Regler för inneboende?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Har en liten fråga; vilka regler gäller för inneboende? Bor nämligen i en trea med min flickvän där vi har tillgång till två rum +kök/bad och det tredje rummet är låst eftersom innehavaren bor i Grekland. Nu har hyresvärden skickat ett litet meddelande om att de ska ha någon kontroll av värme och ventilationssystemet i lägenheten och min flickvän som e allmänt nojig börjar givetvis oroa sig för att vi ska behöva bo på gatan fr.o.m. måndag eftermiddag...

Frågan är alltså om hon som är lägenhetsinnehavare måste bo i lägenheten för att kunna ha inneboende eller inte? Tanten bor nämligen i Grekland och har gjort det i 5-7 år nu... (Vi flyttade in i somras.)

Det där är inte att vara inneboende, det är att bo svart. Så ja, ni kan komma att få problem och hyresvärden kommer på det. Alla hyresvärdar bryr sig inte om det dock.

Det där är inte att vara inneboende, det är att bo svart. Så ja, ni kan komma att få problem och hyresvärden kommer på det. Alla hyresvärdar bryr sig inte om det dock.

Varför är det att bo svart? Jag vill alltså veta reglerna för hur man får vara inneboende. Det här är en kommunal hyresvärd så det blir nog problem isf.

Varför är det att bo svart? Jag vill alltså veta reglerna för hur man får vara inneboende. Det här är en kommunal hyresvärd så det blir nog problem isf.

Jag skulle tro att det är för att "inneboende" syftar på att man bor inne hos någon som har en lägenhet.

Att bo svart är att hyra en lägenhet av någon som inte längre bor där men fortfarande har kvar kontraktet.
T.e.x en tant som har flyttat till grekland...

EDIT/ Är du eller tjejen på något sätt släkt med tanten så kan det vara en förmildrande omständighet

Jag skulle tro att det är för att "inneboende" syftar på att man bor inne hos någon som har en lägenhet.

Att bo svart är att hyra en lägenhet av någon som inte längre bor där men fortfarande har kvar kontraktet.
T.e.x en tant som har flyttat till grekland...

EDIT/ Är du eller tjejen på något sätt släkt med tanten så kan det vara en förmildrande omständighet

Jag har ju fattat att det kanske inte är helt regelrätt boende det här (vilket vi inte var medvetna om från början) men jag undrar över det rättsliga läget. Eftersom hon har ett rum fullt av bråte som vi inte kan komma in i hyr vi ju inte hela lägenheten.

Eftersom jag har kollat lite och det enda som jag hänvisas till av Hyresnämndens domar är
"

41 § Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Lag (1984:694).
"

när det handlar om inneboende är det ju inte direkt solklart...

Edit: Nja, släkt är vi inte men hon kommer också från Skåne :rolleyes: (bor i gbg)

Jag har ju fattat att det kanske inte är helt regelrätt boende det här (vilket vi inte var medvetna om från början) men jag undrar över det rättsliga läget. Eftersom hon har ett rum fullt av bråte som vi inte kan komma in i hyr vi ju inte hela lägenheten.

Eftersom jag har kollat lite och det enda som jag hänvisas till av Hyresnämndens domar är
"

41 § Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Lag (1984:694).
"

när det handlar om inneboende är det ju inte direkt solklart...

Edit: Nja, släkt är vi inte men hon kommer också från Skåne :rolleyes: (bor i gbg)

FRågan är väl om ni bor där lagligt eller inte. Det ni gör är i princip att ni hyr i andra hand. Har lägenhetsinnehavaren tillåtelse att hyra ut till er är det inget problem. Har hon det inte, så har ni dock problem.

FRågan är väl om ni bor där lagligt eller inte. Det ni gör är i princip att ni hyr i andra hand. Har lägenhetsinnehavaren tillåtelse att hyra ut till er är det inget problem. Har hon det inte, så har ni dock problem.

Ja, precis. Frågan är alltså om vi bor där lagligt dvs att det är giltigt inneboende eller inte. För att ha en inneboende behöver man ju inte kolla med hyresvärden. Alltså; räknas det låsta rummet som att vi inte hyr i andra hand?

I lagen står det bl a:
"39 § Hyresgästen får ej utan hyresvärdens samtycke i andra hand upplåta lägenheten i dess helhet"

Frågan är alltså om vi hyr lägenheten i dess helhet.

Dock så står det på Hyresnämndens sida:

"Den som ska upplåta bara en del av sin lägenhet, till exempel ett rum till en inneboende, behöver inte fråga hyresvärden om lov. Detta gäller så länge den inneboende inte ska använda lägenheten självständigt."

Vi använder ju lägenheten självständigt men inte i sin helhet.

Det är väl inte hyresvärden själv som ska komma och kontrollera? Dom skickar väl förmodligen bara några hantverkare som kollar och dom ställer nog inga frågor. Vill ni slippa prata med dom ändå så är det ju bara att se till att inte vara hemma när dom ska komma. Då går dom in med huvudnyckeln och ni slipper eventuella frågor. Du kan känna dig lugn.

Låt bli att vara hemma den dag när de ska komma och kontrollera vad det nu är de ska kolla, de använder väl huvudnyckel för att gå in om ingen är hemma?

Om ni inte är hemma kan de inte se vem som bor där.

tror det är 3 mån eller ett halvår du kan hyra ut i andra hand utan hyresvärdens samtycke. efter det kan de börja strula.

Jo, det lutar ju åt det hållet... Det e ju bara att säga att hon e bortrest så borde det ju lösa sig, egentligen.

Varför göra ett inget problem till ett världsproblem.??

Bara hålla käften å inte vara där, om någon skulle fråga, vilket i detta land är nästan obefintligt, så är det bara att hålla sig borta.

Så enkelt löser man problemet.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back