Reglering till handtagsvärmare?

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
Jag har skaffat ett par handtagsvärmare till XT'n och undrar om nån vet om det finns någon potentiometer som klarar minst 20W? :confused:

Dom kommer ju behöva regleras och det vore väldigt smidigt med en steglös reglering...

Jag har funderat på serie- och paralellkoppling av dom men då får man ju bara max och 1/4... Är det tillräckligt? :kocko

En grej jag funderat på om jag inte hittar en potentiometer är att ta en vridströmställare med flera lägen och koppla in ett effektmotstånd på varje läge. :3freak

Nån som har några tips?

bruka finnas till skotrar ...kika nånstans där dom säljer skoterdelar..kanske touringbutiken har...dom ha ju skoter grejer nu fö tiden oså :)

På min XT är handtagsvärmarna kopplade över dödarknappen. Alltså bara av o på men det funkar bra. Dock blir dom ju asheta men då är det ju bara att stänga av dom o så får man hålla på fram o tillbaka. Men jag känner inte att jag saknar en vridpot, tror snarare att det skulle vara jobbigt att hålla på att skruva fram o tillbaka på en liten ratt.

Du kan inte sätta in bara ett motstånd eller en potentiometer i serie med värmarna eftersom värmeutvecklingen i denna skulle kunna bli lika stor som den i själva värmarna dvs åt helvete för stor. Du måste ha någon form av regulator, antagligen en som fungerar med hjälp av pulsning. Om du inte hittar en avsedd för ändamålet så kanske en dimmer för 12 V (båttillbehör?) skulle kunna fungera.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...