Regler för moped klass 1?

En körskola är en vinstdrivande verksamhet, inte en välgörenhetsanläggning. Har jag påstått något annat?

Genomsnittslönen för en lärare är 21000 före skatt.
Genomsnittslönen för en trafikskolechef är ca 25000 före skatt.

Jag har aldrig påstått att personalen har hög lön, jag har påstått att STR envetet lobbar igenom fler obligatorier som kostar multum för körkortstagaren.

Vart dom pengarna sen hamnar (det kanske är hög medlemsavgift i STR?) det har jag aldrig försökt redovisa, men jag har svårt att tro att inte dom timmarna också genererar vinst på trafikskolan.

I synnerhet teoritimmarna där man har en lärare på en sal full med elever, och en stor del av tiden går åt till att titta på film...

Jag har aldrig påstått att personalen har hög lön, jag har påstått att STR envetet lobbar igenom fler obligatorier som kostar multum för körkortstagaren.

Vart dom pengarna sen hamnar (det kanske är hög medlemsavgift i STR?) det har jag aldrig försökt redovisa, men jag har svårt att tro att inte dom timmarna också genererar vinst på trafikskolan.

I synnerhet teoritimmarna där man har en lärare på en sal full med elever, och en stor del av tiden går åt till att titta på film...

Nej, det du påstod var att skolorna går back på all sin verksamhet, och att lärarna bara är lärare för sin godhet och inte för att överleva.

Naurligtvis gör skolan vinst på (de flesta) teoribitarna likaväl som på de praktiska bitarna. Du förstår, det är så en vinstdrivande verksamhet fungerar. Hade du själv tillhandahållit en tjänst som du gick back på?

Du tror alltså att transportstyrelsen består av viljelösa marionetter som gör allt som STR ber dem om utan att själv utvärdera nyttan med det? Jaja, vi säger väl det då. 9/11 iscensattes ju av CIA också. :brinnerup

För att återgå till ämnet: det är alldeles uppenbart att våra mopedister behöver utbildas. Sen kan man naturligtvis diskutera hur det ska genomföras. Men ATT det behövs är ställt utom all tvivel. Om jag hade haft en son/dotter hade jag mycket hellre sett att de tog A1 med ordentlig körkortsutbildning än ett sketet förarbevis (som det var förr) och sen ut i trafiken på en kamikazemoppe.

Nej, det du påstod var att skolorna går back på all sin verksamhet, och att lärarna bara är lärare för sin godhet och inte för att överleva.

Du har inte hört talas om ironi?

Men det är så det låter från dom som försvarar alla idiotpåhitt som gör körkortet dyrare "trafikskolorna tjänar ingenting på det här, nu måste dom ju köpa in en projektor att visa film på och dom e jettedyra"

Men visst, nu har dom fått ner nyförsäljningen av mopeder med 40%, det kanske gör en minskning av olyckor med 5-10%

För det är inte dom som kör som idioter som först ger upp tanken på moped, det är dom som skulle ha kört lungt och sansat....

Du har inte hört talas om ironi?

Jag är mycket väl medveten om att det var ironi. Men det visade egentligen bara att du inte hade några valida argument.

Men visst, nu har dom fått ner nyförsäljningen av mopeder med 40%, det kanske gör en minskning av olyckor med 5-10%

Och det kan du naturligtvis styrka med lite fakta, eller hur?

Last edited:
När jag gick riskettan (eller tvåan?) som handlar om hur farligt det är att vara trött och köra bil så satt vi i tre timmar i en sal och lyssnade. Vi var 30 elever som betalade 700:- styck, vi fick se några filmar, läsa i några böcker och höra vad körskoletanten sa.

30 x 700 = 21 000, det går de säääkert back på..

Det har man väl alltid kunnat få?
Köra "EU-moppe" på traktorkortet?

Så gjorde jag när det var dags för moppe.
Skickade in papper om att få ta traktorkort redan när jag var 15.
Skrev ett prov.
Vips så hade man sparat pengar och tid.

Näe. Inte vad jag vet. Hette ju Förarbevis förut på EU moped och där var det inte traktor kort med. Men nu är det ju Körkort för EU moped och förarbevis för 30 moppe.

AM heter körkorts betäckningen och där ingår Traktor kort.

Om man ska ta Traktor kort så är traktor ett för sig.

fixa mitt eu moppeförarbevis förut innan am kortet kom. kosta 950 kr. behövde bara betala in 120 kr till vägverket så skicka de ett am kort till mig :P hitta en skitbillig traktor för 5k. drog ut och svina i den som aldrig förr. däremot hade jag absolut ingen utbildning alls hur man hanterar en "bil" i trafik. satte min traktor i ett träd efter 6 dagar(hehe). jag undrar hur de hade tänkt där :P

Det är numera obligatoriskt med tio lektioners körning i stadstrafik.

Att köra på industriområde var för den gamla typen av förarbevis.

Knepigt att det är obligatoriskt antal lektioner egentligen, när jag har kört för bil och motorcykel körde jag bara så många kände för och körde upp när jag ville.

AM-kortet suger av den anledning att man får köra traktor på det, själv var man tvungen att fjäska om dispens för att få köra epa när man var 15 år gammal

Last edited:
Knepigt att det är obligatoriskt antal lektioner egentligen, när jag har kört för bil och motorcykel körde jag bara så många kände för och körde upp när jag ville.

Jo, men man kör å andra sidan inte upp för att få AM.

Näe. Inte vad jag vet. Hette ju Förarbevis förut på EU moped och där var det inte traktor kort med. Men nu är det ju Körkort för EU moped och förarbevis för 30 moppe.

AM heter körkorts betäckningen och där ingår Traktor kort.

Om man ska ta Traktor kort så är traktor ett för sig.

Då vet man det. :tummenupp
Det var mer än jag visste.

Jäklar vad krångligt man ska göra allt. :confused:

Men det är klart.
Lite behöver det ju styras upp.
En som jag känner tog moppen till uppkörningen för gamla EU-förarbeviset. :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!