Regler för moped klass 1?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Vad gäller? Bara ett teoriprov eller måste man gå en obligatorisk utbildning också? Låter ju märkligt.

finns många skolor med utbildning, där har du lite teori utbildning osv sen ut och gasa lite, sen tar du teoriprovet, allt på samma dag

tog mitt förra året och de va 8-2 på dagen

teoriprovet är i stort sett bar sitta och lyssna på läraren prata om trafik osv,
sen är de lite praktiskt där ni kör en konbana lite, sen ut på vägen sen teori prov, var iallfall så i osby

Last edited:
Finns det intensivkurser,typ så man får åka och bo på någon obskyr kursgård nånstans runt Flen? :va

Mopedförsäljningen hade gått ner 42% i år.

Det tackar vi STR för som införde en obligatorisk utbildning som kostar 5000:-

Suget efter gamla 30 moppar har aldrig varit större IOFS

har de?
e ju kort på de nu också :tungan
för alla nya mopedister

Ok. Men utbildningarna är ju svindyra! 4000:-!

Hysta in tio ungdomar i ett klassrum och föreläs. Övningskör sedan på ett industriområde. Max 6000:- i omkostnader och resten vinst!

Vilka är billigast då? Finns det nåt knep liksom?

Ok. Men utbildningarna är ju svindyra! 4000:-!

Hysta in tio ungdomar i ett klassrum och föreläs. Övningskör sedan på ett industriområde. Max 6000:- i omkostnader och resten vinst!

Vilka är billigast då? Finns det nåt knep liksom?

Det är numera obligatoriskt med tio lektioners körning i stadstrafik.

Att köra på industriområde var för den gamla typen av förarbevis.

Det är numera obligatoriskt med tio lektioners körning i stadstrafik.

Att köra på industriområde var för den gamla typen av förarbevis.

ah juste, am kortet..

men var de i förra augusti de blev på detta vis?

enklaste e att hoppa på en 30 moped och börja brumma, fast om de e till någon som inte är 15 innan 2009 är de ju kört

Last edited:

STR inför ingenting eftersom det inte är en myndighet.

Men med tanke på hur mopedisterna kör så var det fanimig nödvändigt med utbildning. En moppe idag är inte som en moppe för 25 år sen när vi själva var 15.

Hittade en plånbok för två veckor sen, när jag öppnar plånboken för att se vems den är så tar jag fram körkortet. Körkortet tillhör en tjej född 1994, Hur fan kan man ha körkort 16 år gammal? :va Tyckte det va rätt coolt.

Sen går det upp ett ljus, Am..

STR är sveriges effektivaste lobbyorganisation, allt dom har föresatt sig har dom lyckats driva igenom, till deras medlemmars stora glädje, då det alltid är ytterligare ett sätt att mjölka pengar ur slutkunden.

Var tror du den obligatoriska halkutbildningen, dom obligatoriska riskutbildningarna, dom obligatoriska handledarutbildningarna osv kommer ifrån?

Allt detta i ett land med väldigt säker trafik internationellt sett.

Vilka kostnader som helst går att rättfärdiga med att det är för "säkerheten"

Färre och färre ungdomar tar ens B körkort, för att det har blivit så jävla dyrt, så nu hittade dom en ny grupp att mjölka pengar ur, tonårsföräldrar....

Hittade en plånbok för två veckor sen, när jag öppnar plånboken för att se vems den är så tar jag fram körkortet. Körkortet tillhör en tjej född 1994, Hur fan kan man ha körkort 16 år gammal? :va Tyckte det va rätt coolt.

Sen går det upp ett ljus, Am..

Ehhm, rätt många har lyckats köpa cigg och nödraketer på AM kortet också...

Last edited:
tog mitt förra året och de va 8-2 på dagen

teoriprovet är i stort sett bar sitta och lyssna på läraren prata om trafik osv,
sen är de lite praktiskt där ni kör en konbana lite, sen ut på vägen sen teori prov, var iallfall så i osby
Sedan förra hösten är det nya regler knatte.
http://korkortsportalen.se/upload/bibliotek/broschyrer/Moped_folder_lågupplöst.pdf
:tungan

Trevligt att någon annan hann påpeka det för GuW innan mig den här gången. :tummenupp

STR är sveriges effektivaste lobbyorganisation, allt dom har föresatt sig har dom lyckats driva igenom, till deras medlemmars stora glädje, då det alltid är ytterligare ett sätt att mjölka pengar ur slutkunden.

Var tror du den obligatoriska halkutbildningen, dom obligatoriska riskutbildningarna, dom obligatoriska handledarutbildningarna osv kommer ifrån?

Färre och färre ungdomar tar ens B körkort, för att det har blivit så jävla dyrt, så nu hittade dom en ny grupp att mjölka pengar ur, tonårsföräldrar....
Som jag har sagt förut så är det inte bara guld och gröna skogar för de som är medlemmar i STR med allt som införs. La inte jag in en lite grov kalkyl i en tidigare tråd på vad enbart kostnaderna för de nya riskutbildningarna för mc skulle landa på?

Vänd istället dina vredgade blickar mot NTF (även om STR är medlemmar där så är de relativt små). Där har du en organisation fylld av tomtar som gör sitt bästa för att orsaka så mycket besvärligheter som möjligt för svenska trafikanter. Framförallt de som färdas på ett tvåhjuligt fordon (även om de verkar en aning mjukare i tonen nu än för ett par år sedan). Som tur är så får de inte igenom alla tokigheter de vill få igenom.

Eller varför inte Vägverket/Transportstyrelsen/Trafikverket? Skulle de härja fritt så skulle knappt någon alls i Sverige kunna köra bil. Bland annat genom att STEFUS då kanske skulle ha varit genomfört i dagsläget. Om du tänker dig allt som du redan tycker är dåligt här i världen, så som riskutbildningar och introduktionsutbildningar, och sedan tar det gånger tio så har du STEFUS. Dessutom kan man krydda med en lagstadgad minimitid på 12 månader för att ta ett bilkort...
Läs mera om det här:
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/3537/2000_77_stegvis_forarutbildning.pdf
http://publikationswebbutik.vv.se/u...ng_om_ett_stegvist_forarutbildningssystem.pdf
Eller googla på "stegvis förarutbildning".

För att inte tala om Gröna Bilister? Det är verkligen en lobbyorganisation fylld av verklighetsfrånvända ufon.

Skulle STR vara ensamma om att ligga bakom alla dumheter som du beskyller de för så skulle de ju till och med vara ännu mera brända än vad jag redan tycker att de är. Men jag känner på mig att du inte har så många konkreta bevis som ligger till grund för ditt gnäll? Fler dyra obligatoriska utbildningsmoment gör så att färre tar körkort, vilket leder till att trafikskolorna förlorar pengar.

Glöm inte att man kan köpa folköl också. Det var ju det näst bästa när man skaffade A1-kort. :banana

En nödraket är en folköl, DUH!
Tyvärr krävs det rätt många nödraketer för ett fyrverkeri.
Bah, folköl är inga jefla nödraketer. Det låter som en term för brats och andra bortskämda individer. Folköl är snarare ett "livselixir" när man är 16år och har kommit på att man kan knata in och köpa det vart som helst. :öl

Köper man på rätt ställe och är en fjunig tonåring utan större erfarenheter så går det att få sig en riktigt billig fylla på folköl. Och när det är något så billigt och lättdrucket som folköl så kan man dricka många. :fyllisar

(här började jag klämma in en lång och nostalgisk text om folkölsfyllor i livet, men den får kanske komma någon annan gång i stället, och då kanske också de kombinerade nödraketshistoriorna)

Jag tycker du borde läsa på lite mer om hur det fungerar istället för att vräka ur dig gamla floskler som värsta tonåringen själv. Du verkar tro att vägen till att bli miljonär går genom att driva en körskola. Nej, du och din cykel är lååååååååångt hemifrån här...

Tror du t.ex. att det är en slump att det är svindyrt att försäkra en EU-moppe (har för mig att det är dyrare än att försäkra en 125:a)? Eller är det de sviniga försäkringsbolagen som hittat en grupp att mjölka, nu när antalet 18-åringar med B-kort minskar?

Men nu får man traktor kort med EU moppe kortet på köpet.

Men du som har A1 eller A så får du köra 30 moppe EU moppe traktor och MC så klart.

Du verkar tro att vägen till att bli miljonär går genom att driva en körskola. Nej, du och din cykel är lååååååååångt hemifrån här...

Näe, jag har gång på gång fått förklarat för mig hur jävla mycket pengar körskolorna förlorar på varje elev.

Hur varje infört obligatorium är en minuspost i körskolornas bokföring.

Hur körskoleägarna gråter sig till sömns varje natt, men ändå kliver upp och öppnar swina körskolor nästa dag för att dom är så måna om trafiksäkerheten....

Men jag vägrar tro på det!

Men nu får man traktor kort med EU moppe kortet på köpet.

Men du som har A1 eller A så får du köra 30 moppe EU moppe traktor och MC så klart.

Det har man väl alltid kunnat få?
Köra "EU-moppe" på traktorkortet?

Så gjorde jag när det var dags för moppe.
Skickade in papper om att få ta traktorkort redan när jag var 15.
Skrev ett prov.
Vips så hade man sparat pengar och tid.

Näe, jag har gång på gång fått förklarat för mig hur jävla mycket pengar körskolorna förlorar på varje elev.

Hur varje infört obligatorium är en minuspost i körskolornas bokföring.

Hur körskoleägarna gråter sig till sömns varje natt, men ändå kliver upp och öppnar swina körskolor nästa dag för att dom är så måna om trafiksäkerheten....

Men jag vägrar tro på det!

En körskola är en vinstdrivande verksamhet, inte en välgörenhetsanläggning. Har jag påstått något annat?

Genomsnittslönen för en lärare är 21000 före skatt.
Genomsnittslönen för en trafikskolechef är ca 25000 före skatt.

Om du ska gnälla på något så kan du ju börja med att gnälla på regeringen för att det är moms på körkortsutbildning. Den infördes 1997. Det finns en kristdemokrat som ständigt motionerar om att ta bort momsen, kanske läge att rösta på honom?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT