Regler i köp & sälj

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
hej... nu behöver jag fråga er. Är dessa regler helt fel eller?

http://www.sporthoj.com/annonser/?do=regler

Flertalet "lackar ur" för att jag påpekar att de inte följer reglerna och tycker att jag har helt fel.

Punkten som får mest reaktion är just att inget företegande skall äga rum där företag eller privatpersoner säljer nya eller egentillverkade produkter till förtjänst och egen vinning. Det är en begagnatmarknad.

Min åsikt är att om man ska syssla med företagande så får man göra det på rätt sätt och gå ut i annons med det någonstans och sälja på så sätt.

Vad tycker ni?

Om jag som säljare på en mc-firma lägger ut en annons med tex gammla verkstadshandböcker billigt, som ändå bara ligger och sammlar damm och kan gagna någon annan, så tycker jag att det ska vara okej.
Men att systematiskt lägga ut nya produkter ur sortimentet som säljs över hela sverige kommer bara att resultera i en förstörd avdelningen.

Lägg en avgift på dessa annonser inte superdyra men typ 60kr. Vinn Vinn...
Sen kan man väl göra som på blocket typ ett f som markerar företagsannons.

2806030 Om jag som säljare på en mc-firma lägger ut en annons med tex gammla verkstadshandböcker billigt, som ändå bara ligger och sammlar damm och kan gagna någon annan, så tycker jag att det ska vara okej.
Men att systematiskt lägga ut nya produkter ur sortimentet som säljs över hela sverige kommer bara att resultera i en förstörd avdelningen.
Är dom ordentligt gamla arkiverade o typ därmed så gott som begagnade ... ja.

2806033 Lägg en avgift på dessa annonser inte superdyra men typ 60kr. Vinn Vinn...
Finns ingen bra administration för detta, och det är ändå för konkurrerande (i mitt tycke) mot de officiella annonsörerna som allt som oftast bär de produkter som annonseras ut.

Last edited:
Ta betalt av företagen och dela sidan på tre flikar: Alla/Privat/Företag.
Om det blir en massa produkter ur firmornas ordinarie sortiment som översvämmar sidan blir den ointressant.

Ta betalt - tjäna penger, men låt oss slippa se det när vi inte vill se det.

Flertalet "lackar ur" för att jag påpekar att de inte följer reglerna och tycker att jag har helt fel.

Punkten som får mest reaktion är just att inget företegande skall äga rum där företag eller privatpersoner säljer nya eller egentillverkade produkter till förtjänst och egen vinning. Det är en begagnatmarknad.

Min åsikt är att om man ska syssla med företagande så får man göra det på rätt sätt och gå ut i annons med det någonstans och sälja på så sätt.

Vad tycker ni?

Instämmer. Det här är inte Blocket. Det här är en nischad marknad där selekteringen redan är gjord.

Skall man ägna sig åt företagande så borde det ske som företag och inte som privatperson. Kan bli knepigt att ha en småföretagar/upstart-sektion, var skall man dra gränsen för vad som är "företag"?

Vad tycker ni?

Alltid svårt att veta var gränsen skall dras..

Det fanns ex en annons om däcksbalanserare, "hemmagjord" eller "proffsgjord", beroende på hur man ser det..

Det är en typ av annons som jag skulle vilja fortsätta att kunna läsa..

Kanske någon form av gallring, i förhållande till hur komersiell produkten och eller försäljaren är, men som sagt, var går gränsen :va

/ Micke

Jag tycker det är glasklart.
Dessutom är det skönt att slippa företagsannonser.

Finns ingen bra administration för detta, och det är ändå för konkurrerande (i mitt tycke) mot de officiella annonsörerna som allt som oftast bär de produkter som annonseras ut.

Jo, det finns några enkla lösningar på detta.

En av dom är mosms där du enkelt skapar ett konto på dess hemsida.
Sedan kan man använda sin mobiltelefon och betala tex. 50kr genom att skicka ett sms till tex. 72550 sporthoj.com.

Vad tycker ni?

Men för mig till exempel som vill tillverka o sälja lite Kraschpuckar för att få lite extra pengar och inte starta en verksamhet så kan jag ju inte annonsera bättre än just där.
Så jag tycker att så länge det är en lite hobbyverksamhet förstår jag inte varför du ska tabort den möjligheten.

//Niklas

2806132 Jo, det finns några enkla lösningar på detta.

En av dom är mosms där du enkelt skapar ett konto på dess hemsida.
Sedan kan man använda sin mobiltelefon och betala tex. 50kr genom att skicka ett sms till tex. 72550 sporthoj.com.
50% försvinner i avgifter innan summan kommer till mig. sedan så ska jag betala 25% moms på det. efter skatt är betald för att dra en "lön" så har jag totalt cirka 15-20% kvar av totalsumman. typ.

2806177 Lägg en avgift på dessa annonser inte superdyra men typ 60kr. Vinn Vinn...
sluta skriva samma sak 4 gånger hallå... har redan svarat ovan oxå. :)

2806143 Men för mig till exempel som vill tillverka o sälja lite Kraschpuckar för att få lite extra pengar och inte starta en verksamhet så kan jag ju inte annonsera bättre än just där.
Så jag tycker att så länge det är en lite hobbyverksamhet förstår jag inte varför du ska tabort den möjligheten.

//Niklas
Jo... allt företagande är ju för att "tjäna lite extra pengar". Men om du går ut med en annons och säljer din produkt offentligt... då är det inte en hobbygrej längre.

Isåfall kan ju alla kalla sin verksamhet hobby för att de inte jobbar med det heltid. men kan ändå tjäna en bra hacka på det och "ta kunder" från övriga annonsörer på sidan som tappar värdet av sajten (om man nu ska tala om sajtens medlemmar som potentionella kunder).

Last edited:
Sorry strulande internet vet inte vad som hänt.

On topic:
Om det redan blivit ett problem med "för mycket" företagsannonser så kommer det nog bara bli fler om man sätter ett "litet" ok för det. Gränsen kommer tänjas. Om du tycker administrationen blir för jobbig så gör en avskilld del där man kan lägga reklam så som på framsidan fast lite billigare. Borde ju gå att få att fungera som dessa spons banners typ.
Har man företag bör man inte få det gratis iaf, utnyttjar man din site för att egen profit bör man kunna ge lite tillbaka som tack för hjälpen.

2806228 Sorry strulande internet vet inte vad som hänt.

On topic:
Om det redan blivit ett problem med "för mycket" företagsannonser så kommer det nog bara bli fler om man sätter ett "litet" ok för det. Gränsen kommer tänjas. Om du tycker administrationen blir för jobbig så gör en avskilld del där man kan lägga reklam så som på framsidan fast lite billigare. Borde ju gå att få att fungera som dessa spons banners typ.
Har man företag bör man inte få det gratis iaf, utnyttjar man din site för att egen profit bör man kunna ge lite tillbaka som tack för hjälpen.
Det är nog så mycket annonsörer som det är just nu... fler? :näsblod

Helt OK regler. Sen att de flesta regler blir bättre om de tillämpas som "gummiparagrafer" ibland är en annan femma. Exemplet med däckkrängare är rätt bra. Om någon svetsar ihop däckkrängare och säljer billigt utan allt för mycket vinst kan man kanske tillåta det. Billiga däckkrängare är ju bra för sporthojskollektivet, som siten vänder sig till.

Är det mer industriell verksamhet med industriella marginaler, då skall de också ha råd med industriell marknadsföring.

En kompetent siteägare har nog inga större problem med att dra en vettig gräns där. Hittar vi ingen sån så kan nog en hojtokig tjomme från någonstans i Stockholmstrakten också reda ut det hela... ;)

Nyheter
Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Back