Regler för supermotardträning?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Hej,

Vi håller på och diskuterar med en folkrace/rallycross klubb (ej svemoansluten) om att träna supermotard på deras bana.
Har mailat Svemo två ggr men ej fått svar på frågor om vad som gäller för

1. Träning
2. Tävling

Finns det ngt som säger att man måste vara svemoansluten/godkänd av svemo för att bedriva träning? Om man inte är det så har man väl iofs ingen banförsäkring men så länge alla har egen olycksfallsförsäkring så kanske det är ok?
Det enda jag hittat på svemo.se är stadgarna som bl.a. anger pris per år för att bli medlem i RF men inkluderar detta även svemo och banförsäkring för träning? Utöver detta hittade jag reglerna för supermotardtävling men även här finns frågetecken som tex besiktning av bana, kostnad för detta etc.

Jag antar att kraven för att bedriva träning är lägre än tävling men det står som sagt inget om detta på svemo.se

Mkt tacksam för snabbt svar på denna fråga ska hantreras av klubben inom kort.

/Marcus

mada skrev:
Hej,

Vi håller på och diskuterar med en folkrace/rallycross klubb (ej svemoansluten) om att träna supermotard på deras bana.

1. Träning
2. Tävling

Finns det ngt som säger att man måste vara svemoansluten/godkänd av svemo för att bedriva träning? Om man inte är det så har man väl iofs ingen banförsäkring men så länge alla har egen olycksfallsförsäkring så kanske det är ok?
Det enda jag hittat på svemo.se är stadgarna som bl.a. anger pris per år för att bli medlem i RF men inkluderar detta även svemo och banförsäkring för träning? Utöver detta hittade jag reglerna för supermotardtävling men även här finns frågetecken som tex besiktning av bana, kostnad för detta etc.

Jag antar att kraven för att bedriva träning är lägre än tävling men det står som sagt inget om detta på svemo.se

/Marcus
Skickar PM med lite tips....

mada skrev:

Svemo har hand om banor ang träning och tävling med hojar och skotrar.
Svenska bilsportförbundet har hand bilbanor.

mada skrev:
Så länge alla inblandade är införstådda med att all körning är på egen risk så är det bara att köra.

För att förenkla det hela kan man besikta hela området för enduroträning.
Kalla sedan "allt" för enduroträning. Detta är ett exempel ur verkliga livet.
Svemo...........
mada skrev:
Hej,

1. Träning
2. Tävling

/Marcus

Vet tyvärr inget om försäkringsbiten. Däremot en smula nyfiken på vilken bana och var, om det inte är att föregripa pågående utredning. Låter som det är enbart grusdel det handlar om? Intressant i vilket fall, hoppas det blir något. :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back