Regler för att montera 240v-uttag mm i bilar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
UA, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Racebussen ska få lite pimpning i vinter :rolleyes: Eftersom jag har kupévärmare, micro mm i den på race å träningar så är det ju bra med strömming, och hittills har jag dragit in en kabel i skarven vid passagerardörren, man ska ju dra nytta av dom bortrostade hörnen :hihi Men jag har lite ledsnat på att den är ivägen, och tänkte dra in en mer permanent lösning, med fast monterade IP54-uttag, men får man göra det utan en massa tillstånd mm? Kupévärmaruttag finns ju i många bilar, men det kanske är speciella regler för dom, eller just för att det är specialkablage? :va Får dom kanske bara monteras av behöriga bilelektriker, eller är reglerna mer generösa för bilar?
 
Regler vet jag inget om men fulkopplat på flera bilar har jag haft och ingen har brytt sig. Varken pappa blå eller SBP.
 
Fast monterad ledning i bil, tex en hona monterad på utsidan med klamrad kabel in till central/och eller diverse uttag får endast monteras av behörig elektriker ja.
Reglerna gör ingen skillnad mig veterligen på fordon eller fastighet eller dylikt, de bryr sig bara om det kittlar lite för mycket om du råkar peta i uttaget.
Men det säger ju å andra sidan inte att du åker dit om du gör det så klart, så montera på du.
Vill du komma runt reglerna så har du lös gummikabel går in i karossen med ledmotivet "Den går att ta bort, ej fast monterad", fast lite snyggare än det du har nu.
 
Fast monterad ledning i bil, tex en hona monterad på utsidan med klamrad kabel in till central/och eller diverse uttag får endast monteras av behörig elektriker ja.
Reglerna gör ingen skillnad mig veterligen på fordon eller fastighet eller dylikt, de bryr sig bara om det kittlar lite för mycket om du råkar peta i uttaget.
Men det säger ju å andra sidan inte att du åker dit om du gör det så klart, så montera på du.
Vill du komma runt reglerna så har du lös gummikabel går in i karossen med ledmotivet "Den går att ta bort, ej fast monterad", fast lite snyggare än det du har nu.
Det var nått sånt jag hade tänkt mig, IP54-uttag med lock inne i bussen, å sen dra fram en kabel under motorhuven, vanlig schuko hane, å sen ansluter man till en skarvsladd där bara. Sladden kommer från en skarvsladd som jag klipper bort honan på, å sen lite stripe/gömd bakom paneler osv på det. Då landar det på 110kr, istället för 700kr med riktiga kupévärmaruttagsgrejer från tex Biltema.

Iofs skulle man väl kunna vara ännu fulare å bara dra in en skarvsladd, men jag vill nog trots allt ha något med lock, och skarvsladdar med grenuttag är inte sådär hemskt enkla att dra hur som helst i trånga bilar :gnissla Att den sitter fast gör det ju dessutom lite säkrare, iaf i min värld :rolleyes:
 
Tänk bara på att sätta ngn form av drag/nötningsavlastning vid genomgång i plåtar. Det är ingen hit om hela bilen blir strömförande.
 
Tänk bara på att sätta ngn form av drag/nötningsavlastning vid genomgång i plåtar. Det är ingen hit om hela bilen blir strömförande.
Jo, självklart! :) Jag har suttit och kollat på lite sånt, det pendlar mellan gummigenomföring och sånt där böjligt vp-rör, vad dom nu heter, ev med gummibussning också. Jag får gå å kolla lite hos Kuntze och se vad dom har för gummileksaker på hyllan :)
 
För många år sedan jobbade jag på en husvagnsfirma, dom bytte in en typisk "Grill/Kebab-vagn" som jag fick det föga ärorika uppdraget att fräscha till.

Först dumpade jag 10 liter avfettning inne i vagnen, sedan blåste jag ur hela vagnen med högtryckssprutan.

När den klibbiga fetthinnan som täckte allting var avlägsnad skulle jag ställa in en tork/avfuktare, så jag kopplade in kabeln till vagnens elcentral, *frääääs* det skulle jag inte ha gjort.

När vagnen var urtorkad skulle jag således felsöka elen, inte en enda av 230V kablarna var skarvade rätt, dom var bara ihoptvinnade och sedan lindade med eltejp.

Jord (där det fanns) kunde vara dragen med brun, blå eller svart kabel, den gröngula kunde vara fas :huvet

Jag rev ut hela skiten, köpte en central med jordfelsbrytare och började om.
När vagnen var färdig för försäljning så kom det dit en potentionell köpare med en egen besiktningsman och tittade på vagnen och han sa "Det är nog den enda vagn jag hittils har sett där elen är dragen av en elektriker"

Jag är inte elektriker.

Sensmoral, gör det så snyggt att man kan tro att det är en elektriker som har gjort det, då kommer aldrig någon att ifrågasätta om det är lagligt eller inte!
 
Sensmoral, gör det så snyggt att man kan tro att det är en elektriker som har gjort det, då kommer aldrig någon att ifrågasätta om det är lagligt eller inte!

Saken är den att det är inte olagligt om du inte blir påkommen. Eller var det "Det är olagligt först när du åker dit"?
Nåja, nåt av det passar in hur som helst och det brukar fungera.
 
Regel nr 1: Fråga inte!
Regel nr 2: Glöm aldrig regel nr 1!

Själv har jag ett extra batteri till min omvandlare så att jag aldrig behöver riskera att ha för lite ström till att starta bilen. Och så kabel med en strömbrytare mellan batterierna. Omvandlaren är alltså kopplad till extrabatteriet. Skaffade den för att kunna köra mikron men använder den nästan bara till att koka kaffevatten så jag kanske borde ha köpte ett gasolkök istället. :va

Nu kommer vi in på en intressant fråga. Ursäkta om det blir en liten trådkapning men det ligger i linje med tråden iaf...
Jag vill göra likadant i min buss som blåröksmannen ovan men utan strömbrytaren. Alltså ett startbatteri (bussens vanliga) som laddas av generatorn som vanligt. Utöver det vill jag ha ett (flera) batteri(er) som oxå laddas av generatorn men som inte kan dra ur startbatteriet om de blir tomma (dioder?!). Är det möjligt vill jag inte heller att extrabatterierna laddas om inte startbatteriet redan är fullt. Då man kopplar på en laddare ska samma sak ske.

Blev en lång önskelista men jag antar att jag inte är först med att vilja ha det såhär. Jag är elkunnig över snittet vad gäller att koppla in skrotet men vad köper jag för prylar? Varför just de prylarna? Och var?
 
Nu kommer vi in på en intressant fråga. Ursäkta om det blir en liten trådkapning men det ligger i linje med tråden iaf...
Jag vill göra likadant i min buss som blåröksmannen ovan men utan strömbrytaren. Alltså ett startbatteri (bussens vanliga) som laddas av generatorn som vanligt. Utöver det vill jag ha ett (flera) batteri(er) som oxå laddas av generatorn men som inte kan dra ur startbatteriet om de blir tomma (dioder?!). Är det möjligt vill jag inte heller att extrabatterierna laddas om inte startbatteriet redan är fullt. Då man kopplar på en laddare ska samma sak ske.

Blev en lång önskelista men jag antar att jag inte är först med att vilja ha det såhär. Jag är elkunnig över snittet vad gäller att koppla in skrotet men vad köper jag för prylar? Varför just de prylarna? Och var?

Du köper en batteriseparator, finns på husbilsfirmor eller båtfirmor.

Då har du ett rejält startbatteri, samt en bank med batterier för bodelen, så fort motorn stängs av är dom frånskilda, så fort motorn går och det laddar så kopplas bodelens batterier in för laddning.

Dom dyrare ser nog till att ladda startbatteriet fullt innan bodelens batterier laddas.
 
Sensmoral, gör det så snyggt att man kan tro att det är en elektriker som har gjort det, då kommer aldrig någon att ifrågasätta om det är lagligt eller inte!
Nog ska jag klara av att dra in det "professionellt" alltid :)

Vi lånade en domarvagn för en massa år sen, med indragen el till taklampor, uttag mm. All el var dragen med lampkabel, sån där platt man har mellan bordslampan och uttaget, inte bra, om än funkis, men jord saknades ju. Det stora problemet var att kabeln var uppspikad, med nubb, rakt igenom kabeln! På många ställen gick nubben genom/mot ledarna :brinnerup Enda anledningen till att ingen hade dött eller vagnen hade brunnit ner var nog att dom bara hade spikat i träskivorna... Vi ställde in en sladdvinda på golvet istället...

Nu kommer vi in på en intressant fråga. Ursäkta om det blir en liten trådkapning men det ligger i linje med tråden iaf...
Luuuuuuuuuuuuuugnt, jag är nästan lika nyfiken som dig :)
 
Last edited:
Du köper en batteriseparator, finns på husbilsfirmor eller båtfirmor.

Då har du ett rejält startbatteri, samt en bank med batterier för bodelen, så fort motorn stängs av är dom frånskilda, så fort motorn går och det laddar så kopplas bodelens batterier in för laddning.

Dom dyrare ser nog till att ladda startbatteriet fullt innan bodelens batterier laddas.

Det var åt det hållet jag misstänkte att det skulle gå :tummenupp
Så på den här sidan är det den här (mittenraden, näst längst till vänster) jag vill ha !?
Eftersom jag inte visste innan om de skulle kosta 100:- eller 2000:-, är 756,25:- ett bra pris eller ska man leta mer/annat ställe?


EDIT: Om jag vill ladda med batteriladdare. Kommer då helt enkelt laddaren dra upp spänningen över startbatteriet till en sån nivå att separatorn "öppnar" och släpper på laddning till förbrukarbatterierna?!
 
Last edited:
Det var åt det hållet jag misstänkte att det skulle gå :tummenupp
Så på den här sidan är det den här (mittenraden, näst längst till vänster) jag vill ha !?
Eftersom jag inte visste innan om de skulle kosta 100:- eller 2000:-, är 756,25:- ett bra pris eller ska man leta mer/annat ställe?


EDIT: Om jag vill ladda med batteriladdare. Kommer då helt enkelt laddaren dra upp spänningen över startbatteriet till en sån nivå att separatorn "öppnar" och släpper på laddning till förbrukarbatterierna?!

Jag har inte jobbat nog med produkterna för att kunna svara på dom frågorna, men kolla med en försäljare.

Jag _tror_ att startbatteriet laddas fullt först om du sätter laddaren på startbatteriet, sedan öppnar någon diod upp kranen till dom andra batterierna.

Men det skulle kunna vara så att den styrs av att fordonets generator laddar också, och då laddas ju bara startbatteriet av en batteriladdare.

Återigen, maila företaget, eller prata med en försäljare (eller installatör) så får du svar och inte gissningar från mig.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top