2-delade regnställ. Funkar kanonbra. Finns en flexibelt gummiband i jackan som man spänner runt grenen så inte jackan riskerar åka upp.

Tänk torrt & då finns det bara ordinarie regnställ med tejpade/svetsade sömmar. Tänk ventilation hål under almhålorna & en horisontell öppning på ryggen under lock duger bra. Tänk vikt. Tänk pris planerar du att köra mycket i ös regn eller ha det som en räddning om du råkar hamna i en regnskur.
Ett märkes regnställ för säg 2000 kr på fina MC- butiken är inte vattentätare är än ett budget för 200 kr.
Själv använder jag en hybrid från Clas Ohlsson som är mycket litet & väger inget, det klarar att ta mig hem hyfsat torr ( är en billig Gore Tex kopia ) men ska jag åka långt blir det nylonstället som gäller då vet jag att jag är snustorr oavsett regn mängd, fart eller tids faktor.
Är ni märkes bögar - MC shopen.
Praktiska/ekonomiska - kolla Clas Olsson, Jula & Rusta mm.

Biltemas funkar nog fint.
Jag körde med en vanlig Rukka regnjacka utanpå skinnjackan förra sommaren och det funkade över förväntan. speciella regnbrallor hade jag inte då mina Gortex har regnskyddsdel inbyggt/avtagbart i.

Tips för regnåka är att dyka ner till lokala ica handlaren och köpa ett set med största städgummihandskar. Få lite hjälp och dra dem över vanliga mc-handsken så har du bra grepp samt slipper bli blöt om händerna. Tar man gula så syns man också lite bättre i ösregn.
För fötterna trär man över de två ica kassarna man bar hem handskarna i och fäster med gaffa/sivertejp (kallad Jesustejp på finska)
Se här! http://www.sporthoj.com/forum/showt...-efterfrågas&p=4666924&viewfull=1#post4666924

Last edited:
Vill igentligen bara att det ska ta mig hem hyfsat torr vi eventuellt regn.
Spöregnar det så kör jag bara om jag måste.
Sitter jag hemma i lägenheten och det spöregnar så suger det inte direkt i min MC-tarm.

Det jag saknat på ALLA (hittills) regnbrallor jag sett är en resår under foten så de håller sig nere. Har fått sy på sådana själv. Borde vara en självklarhet!

Jag kör med deras delade ställ och jag är nöjd! Håller mig helt torr!

Kör med också med BT's delade ställe och är nöjd.
Det stället som TS länkar till fick rätt taskig kritik i nån MC-tidning för inte så länge sedan.
Svårt att komma i och ur om jag inte missminner mig. :va

Jag har Biltemas "helställ" och det fungerar bra. Däremot är det lite litet. Både jag och min fru köpte ett. Vi provade en storlek som funkade bra för min fru men var precis på gränsen för kort för mig, det skar in lite i grenen. Jag köpte en storlek större, utan att prova.

När vi skulle använda dem första gången visade det sig att även det jag köpte var för litet. Vi jämförde, och de är på millimetern lika stora, trots att de är märkta med olika storlekar.

Se, med andra ord, till att prova exakt det ställ du köper, inte ett annat i samma storlek.

I övrigt har jag bara gott att säga om detta!

Kör också med deras 2-delade och det fungerar kanom även vid aktiv körning på bana:banana

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing