Regler om belysning?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag ska besiktiga min gamla 125:a från 80-talet, men har problem att få belysningen att fungera. Förmodligen glappkontakt, jordningsfel, rostiga, ärgade anslutningar och annat, och det kommer ta resten av sommaren att gå igenom allt detta. Det skulle underlätta om man kan göra egna "förbättringar", men frågan är hur detta är reglerat och vad Bilprovningen kan tyckas anse.
Måste t ex bakljuset vara kopplat via tändningslåset? Eller via halvljusomkopplaren? Ska bakljuset tändas när man slår på strålkastaren? Finns regler kring sådant eller räcker det med att lamporna lyser? Frilägeslampan på instrumentet får jag inte heller att fungera, vad säger Bilprovningen om det?
 
Fixa det som är trasigt och bygg inte in fler felkällor än du har för tillfället. Krav på neutralindikator finns ej.

T.ex. min amerikanska GSF1200 har ingen ON/OFF knapp för lyset. Lyset är alltid på när tändingen är påslagen.
 
Fixa det som är trasigt och bygg inte in fler felkällor än du har för tillfället. Krav på neutralindikator finns ej.

T.ex. min amerikanska GSF1200 har ingen ON/OFF knapp för lyset. Lyset är alltid på när tändingen är påslagen.

Det skulle kräva elkunskaper som jag inte har att reda ut allt detta. Skulle behöva följa alla kablar och mäta spänningen vid alla anslutningar, och dessutom förstå hur elsystemet är konstruerat. Jag får väl helt enkelt se till att alla lampor lyser på något sätt. Bara det som sagt inte finns reglerat att baklyset ska tändas när halvljuset slås på, att parkeringsljus och baklampa ska lysa när nyckeln är i parkeringsläget eller liknande.
 
Gör det inte svårare än det behöver vara. I 99 fall av 100 är det oxiderade anslutningar. Att mäta spänningsfall över kontakstycken är enkelt. Vet du inte vad de olika färgerna betyder kan du koppla bort batteriet och mäta OHM/resistans över kontaktstyckenas kontakteringar.

Vad är det för fabrikat, modell och årtal på den 125'a du saknar elschema för?
 
Skaffa elschema och multimeter så kan du mäta var strömmen till lampan försvinner. Multimetern sätter du på likström och då mäter du 12 Volt i lampsockeln när allt är som det ska.
 
Bilprovningen kommer ju inte ta isär ditt elsystem och jämför med kopplingsschema så om du "förbättrar" elsystemet med egen kabeldragning så kommer de inte bry sig så länge det funkar. Men, om du som du själv säger saknar kunskaper inom eldragning så kanske det är bättre att du bara tar isär de kontakterna du har och gör rent. Åtminstone spreja lite WD-40/5-56 som nödlösning och jucka lite på kontakterna för att få bort den värsta oxiden.
 
Jag limmade dit en led-lampa med ett eget 9V batteri som skyltbelysning på släpkärran som nödlösning en gång, del lyste förstås konstant så jag var lite undrande vad dom skulle säga på besiktningen men besiktningsmannen skrattade med kommentaren: "Den lyser ju när jag kontrollerar så det är OK". :tummenupp
 
Jag limmade dit en led-lampa med ett eget 9V batteri som skyltbelysning på släpkärran som nödlösning en gång, del lyste förstås konstant så jag var lite undrande vad dom skulle säga på besiktningen men besiktningsmannen skrattade med kommentaren: "Den lyser ju när jag kontrollerar så det är OK". :tummenupp

Det låter bra, det kan man ha som sista utväg om inget annat fungerar. Ungefär som att tejpa fast en ficklampa på bakskärmen. I mitt fall handlar det mest om att få hojen besiktigad och godkänd eftersom den sen är besiktningsbefriad, och då kan jag i lugn och ro ägna mig åt renovering/ombyggnad utan att bekymra mig om vad Bilprovningen kommer tycka.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top