Reglerbara hastigheter

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Jag och EBS satt och disskuterade stockholmstrafiken och kom fram till att reglerbara hastigheter dag/nattetid skulle vara bra i stockholm. Är det någon som vet om detta har disskuterats inom VV eller liknande? T.ex. så känns inte riktigt 70 på Essingeleden (3-filig motorväg, för dom oinsatta) berättigat mitt i natten då det är 4 - 5 bilar som ska samsas på vägen.

Sen funderade vi lite på veriabelt antal körfält. Att på mogonen så är det 4 körfält in mot stan och 2 ut. Men på eftermiddagen så är det 4 körfält ut och 2 in. Vet att detta finns i USA, nån som vet nått om det i Sverige?

//FrökenW och EBS

watson skrev:
Jag och EBS satt och disskuterade stockholmstrafiken och kom fram till att reglerbara hastigheter dag/nattetid skulle vara bra i stockholm. Är det någon som vet om detta har disskuterats inom VV eller liknande? T.ex. så känns inte riktigt 70 på Essingeleden (3-filig motorväg, för dom oinsatta) berättigat mitt i natten då det är 4 - 5 bilar som ska samsas på vägen.

Sen funderade vi lite på veriabelt antal körfält. Att på mogonen så är det 4 körfält in mot stan och 2 ut. Men på eftermiddagen så är det 4 körfält ut och 2 in. Vet att detta finns i USA, nån som vet nått om det i Sverige?

//FrökenW och EBS

Ja, essingeleden mitt i natten borde väl ha hastighetsbegränsningen 240 eller så - för det är väl bara sporthojare ute då :D

watson skrev:
70 på Essingeleden (3-filig motorväg, för dom oinsatta) berättigat mitt i natten då det är 4 - 5 bilar som ska samsas på vägen.

//FrökenW och EBS

Det är väl t o m 4-filigt på de flesta ställena.
4*70 = 280 km/h

gladh skrev:
Angående variabel hastighet:

http://www.vv.se/aktuellt/pressmed/2003/hkpress72.htm

Vad gäller variabla körfält så borde det vara ett strålande förslag. Det som kan sätta käppar i hjulet är den befintliga trafikplaneringen såsom påfart, avfart, skyltning och mitträcken.

gladh
Ja motorvägspåfarterna är ju på tok för långa, jag får alltid tvärbromsa för trafiken när påfarten tar slut.
:tummenupp

Om man kör sporthoj är det bara att reglera hastigheten med högernäven! = variabel hastighet, kör man bil är hastigheten = trafikrytmen + 10 km/h som bäst.
Automatiskt reglerad hastighet via skyltar och sånt bröte är nåt poltiskt tjafs för att anställa mer tjänstemän vilket resulterar i mer pengar för oss som sysslar med autmatiseringsteknik :tummenupp :D

vill inte vara så men va jag vet så blir det inte högra fart utan det ända som de variabla hastighetskyltarna gör é o sänker de när det "behövs"

urk för dem,

AleX skrev:
vill inte vara så men va jag vet så blir det inte högra fart utan det ända som de variabla hastighetskyltarna gör é o sänker de när det "behövs"
urk för dem,

Japp det inttrycket har jag också fått. All information om ämnet jag har intagit har alltid varit att det nu mer som mest skall vara 90km/h men med möjlighet till sänkning. Verkar som att majoriteten tror att variabel hastighet = autobahn.

Jag säger som dig, urk för variabla hastigheter så länge dem inte skruvar dem uppåt.

//Fredda

Bengan skrev:
jag tycker att den låga hastigheten är berättigad, pga sämre sikt nattetid

:va

Har du kört på Essingeleden nattetid? Den är helt upplyst, så man ser lika bra som man gör på dan.

edit: förutom att det är sisådär 700 färre fordon. :rolleyes:

Back