Regler vid besöksparkering??

• Thread starter Thread starter Janet
  • Start date Start date

Janet

Guest
Hallå!!
Jag e lite smått irriterad... Det ligger till så här, jag har vart på besök hos en kompis och övernattat där en veckas tid. Och haft min bil på deras besöksparkering, men varje dag har vi nyttjat bilen några timmar.

Andra dagen jag stod där fick jag den första p-boten tredje dagen fick jag den andra. Och så idag låg det två lappar där för gårdagen och dagen..

Enligt securitas har dom klockat mellan 06:30 till 06:30 samtliga dagar, vilket inte heller stämmer då jag i morse tog bilen till gymmet kl 06:00 och då fanns inga lappar där!! och sen vid lunchtid så hade jag fått två lappar!!!

Har försökt ringa till mupparna men dom har tele tid mellan 08:00-08:30..

Är det någon som vet vad det är för regler som gäller vid en besöksparkering?

24h timmars besöksparkering ska det ju vara, dom ska väl kolla hur ventilerna står på däcken för att se att bilen inte rört sig.

Bara o överklaga...

P-bolag - Avtalslagen, fakturaprincipen etc, etc.
Leta efter brister eller oklarheter i skyltning på platsen, det är oftast det bästa argumentet och det finns många domar man kan stödja sig på. Fotografera och ha helst vittne.
1. Bestrid bolagets fordran inom den tid som föreskrivs på boten. Rekommenderat brev till bolaget. Ange i brevet att du bestrider fordran och grunder för bestridandet.
2. Vidhåll ditt bestridande när P-bolaget nobbar ditt bestridande.

En privat P-lapp är, till skillnad från en kommunal, en civilrättslig fordran. Det är därför steg 1 är oerhört viktigt. När du bestridit och har bevis på att du skickat ditt bestridande inom tiden så faller bevisbördan på P-bolaget. Det ankommer således på P-bolaget att bevisa att de har rätt till sin fordran på dig.
Om du betalar, bestrider efter fristen eller inte rekommenderar brevet så anses det av rättssystemet som att du inte har fullgjort din reklamationsplikt, alternativt godtagit fordran varför bevisbördan att visa att fordran är felaktig faller på dig. Den uppförsbacken är oftast svår, för att inte säga omöjlig, att ta sig över.

Det finns således inte någon generell regel vad man kan ge sig på, men 1981 vann Dieter Strand, vid den tiden journalist på Aftonbladet, över ett P-bolag i högsta domstolen dit han hade drivit en lapp på 55 kronor. En dom som blev prejudikat. För den som är intresserad kan domen hittas på följande namn "NJA 1981 s 323".

Är det däremot en kommunal P-lapp måste den betalas oavsett vilket. Den processen är förvaltningsrättslig, inte civilrättslig.

Räkna med att P-bolaget kommer bli hotfulla i sin skriftväxkling, men ge dig inte. De måste ansöka om betalningsföreläggande hos tingsrätten och eftersom du har bevis på att du bestridit deras fordran så måste de bevisa rätten till den. Fortsätt bestrida. Du kan inte få någon betalningsanmärkning så länge du har gjort allt detta rätt - och alla åtgärder kostar pengar för P-bolaget. Det är de väldigt medvetna om. Eftersom det handlar om småmål kommer din eventuella kostnad om du förlorar bli högst ungefär en tusenlapp, medan P-bolaget får betala enorma summor i juridiska arvoden

Så j*vlas med dem. De är parasiter i samhället och förtjänar allt tänkbart elände man kan ge dem.

ok ok tack så mycket för all info, ja inte fan tänker jag ge mig och pröjsa 2000kr de kan dom tvärglömma!!:mad:

Janet skrev:
2601970 Hallå!!
Jag e lite smått irriterad... Det ligger till så här, jag har vart på besök hos en kompis och övernattat där en veckas tid. Och haft min bil på deras besöksparkering, men varje dag har vi nyttjat bilen några timmar.

Andra dagen jag stod där fick jag den första p-boten tredje dagen fick jag den andra. Och så idag låg det två lappar där för gårdagen och dagen..

Enligt securitas har dom klockat mellan 06:30 till 06:30 samtliga dagar, vilket inte heller stämmer då jag i morse tog bilen till gymmet kl 06:00 och då fanns inga lappar där!! och sen vid lunchtid så hade jag fått två lappar!!!

Har försökt ringa till mupparna men dom har tele tid mellan 08:00-08:30..

Är det någon som vet vad det är för regler som gäller vid en besöksparkering?
Låt mig se ifall jag fattat det hela rätt.
Du har parkerat på en plats med en [P]-skylt och en tillägstavla med ordet [besöksparkering]. Inga andra skyltar som reglerar platsen i fråga ?

Du har stått på samma plats i hur många dagar ?
Eller aldrig mer än 24 timmar i rad ?

En [P]-skylt betyder max 24 timmars parkering såvida det inte regleras med tillägstavla (tex. [P] [72 Timmar] )

Det parkeringsbolaget måste göra är en ventilkontroll. Kontrollera vart dina ventiler står på varje hjul. Detta måste sedan noteras på kontrollavgiften/parkeringsanmärkningen.
Sedan måste man även skriva upp dom tillfällen man gjort ventilkontrollen.
Skrivs oftast som följande i anteckningsfältet:
VK1 061109 KL. 09.00
VK2 061110 KL. 09.50

Du har ingen möjlighet att scanna in kontrollavgiften/parkeringsanmärkningen och lägga upp den här?

Ingen som såg Kalla Fakta eller vad det var när det handlade om p-böter?

Wiseguy skrev:
2603060 Låt mig se ifall jag fattat det hela rätt.
Du har parkerat på en plats med en [P]-skylt och en tillägstavla med ordet [besöksparkering]. Inga andra skyltar som reglerar platsen i fråga ?

Du har stått på samma plats i hur många dagar ?
Eller aldrig mer än 24 timmar i rad ?

En [P]-skylt betyder max 24 timmars parkering såvida det inte regleras med tillägstavla (tex. [P] [72 Timmar] )

Det parkeringsbolaget måste göra är en ventilkontroll. Kontrollera vart dina ventiler står på varje hjul. Detta måste sedan noteras på kontrollavgiften/parkeringsanmärkningen.
Sedan måste man även skriva upp dom tillfällen man gjort ventilkontrollen.
Skrivs oftast som följande i anteckningsfältet:
VK1 061109 KL. 09.00
VK2 061110 KL. 09.50

Du har ingen möjlighet att scanna in kontrollavgiften/parkeringsanmärkningen och lägga upp den här?
Jo jag har parkerat på deras besöksparkering i 5 dagar, men har nyttjat bilen så jag har aldrig stått där i 24timmar i streck.. Förutom en dag (första boten).Men det som gör mig riktigt upprörd, är att igår eftermiddag låg det två lappar på bilen. Och böter för 2 dagar!!??

Deras anteckningar på första lappen
2006-11-07 kl06:20 ventilkontroll 10 4 6 9
2006-11-08 kl06:30
Samt
2006-11-08 kl06:30 ventilkontroll 10 4 6 9
2006-11-09kl06:40

Jag använde bilen 2006-11-08 och då fanns där ingen p-bot. På morgonen 2006-11-09 gick jag ut med min hund kl 07 och då fanns där hellet ingen p-bot. Men på eftermiddagen då jag skulle åka sitter det två lappar där, dom jag nämt ovan?? Hur e det möjligt? Jag har ju kört bilen!!!:mad:

Janet skrev:
2603175 Jo jag har parkerat på deras besöksparkering i 5 dagar, men har nyttjat bilen så jag har aldrig stått där i 24timmar i streck.. Förutom en dag (första boten).Men det som gör mig riktigt upprörd, är att igår eftermiddag låg det två lappar på bilen. Och böter för 2 dagar!!??

Deras anteckningar på första lappen
2006-11-07 kl06:20 ventilkontroll 10 4 6 9
2006-11-08 kl06:30
Samt
2006-11-08 kl06:30 ventilkontroll 10 4 6 9
2006-11-09kl06:40

Jag använde bilen 2006-11-08 och då fanns där ingen p-bot. På morgonen 2006-11-09 gick jag ut med min hund kl 07 och då fanns där hellet ingen p-bot. Men på eftermiddagen då jag skulle åka sitter det två lappar där, dom jag nämt ovan?? Hur e det möjligt? Jag har ju kört bilen!!!:mad:
Ifall det inte finns någon möjlighet att du missat lapparna när du varit ute så är det ju uppenbarligen felaktigt. Eller att någon annan plockat bort dom och sedan satt tillbaka dom.
Folk plockar faktiskt på sig andras lappar, otroligt nog.

Lappen skall ju fästan på rutan i samband med att kontrolltiden utgår. Inte några timmar efter. I sådanna fall får man ta ut en ny kontrolltid.

Och har du varit ute och kört så skall inte alla ventilerna vara på exakt samma ställe. Oddsen för att det inträffar är så otroligt liten så det sker i princip inte.

Så med andra ord har antingen P-vakten inte orkat kolla på ventilerna ordentligt eller så är det någonting annat konstigt.

Skaffa fram några ärliga vittnen som intygar att du verkligen har kört bilen under dagen i fråga. Gärna med intyg i form av tex. kvitton eller dyl. på ställen du besökt under dagen.
Sen skriver du ett bestridande där du sakligt förklarar varför du inte skall ha en parkeringsanmärkning/kontrollavgift.

Wiseguy skrev:
2603286 Ifall det inte finns någon möjlighet att du missat lapparna när du varit ute så är det ju uppenbarligen felaktigt. Eller att någon annan plockat bort dom och sedan satt tillbaka dom.
Folk plockar faktiskt på sig andras lappar, otroligt nog.

Lappen skall ju fästan på rutan i samband med att kontrolltiden utgår. Inte några timmar efter. I sådanna fall får man ta ut en ny kontrolltid.

Och har du varit ute och kört så skall inte alla ventilerna vara på exakt samma ställe. Oddsen för att det inträffar är så otroligt liten så det sker i princip inte.

Så med andra ord har antingen P-vakten inte orkat kolla på ventilerna ordentligt eller så är det någonting annat konstigt.

Skaffa fram några ärliga vittnen som intygar att du verkligen har kört bilen under dagen i fråga. Gärna med intyg i form av tex. kvitton eller dyl. på ställen du besökt under dagen.
Sen skriver du ett bestridande där du sakligt förklarar varför du inte skall ha en parkeringsanmärkning/kontrollavgift.
Japp tror snarare det andra alternativet att p vakten va för slö!! Tack för svar, nu ska jag ta kontakt med min juridiklärare och sno ihop nå bra:yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back