Regler och reglemente

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, så här inför första rejset dårå.

Fått poängterad flertalet gånger att det ska vara stålskena genom handskyddet. Men i reglementet står det så här:
Handtagsskydd
Handtagsskydd är obligatiriskt över koppling och handbroms. Skyddet ska ha två fästpunkter, en innanför handtaget och en i styrändan. Handtagskydden skall vara tillverkade av splittersäkert material

splittersäkert? Ja, jag köpte ett par från Husabergs egna hemsida. De har hållt ett par marksyningar väldigt väl. Känns stabila m.m, men har inte stålskena rakt igenom.

Någon som är säker och vet om jag behöver eller inte?

Sedan så:
"Kortslutningsanordning"
Ja, det har jag iaf inte och vart i helsike hittar man detta?

Ledsen för kanske lite rookiefrågor. :gnissla

Swedie skrev:
2104209 Ja, så här inför första rejset dårå.

Fått poängterad flertalet gånger att det ska vara stålskena genom handskyddet. Men i reglementet står det så här:

splittersäkert? Ja, jag köpte ett par från Husabergs egna hemsida. De har hållt ett par marksyningar väldigt väl. Känns stabila m.m, men har inte stålskena rakt igenom.

Sedan så:
"Kortslutningsanordning"

Förrförra året skulle det vara metallskena i handtagsskyddet, så det är väl någon som lever i det förgångna som sagt till dig. Det är jättemånga som har samma handtagsskydd som du så det är :tummenupp

Kortslutningsanordning känner jag inte till, dödarknapp kanske?

Edit: Läste reglementet, det gäller bara Quad, de har en rem runt handleden så om de lämnar fordonet bryts tändningen.

Last edited:
Swedie skrev:
2104209
Sedan så:
"Kortslutningsanordning"

Tror du har läst under: Specialregler kategori 2, grupp G: Quad Racer
Dom måste ha en brytare om så hojen dör om dom klotar.

[edit] skit vad seg man ska vara på att skriva då.

Tolkningen skall vara att stålskena behövs JA. Men det är väl i aluminium oftas, tja detalj...

mvh
Peter Larsson
SVEMO

Swedie skrev:
2104209 Ja, så här inför första rejset dårå.

Sedan så:
"Kortslutningsanordning"

Butler skrev:
2104697 Tolkningen skall vara att stålskena behövs JA. Men det är väl i aluminium oftas, tja detalj...

mvh
Peter Larsson
SVEMO

Inte ens någon med den livligaste av fantasier kan väl få till en tolkning av "splittersärkert material" = krav på metallinlägg? :va

Butler skrev:
2104697 Tolkningen skall vara att stålskena behövs JA. Men det är väl i aluminium oftas, tja detalj...

mvh
Peter Larsson
SVEMO
Det står ju inte, utan splittersäkert material. även metall kan splittras... så kan dessa plastskydd jag har, men... jahå. Så jag måste köpa nya skydd för Anderstorp?

Swedie skrev:
2104807 Det står ju inte, utan splittersäkert material. även metall kan splittras... så kan dessa plastskydd jag har, men... jahå. Så jag måste köpa nya skydd för Anderstorp?
Körde SM i kinnekulle förra året med vanliga standard plast skydd! (samma som husabers skydd du har köpt)

Dock rekomenderar jag att du byter då de vrider upp eller ner sig vid en kraftigare marksyning och vips så bryter du bromspump,handtag mm.De "riktiga" har nämligen alu infäsningar i styret så det står pall för vurpor medans de du har är vanlig plast mot styret vilket leder till att de vrider sig lätt.

Hoppas du fattar något av det jag skrev (helt slut efter träningspasset idag med hojen)

MVH
Christian Liljekvist #27

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...