Regler rörande kylarvätska ?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det någon som har den exakta regellydelsen tillgänglig?

Glykol i kylet är ju förbjudet men som jag har förstått det så är Waterwetter tillåtet då det inte är halt om man spiller ut det på banan.
Om så är fallet borde ju alla kemikalietillsatser i vattnet vara tillåtna sålänge de inte gör ev vattenspill halt.
Är det ngåot som säger att kylarvätskan ens måste vara vattenbaserad?

Bearing skrev:
Vet inte om detta är den exakta regellydelsen.

reglemente_rr_05.pdf

3.1.13 Kylvätska
Endast tillsatsmedel för smörjning och korrosionsskydd får tillsättas. OBS! Ej glykol.

Sedan brukar ju alla räjserförare och team kunna tolka reglerna som faan läser bibeln och lite sämre. I stort sett det mesta kan säkert gå att härleda till smörjning och korriskionsskydd...

Rolle Rotax skrev:
Sedan brukar ju alla räjserförare och team kunna tolka reglerna som faan läser bibeln och lite sämre. I stort sett det mesta kan säkert gå att härleda till smörjning och korriskionsskydd...

Jo det är just det jag tänkte göra jag har provat ett icke vattenbaserat köldmedium som normalt används i kylanläggningarinom industrin, det har bättre värmeupptagningsförmåga högre kokpunkt och lägre viskositet än vad watervetter+vatten har, dessutom är det miljövänligt och är inte halt vid spill.

Har fungerat utmärkt hos mig och hjälpt mig med mina överhettningsproblem enda nackdelen är väl priset på 50kr/l men det är biligare än att byta kyl.....

Min tolkning av det hela är att man inte behöver ha vattenbaserad kylvätska utan kan ha i prncip vad fan man vill så länge det inte är halt vid spill?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back