Regn däck!?

Bula Motard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Yamaha XT 550-83:a *SÅLD* Yamaha XT 600-91:a*SÅLD* Husaberg 650fe/sm-02:a*SÅLD* Husaberg fs 650-05 *SÅLD* Husaberg fs650 2008
Hur beter sig regn däck på torr asfalt/grus? Slits dom fort?
Nån som vet? :confused:

MvH Johnny

Dom är ju i regel mycket mjukare och ganska så skura, så ja. Dom slits fortare... =)

Smälter bort på asfaltsbana efter ett par varv ungefär :) I trafik håller de lite längre och är helt OK när det är kallt ute. Dock inte med någon vidare livslängd. Slits hårt på grus pga mjukheten i gummit.

Ok. Då kan jag lika gärna lägga på dom nu då, fick nya regndäck till hojen. Synd att bara låta däcken ligga o damma...
MvH Johnny

TomK skrev:
Smälter bort på asfaltsbana efter ett par varv ungefär :) I trafik håller de lite längre och är helt OK när det är kallt ute. Dock inte med någon vidare livslängd. Slits hårt på grus pga mjukheten i gummit.
Hur är det med regndäck på jordbana då?

Vad kör man på i motard-VM när dom inte har skure själva? (ser ut som typ regndäck har jag för mig...)

OlleR skrev:
Hur är det med regndäck på jordbana då?

Vad kör man på i motard-VM när dom inte har skure själva? (ser ut som typ regndäck har jag för mig...)

Jodå, det kan vara regndäck dom kör på då... Sen finns det renodlade "motard" däck, dom är jag osäkra på om det är "vanligt" gummi och att dom sedan är skurna som ett regndäck ungefär... Borde ju rimligen vara så...

Japps! Finns ju Michelin intermediate t.ex som sitter std fram på Huskys RR maskiner när de kom. Toppenbra däck för all möjlig körning.

- Johan

Zana skrev:
Jodå, det kan vara regndäck dom kör på då... Sen finns det renodlade "motard" däck, dom är jag osäkra på om det är "vanligt" gummi och att dom sedan är skurna som ett regndäck ungefär... Borde ju rimligen vara så...

Jag körde 200 mil på mitt regnframdäck i sommras det blev lite slirigt vid stoppies men är kanon när det är kallt ute, det har inte slitits så mycket som jag trodde det skulle göra så det håller nog ett tag till. Det blir nog värre med bakdäck.
Däremot får jag lätt vobbel i högre farter över 120km/h och jag har testat fler motarder som uppfört sig likadant.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back