Regler E-reg?

octagon

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2022
Hoj
Husqvarna 390
Jag funderar på att skaffa en cross. Jag bor bara några km från två endurobanor och en crossbana, äger ingen släpvagn och tänkte att det skulle vara praktiskt att kunna köra dit. När jag var 16-23 hade jag flera endurohojar, minns att jag var tvungen att ha licens, vara klubbmedlem, hojen försäkrad (rätt billigt har jag för mig), besiktning och bara färd till och från träning och tävling. Men jag har inte riktigt koll på vad som gäller nu.
Det finns flera olika sorters endurolicens. Vilken behöver jag om jag bara vill kunna köra till och på banan?
Vad kostar försäkringen på ett ungefär? MC försäkringar kan ju vara från 100-lappar till löjliga summor.
Nåt mer jag borde veta?

Jag är främst intresserad av E-reg eftersom jag helst vill ha 125cc och dom som är LV-reggade är töntigt dyra, dessutom har jag inget intresse av att åka asfalt med en sån hoj.

Du får köra på allmän väg med e-reg till o från tävling o träning. Men du måste ha licens. Men det kräver ioförsig varenda bana att man har för träning.

Hur ny ska du ha? Tex alla ktm är idag LV reggade då blir det enklare

Alla årsmodeller av 125-orna är inte det.

Exakt. Och dom LV-reggade 125 cc är fånigt dyra, runt 60.000 mot 25.000 för en e-reg för dom som är någorlunda moderna. Antar att det beror på att det är poppis att sätta motardhjul på dom LV-reg och göra stuntbike vilket jag har noll intresse av. Jag vill bara köra till och från banor för att leka där.
År det en nationell Seniorlicens man behöver (1525:-) eller räcker det men nån form av klubblicens?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!