Regler kring bussar

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
-04, KTM 640
Hej!

Snackade med min styvfar idag.
Och eftersom han är ett sådan jobbigt svin, så skulle han hålla på att vara jobbig.
Och börja snacka om nån regel. Om att bussar har företräde i korsningar (om det inte är huvudled eller liknande). Han sa åt mig att googla, och jag har inte hittat någonting.

Finns det en sådan regel, bussregeln har jag redan hört talas om.

Nej.

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

Det där är bullshit. Däremot måste man lämna företräde när de svänger ut från busshållplatser på 50-väg eller långsammare.

Be honom googla istället och visa dig var han hittar den där regeln. Det kan bli kul.

• Gilla
Reaktioner: SSB
Kan det vara så att denne illasinnade svärfar finner det utomordentligt underhållande att hans korkade svärson går på finten och söker febrilt efter en icke existerande regel?

Bara en stilla undran....

Höhö, nä han brukar göra sånt själv.
Häromdan snackade vi om Rickard Lejonhjärta, han insisterade på att han var fiktig, och jag på att han var riktig. Jag orkade inte bry mig, 2 dagar senare hade han kollat upp det själv, och såg att han inte var fiktiv.

Det med bussregeln vet jag och det förklarade jag för honom.

Det där är bullshit. Däremot måste man lämna företräde när de svänger ut från busshållplatser på 50-väg eller långsammare.

Be honom googla istället och visa dig var han hittar den där regeln. Det kan bli kul.

Precis, många (främst äldre) lärde sig att "vid utfart från busshållplats har bussen företräde om hastighetsbegränsningen är lägre än 70" i RADIO/TV och tidningarna när regeln infördes.

Men hörde bara att "Bussar har företräde".

Farsan blev påkörd av en gammal gubbe för många år sedan i en mindre by, min far klev ut och domderade då gubbdjäveln hade missat högerregeln i korsningen.

Farsan: Är du blind eller, jag hade ju företräde i korsningen?

Gubben: Hörrödu, jag har bott här i hela mitt liv, och vägen jag körde på har funnits sedan 50 talet, vägen du körde på byggdes 1967 så jag har företräde!

Hur argumenterar man efter det?

Höhö, nä han brukar göra sånt själv.
Häromdan snackade vi om Rickard Lejonhjärta, han insisterade på att han var fiktig, och jag på att han var riktig. Jag orkade inte bry mig, 2 dagar senare hade han kollat upp det själv, och såg att han inte var fiktiv.

Det med bussregeln vet jag och det förklarade jag för honom.

Det bådar ju gott...

Jag skulle nog kunna ställa mig bakom rätt besynnerliga ståndpunkter bara för att driva med vad mitt genetiska arv kommer dragandes med. Att vederbörande är trevlig är inget skäl att undslippa luttring..

Ha de'

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...