Regler för framflyttade reglage

Pegas00

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
00 Aprilia Pegaso
Tja!

Finns det några regler hur framflyttning av reglage ska göras på en hoj?

Går i bobber-tankar och har siktat in mig på en VN800 95-99. Bland annat så har jag tänkt att flytta fram fotstöd/reglage men de jag hittar är ju helt oförtjänt dyra. Kollade på ebay och hittade de här för 5-600 spänn... men kan man använda dem?

...har försökt att söka men hittade inga bra svar...

Nu är detta bara löst tyckande men har svårt att tänka mig att de borde vara nåt problem bara för att man flyttar dom lite

Finns inge direkta regler bara det är bra gjort och tål en vanlig besiktning.

Jag ser ingen skillnad på att flytta fram reglagen mot att som jag montera tum-styrd bakbroms - & detta krävde regbes.

man flyttar ju på orginalmonterade detaljer & detta förändrar fordonets "körduglighet" !

Jag ser ingen skillnad på att flytta fram reglagen mot att som jag montera tum-styrd bakbroms - & detta krävde regbes.
Behövde du verkligen regbesikta för en till broms? :va Jag besiktade min hoj med bakbroms på styret utan ett ord mer än att dom kollade på beläggen, samma för några kompisar i andra städer.

man flyttar ju på orginalmonterade detaljer & detta förändrar fordonets "körduglighet" !
Med det resonemanget lär det ju krävas regbesiktning om man byter till exempelvis cross styre eller sätter dit justerbara fotpinnar på sin sporthoj, delarna flyttas och "körsättet" ändras

Bara flytta hur du vill.. Ingen som bryr sig om vart du har fötterna. Men se tills så besiktningsgubba klarar att köra den! :)

Att regga om den för en sån sak är bara löjligt.

Behövde du verkligen regbesikta för en till broms? :va Jag besiktade min hoj med bakbroms på styret utan ett ord mer än att dom kollade på beläggen, samma för några kompisar i andra städer.

Med det resonemanget lär det ju krävas regbesiktning om man byter till exempelvis cross styre eller sätter dit justerbara fotpinnar på sin sporthoj, delarna flyttas och "körsättet" ändras

Om man frågar på AB Svensk Bilprovning/Besikta-stationerna så är svaret JA - :-) kör man in som vanligt utan att ha sagt någe inann så tror jag inte direkt de bryr sig - men frågar i första inlägget var väl hur reglerna är skapta/vad de säger. & det svarade jag på tyckte jag !

Varför flytta fram reglagen :va
Du får en mycket sportigare körställning om du flyttar bak dem och sätter på clip on :tummenupp

Ingen annan verkar backa upp sina påståenden med hänvisningar så jag får väl också då:
Jag snubblade över att "förarergonomin" får anpassas fritt utan att det strider mot helfordonsgodkännandet iaf.

Om det betyder att ingen har med det att göra vet jag inte men jag hade absolut bara monterat och kört.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...